افزایش اقدامات حمایتی وزارت بهداشت برای تهیه داروهای ناباروری

13:50 - 23 تير 1393
کد خبر: ۹۴۴
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه برنامه های بسیاری برای زوج های نابارور تعریف کرده تا بتواند اقدامات حمایتی در زمینه تهیه دارویی را از این افراد به عمل آورد.

: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه برنامه های بسیاری برای زوج های نابارور تعریف کرده تا بتواند اقدامات حمایتی در زمینه تهیه دارویی را از این افراد به عمل آورد.

به گزارش ، سید حسن هاشمی در حاشیه سمینار روز جهانی جمعیت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع جمعیت بسیار مهم است و آنچه ما در پی آن هستیم، افزایش نرخ باروری به روش مطلوب است.

وی با اشاره به این که هنوز برای ارتقاء باروری در ابتدای راه هستیم، ادامه داد: در این راستا برنامه های بسیاری برای زوج های نابارور تعریف شده تا بتوانیم اقدامات حمایتی در زمینه تهیه دارو داشته باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به این که بیش از 2دهه خانواده ها به کاهش باروری و تنظیم خانواده تشویق می شدند، ادامه داد: در عین حال این وزارتخانه آمادگی دارد با برگزاری همایش های مختلف، مسئولان دستگاه های ذی ربط را اقناع کند که رشد باروری در جامعه کاهش یافته و ضروری است که این مسیر تغییر کند.

وی با تاکید بر این که برای حل مشکلات زوج های نابارور به همکاری بیمه ها نیازمندیم، خاطرنشان کرد: بخشی از قوانین و مقرراتی که در گذشته مامور کاهش جمعیت بودند، اصلاح شده و مابقی نیاز به تصویب قوانین جدید توسط مجلس شورای اسلامی دارد.

مراکز وازکتومی و توبکتومی به هیچ وجه افزایش نیافته اند
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: آمارها در مورد اعمال جراحی مثل وازکتومی و توبکتومی بسیار ناچیز است ولی آنچه که در قالب قانون مصوب شده، در زمینه این جراحی ها اعمال می شود. در مورد دستگاه های متخلف نیز اعمال قانون می شود.

هاشمی با اشاره به این که مراکز وازکتومی و توبکتومی به هیچ وجه افزایش نیافته اند، گفت: در این زمینه گمانه زنی هایی وجود داشته ولی آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که انجام این اعمال در این مراکز در حال کاهش هستند.

وزیر بهداشت همچنین درباره 120 هزار سقط غیرقانونی در کشور و اقدام وزارت بهداشت جهت کاهش این موارد اظهار کرد: ما اعلام آمادگی می‌کنیم که آنچه قانونی است اجرا کنیم اما به نظر می‌رسد بخشی از موارد به دستگاه‌های نظارتی و قضایی مربوط می‌شود و در حیطه اختیارات وزارت بهداشت نیست.


چترهای حمایتی بیمه ها تبدیل به خیمه های بزرگ شود
وزیر بهداشت در ادامه و در مورد داروهای گرانقیمت خاطرنشان کرد: ضروری است چترهای حمایتی بیمه ها در این زمینه تبدیل به خیمه های بزرگ شود تا مردم بتوانند در مواردی که نیاز به حمایت دارند، دچار آسیب نشده و به زیر خط فقر نروند.

هاشمی با بیان این که عملکرد بیمه ها طبق گزارش های ارائه شده مطلوب بوده و در برخی موارد نیز تخطی هایی صورت گرفته، اعلام کرد: در این موارد به بیمه ها تذکر می دهیم چون طبق مصوبه هیات وزیران سطح خدمات بیمه ها در قالب طرح تحول سلامت به هیچ وجه نباید نسبت به سال قبل کاهش یابد.

اختصاص 2هزار میلیارد تومان برای حمایت از داروهای گرانقیمت
وی با بیان این که رقمی بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان برای حمایت از داروهای گرانقیمت در نظر گرفته ایم، خاطرنشان کرد: در بعضی از موارد کل هزینه های این داروها را وزارت بهداشت پوشش می دهد ولی مشکل مهم در ارتباط با این داروها، تجویز آنها است.

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه یک پزشک با مشاهده یک داروی جدید در اینترنت، آن را برای بیمار صعب العلاج نسخه می کند و برای وزارت بهداشت گرفتاری های زیادی ایجاد می کند به طوری که مجبوریم خیلی از این داروها را از مراکز تک نسخه ای تهیه کنیم.

هاشمی با اشاره به این که دلیل تحت پوشش قرار نگرفتن برخی از داروهای بیماری های صعب العلاج همین موضوع است، افزود: در این زمینه در حال تدوین راهنماهای بالینی هستیم تا همه مراکز در قالب این راهنماهای بالینی ارائه خدمت کنند.

نگهداری متوفی در بیمارستان گروگانگیری است
وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به نگهداری بیماران فوت شده در برخی بیمارستان ها جهت اخذ پول بیشتر گفت: این کار زشت ترین حرکتی است که ممکن است در یک بیمارستان انجام شود و به نوعی گروگانگیری متوفی برای دریافت وجه محسوب می شود.

  هاشمی تاکید کرد: تمامی مراکز دولتی و خصوصی که اقدام به این کار می کنند، مجرم هستند و شاکی آنها به طور قطع در قدم اول وزارت بهداشت خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های دولتی از همین امروز نباید جهت پرداخت هزینه‌های درمان، بیمار متوفی را در بیمارستان نگه دارند و در مورد بیمارستان های خصوصی نیز حداکثر تا یک هفته آینده باید ساز و کار مناسب را در این خصوص اتخاذ کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *