به ارز نیازمندیم و اموال و املاک بابک زنجانی مشکل را حل نمیکند/ دولت قصد افزایش نرخ ارز را ندارد‎

11:40 - 12 آبان 1394
کد خبر: ۹۴۳۷۹
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
خبرگزاری میزان - نوبخت گفت: بیش از 2 میلیارد و 700 میلیون دلار از اموال عمومی و دارایی ملت در اختیار این فرد است. ما تحت عنوان وزارت نفت از صاحب این دارایی ها یاد می کنیم ولی این وزارتخانه امانتدار مردم است و موظف به پیگیری این موضوع است.
به ارز نیازمندیم و اموال و املاک بابک زنجانی مشکل را حل نمیکند/ دولت قصد افزایش نرخ ارز را ندارد‎به گزارش خبرنگار سیاسی میزان، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود، از سرمایه گذاری 6 میلیاردی یک شرکت اروپایی در ایران خبر داد.

نوبخت با گزارش کوتاهی از مصوبات دیروز شورای اقتصاد، نشست خبری خود را آغاز کرد و گفت: دیروز این شورا، سرمایه گذاری مستقیم خارجی 6 میلیارد دلاری را برای اجرا تصویب کرد. در این طرح یک شرکت اروپایی برای احداث 4 نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت 3520 مگاوات و یک نیروگاه بادی جمعا به مبلغ 6 میلیارد دلار قراردادی را با وزارت نیرو امضا کرده است و این سرمایه گذاری نسبتا بزرگ که شاید در طول سال جاری و در شرایط سیاسی که هنوز برجام و رفع تحریم ها به درستی آغاز نشده، صورت گرفته است.

او در ادامه گفت: ما سالانه باید 5 هزار مگاوات برق بیشتری برای استفاده صنعتی در کشور تولید کنیم که امیدوارم در ماه های آینده اخبار سرمایه گذاری خارجی در ایران در این زمینه را گزارش کنیم.

به گفته نوبخت بسیاری از این شرکتها کارشان را انجام داده اند و مترصد هستند 24 آذر به بعد نام آنها اعلام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه به قیمت تضمینی گندم اشاره کرد واظهار داشت: شورا اقتصاد همچنین قیمت تضمینی خرید گندم را برای هر کیلو 1270 تومان اعلام کرد. در سال 94 این عدد 1350 تومان است و سال 93، 3050 تومان بود و سال 92 در حدود 2800 تومان بود و در سال 91 این عدد 1400 تومان بود که نشان می دهد افزایش قیمت، عامل انگیزشی برای تولید بیشتر گندم در کشور است. افزایش قیمت ها و دادن پولها به وقت به زارعین می تواند در افزایش تولید موثر باشد. این خریدها، رقم قابل توجهی بار مالی به دولت تحمیل می کند و امسال دولت 9300 میلیارد تومان گندم خریداری و کیلویی 650 تومان فروخته است . این نشان می دهد دولت گندم را با قیمت افزایش نیافته در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد و به تولید کنندگان می پردازد، از این رو دولت حاضر است این بار مالی را بپدازد. همچنین درباره خرید چای نیز اینطور بوده و باعث شده تولید چای 30 درصد افزایش یابد.

سخنگوی دولت اعلام کرد: دولت برای پرداخت هزینه خرید تضمینی محصولات کشاورزی از چند بانک خصوصی تسهیلات گرفته است و میزان 9300 میلیارد تومان پرداختی به کشاورزان با محاسبه سود این تسهیلات بوده است.

در ادامه این نشست سخنگوی دولت گزارشی از رشد اقتصادی که مرکز آمار در 6 ماهه اول امسال ارائه کرده است اشاره کرد بیان داشت: مرکز آمار ایران رشد اقتصادی 6ماهه اول را مثبت 1 درصد اعلام کرد. این در شرایطی است که بخش کشاورزی +5.7 درصد رشد داشت ولی صنعت -1.1 درصد بود و خدمات 9 دهم درصد بود. این نشان می دهد ما ظرفیت افزایش تولید در بخش کشاورزی را داریم و امیدواریم با سیاستهای اعمالی، صنعت نیز از رشد برخوردار شود. امسال نزولات جوی نیز سال زراعی خوبی را نوید می دهد و امیدواریم سال آینده رشد بیشتری را در بخش کشاورزی داشته باشیم.

او در پاسخ به سئوالی درباره اعلام رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی چنین رشدی را اعلام نکرده. همواره بین بانک مرکزی و مرکز آمار گزارشها اندکی تفاوت دارد. تورم مهرماه را مرکز آمار حدود 13 درصد اعلام کرد ولی بانک مرکزی 14 درصد اعلام کرد. همیشه مراجعی که آمار اعلام می کنند چون نحوه محاسبات آنها تفاوت دارد، گزارشها نیز فرق می کند. بنابراین اشکالی نیست دو مرجع دو عدد مختلف اعلام کند. طبق قانون تنها مرجع رسمی آمارها و اطلاعات انتشاری، مرکز آمار ایران است. این شایستگی ها و توانایی دستگاه های دیگر مانند بانک مرکزی را نفی نمی کند که مرکز معتبری برای آمارهاست. ولی حرف آخر و رسمی را مرکز آمار ایران می زند. علت تلاش ما برای صنعت نیز، مثبت کردن رشد منفی بخش صنعت است.

سخنگوی دولت با اشاره به خسارات سیل گفت: از این خسارات متاسفیم ولی این نزولات منافع زیادی برای کشت دیم و پرآب کردن سفره های زیرزمینی و افزایش آب پشت سد دارد. ما در کنار مردم هستیم و این خسارات را می بینیم ولی این بخش از خوبی ها نیز وجود دارد.

او با اشاره به پیگیری های دولت برای بسته اقتصادی گفت: ما دو ماموریت برای بخش دولتی قائل شدیم. اول برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای افزایش پرداختهای عمرانی و دیگر برای بانک مرکزی در زمینه پرداخت تسهیلات با نرخ 16 و 12 درصد ماموریت رقم خورد. واگذاری این تسهیلات به صورت هدفمندی به زودی به صنعت آغاز خواهد شد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برای تشویق صنایع پسین مانند سیمان و فولاد، این پرداختها را صورت می دهد.

نوبخت با ارائه آمار پرداختهای نقدی تا تاریخ 7 آبانماه به طرح های عمرانی این رقم را 14 هزار و 218 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: به این مبلغ 2100 میلیارد برای مهار آبهای مرزی و 3500 میلیارد نیز برای خرید اسناد خزانه پرداخت شده و 1380 میلیارد تومان هم برای قانون مدیریت بحران پرداخت شده و جمعا بالغ بر 20 هزار و 455 میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی پرداخت شده که در مقایسه با پرداخت سال قبل در همین مقطع، 7هزار و 250 میلیارد تومان بیشتر پرداخت شده که با توجه به تقلیل منابع، نشان دهنده اراده دولت برای کاستن از هزینه های جاری و پرداخت بیشتر به طرحهای عمرانی است.

او در پاسخ به سئوالات متعددی که درباره متهم میلیارد نفتی بیان شد گفت: بیش از 2 میلیارد و 700 میلیون دلار از اموال عمومی و دارایی ملت در اختیار این فرد است. ما تحت عنوان وزارت نفت از صاحب این دارایی ها یاد می کنیم ولی این وزارتخانه امانتدار مردم است و موظف به پیگیری این موضوع است.

نوبخت در ادامه توضیح داد: زمانی پرونده بین دو نفر است که هر کسی ادعایی دارد. الان این پرونده روی میز دادگاه است و نگاه منصفانه و عادلانه و حقوقی ریاست محترم این دادگاه روی پرونده متمرکز است. می شود متهم پول را به حساب شاکی واریز کند و شاکی در حضور دادگاه، این موضوع را رد کند؟ هر پولی در هر حسابی جابجا شود، قابل پیگیری است. ریاست دادگاه، وجود این حساب را تایید کرد. این بحث جدیدی است که بهتر است پول بگیریم یا آپارتمان بگیریم؟ ما قطعا به ارز نیازمندیم و این پول، پول نفت است و مشکل ما، مشکلات ارزی است. این که 2 میلیارد دلار به دارایی های فیزیکی شرکت نفت افزوده شود یا زمینهای تهران تا قم به این شرکت اضافه شود، مشکل را حل نمی کند. آنها اول گفتند حساب می خواهیم پول بدهیم. حساب الان مشخص است و کسی نمی تواند جلوگیری از واریز پول کند. گفتند امکان واریزی برای این حساب نیست. چرا نیست؟ این امکان وجود دارد. عدد 2 میلیارد و 700 باید به حساب وارد شود و اینکه بعد از برجام استفاده شود یا نه، موضوع دیگری است. این که گفتند شماره حساب داده نشده، رئیس محترم دادگاه توضیح داد که حساب در اختیار دادگاه است. ما نیازمند به دلار نقد هستیم و اینکه ملک و املاک به وزارت نفت اضافه شود چیزی را حل نمی کند. نهایتا وزارت نفت هم نظری داشته باشد، قاضی محترم تصمیم می گیرد و حکم می کند که قابل اجراست.

نوبخت درباره سفر خود با مهندس فریدون به دو استان سیل زده و حذف تصویر ایشان از مصاحبه صدا و سیما گفت: سفر سختی بود و از صبح علی الطلوع تا شب در خدمت مردم بودیم و شنیدن آلام مردم و دیدن خسارات آنها سخت بود. کسانی در یک زیرزمین یک اتاق داشتند و در آن زندگی می کنند و تا نیمی از این اتاق پر آب شد و اموالشان از بین رفت. طبیعی بود این را دیدیم و منقلب شدیم. آقای فریدون تمام این لحظه ها در کنار بنده بودند و اینکه چه انعکاسی از سوی رسانه ملی صورت گرفت، من برنامه ها را ندیدم و درگیر کار بودم و نمی دانم اگر اینطور بود حتما توضیحی خواهند داد.

وی در پاسخ به سئوالی که در مورد تسهیلاتی بود که قرار است برای افزایش قدرت خرید مردم یا مصرف کنندگان پرداخت شود تا آنها تقاضای جدیدی برای خرید داشته باشند، منجر به افزایش نقدینگی می شود، جواب داد: خلق پایه پولی تبعاتی خواهد داشت ولی قرار نیست این اتفاق بیفتد. این تسهیلات از تقلیل نرخ سپرده قانونی صورت می گیرد که مشروحا در هفته گذشته توضیح داده شد. این پول جدیدی تلقی نمی شود و هر بخش از این که منجر به افزایش پایه پولی شود، در نقدینگی موثر است. بانکها نیز با این طرح ضرر نمی کنند و این طرح از نیمه این ماه آغاز می شود که امیدواریم موثر باشد.

نوبخت درباره صادرات غیرنفتی 60 میلیارد دلاری که 10 درصد تولید ناخالص داخلی است، توضیح داد: ما تلاش می کنیم نگذاریم پول ملی ما دچار نوسان شود ودر برابر ارزهای خارجی تضعیف شود. ما الان از نرخ برابری ریال و دلار کمتری در اقتصاد استفاده می کنیم. ضمن اینکه گران کردن دلار باعث تضعیف پول ملی می شود و آمادگی این کار را نداریم و تلاش می کنیم قدرت پول ملی را حفظ کنیم. لذا تلاش نداریم نرخ ارز را افزایش دهیم.

او درباره مشکلاتی که از دولت قبل به دولت یازدهم به ارث رسیده گفت: بالاخره رشد منفی 6.8 درصد در این اقتصاد حاکم بود و واقعیتی است که در سال 90-91 بیش از 118 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که عوض شدنی نیست. ولی اینکه هر کاری در اقتصاد می شود، نمی توان به دولت قبل ربط دارد. این که گفته اند ما اعلام کردیم سیل مربوط به دولت قبل است، حرف اشتباهی است ولی اینکه مسیر رودخانه ای را بپوشانیم و روی آن را اسفالت کنیم مسئله مهمی است. همه این زمینها سوراخ شد و خدا رحم کرد ماشین در این حفره ها نیفتاد. قبول کنید گاهی اوقات احساس می کنم سفرهای استانی آقای رئیس جمهور محدود است. ما حق انتخاب و پاسخگویی به یک خواسته مردم را در این رابطه نداریم. همه پولها را باید صرف کارهایی کنیم که قبلی ها وعده دادند.

او با اشاره به اینکه برخی گلایه می کنند یارانه ها انگار برای دولت خیلی شیرین است، گفت: همین 2 میلیون نفر را که کم کردیم رسانه ها چقدر واکنش نشان دادند و یک نفر معلم بازنشسته را اوردند و گفتند یارانه او قطع شده و فشار روانی آوردند. الان نیز تا موضوعی می شود می گویند طوری نیست، یارانه را قطع کنید. مردم خود را جای دولت بگذارند، وقتی کسی می گوید این یارانه در زندگی من موثر است، قطعا یارانه این افراد را قطع نمی کنیم. اگر یارانه کسی قطع شود و ثابت کند نیازمند است، یارانه به او داده می شود. سال گذشته 2 میلیون و 150 هزار نفر از ثبت نام یارانه ها صرف نظر کردند ولی تعداد زیادی از مردم ثبت نام کردند. در حال حاضر 2900 طرح ناتمام عمرانی روی زمین باقی مانده. در همین سیل گفتند اگر آن سد احداث می شد، این اتفاق نمی افتاد. می شود یک سد جدید را آغاز کنیم در حالی که چندین سد ناتمام روی زمین مانده؟ درست است امروز میکروفن و تریبون دارم، ولی حق ندارم بر علیه کسانی که قبلا دولت داشتند و بی دفاع هستند، استفاده کنم. این اخلاقی نیست.

نوبخت درباره سختگیری بانکها درباره ارائه تسهیلات گفت: این ها می تواند باعث شود سرعت کار اقتصادی کند شود و باید به همین جهت جدا در این موارد بازنگری کنیم.

او درباره توزیع گسترده بنزین یورو4 توضیح داد و گفت: این بنزین از چند روز گذشته در اهواز نیز آغاز شده و باعث خرسندی است.

سخنگوی دولت درباره شورای نظارت بر برجام گفت: این در حوزه صلاحیت دولت نیست، بلکه شورای عالی امنیت ملی این مسئله را دنبال می کند. بنده عضو این شورا هستم و به وقت نیز این انجام می شود. بنده عضو همه شوراهای عالی هستم و از ریز مسایل مطلع هستم. همه اینها یک مسئولیت است که باید در این موارد حضور داشته باشیم. دبیرخانه شورا درباره تشکیل شورای نظارت بر برجام توضیح خواهد داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره تجمیع بیمه ها نیز گفت: این که بیمه های تجمیع شده در وزارت رفاه متمرکز باشد یا در وزارت بهداشت و درمان، تفاوت نظر تاریخی وجود دارد و هر یک استدلال خود را دارند. ریاست محترم جمهور این موضوع را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی محول کرده تا مدل نهایی این تجمیع تهیه شود و تا یکی دو هفته آینده بدون گرایشهای دستگاهی این موضوع مطرح می شود.

 او درباره اجلاس سران کشورهای گازی در ایران نیز گفت: الان سفرای کشورها در ساختمان مجاور جلسه دارند و به وقت از سوی مسئولان وزارت نفت، این موضوع اعلام می شود.

نوبخت درباره 13 آبان نیز گفت: این روز، روزی تاریخی است و ما هرگز مسئولیت های آمریکا را به جهت پشتیبانی از شاه و جنایات او فراموش نمی کنیم و نفرت و کینه خود را نسبت به این رفتار حفظ می کنیم و مانند همه ایرانیهای علاقمند به منافع ملی باید خودمان را در برابر آمریکا مصون کنیم و تقویت بنیه دفاعی نیز سیاستی بازدارنده است. مواضع ما و سیاستهای مقام معظم رهبری در این باره روشن است.

سخنگوی دولت درباره حضور شرکتهای آمریکایی گفت: هر کسی که در چهارچوب منافع ملی بخواهد در ایران سرمایه گذاری کند، استقبال می کنیم و درباره شرکت kfc نیز سازمان ثبت توضیح داده که این شرکت در ترکیه ثبت شده. ما سیاست شفاف خود را اعلام کرده ایم که خواستار سرمایه گذاری مستقیم خارجی و ورود تکنولوژی هستیم.

در بخش دیگری از این نشست خبری، سخنگوی دولت گلایه خود را از مجلس بیان کرد و گفت با وجودی که به درست بودن تصمیمات مجلس معتقدیم منتهی برای ما جای تعجب دارد چرا مجلس فوریت احکام دائمی قانون برنامه را تصویب نکرد. او در این باره گفت: این که در قانون پنجم برنامه توسعه ذکر شده دولت موظف به تهیه الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت است، این اتفاق تا سال سوم نیفتاد. در مرکز تحقیقات استراتژیک الگول اولیه تهیه شده بود و ما دستمان پر بود، این را به صورت پیش نویس یک لایحه به دولت دادیم و در ارتباط با تهیه و تنظیم برنامه ششم با دفتر مقام معظم رهبری هماهنگی شد و اینطور جمع بندی شد که با اعتنا به سیاستهای کلی اقتصادی، برنامه ششم تهیه شود. همچنین از سال 93 کار رسیدگی به برنامه ششم در سازمان مدیریت شروع کردیم. نهایتا پیش نویس سیاستهای کلی از سوی همکاران تهیه و تقدیم شد. منتهی فرآیند این پیش نویس که باید به مجمع تشخیص مصلحت ارائه و در نهایت به دفتر مقام معظم رهبری تقدیم می شد، فرآیندی طولانی را طی کرد و بیش از یک سال طول کشید.

 او با گلایه از عدم تصویب فوریتهای برنامه ششم در مجلس گفت: در روند تصویب قانونی در مجلس نیز زمان زیادی گذشت و مجلس به فوریت برنامه ششم رای نداد. مجلس قرار است امثال در انتخابات خودش شرکت کند. حتما قبول کنید نمایندگان وقتی می خواهند بروند در حوزه های انتخابیه و کار کنند. در این فاصله مساعی و توجه در حوزه انتخابیه است و نمایندگان خود را برای رقابت آماده می کنند. ما انتظار داشتیم مجلس از وقتی که دارد استفاده و اینها را تصویب کند و کل برنامه را در اسفند یا بهمن بدهیم. تصور می کنیم کارمان را بی نقص انجام دادیم. با همین این اوصاف، دیروز در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، همه همکاران خود را دعوت کردم و ضمن تشکر از زحمات آنها برای تهیه لایحه بودجه و احکام دائمی برنامه ششم، از آنها خواهش کردم قسمت دوم برنامه نیز همراه بودجه تقدیم مجلس کنیم. متاسفانه همواره منفی به این بخش نگاه می شود و عده ای می گفتند دولت می خواهد تنفس کند. چه تنفسی؟ ما وقت نداریم کشور را معطل کنیم. برنامه قبلی پاسخگوی شرایط پساتحریم نیست. ما نیاز به برنامه به روز و مناسب داریم. لذا از همه همکاران خواسته ام پنجشنبه و جمعه و تا هر ساعتی که توان دارند بمانند تا این لایحه را تقدیم کنیم.

نوبخت درباره اظهارات 3 حقوقدان مخالف اجرای برجام نیز واکنش نشان داد و گفت: این که حقوقدانان برچیده شدن سانتریفیوژها را تایید نکردند، ما چیز دیگری را برچیدیم و آن جعلی بودن برخی از نهادها بود که برچیده شد. برجام، تفاهم اولیه شد و آمد اینجا و با نظر سنجیده و حکیمانه مقام معظم رهبری قرار شد همه موافقان و مخالفان نظر دهند و هر کس شبهه ای داشت بیان کرد. با این حال گفتند مجلس نیز بررسی کند که کمیسیون ویژه تشکیل شد و طرح دوم خود را نیز دادند و در نهایت تایید و تصویب کردند. مجلس، شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری در اجرای برجام ابهامات و ملاحظات خود را بیان کردند. برجام، برای ما و طرفهای مقابل ما ایده آل و آرمانی نیست. در این مذاکرات چیزی که می توانست انجام شد، عده ای به قسمتهایی اشاره کردند که در مذاکرات بیان شد. قرار شد برجام اجرا شود و یک نهاد قانونی یعنی کمیته نظارتی تشکیل شود.

سخنگوی دولت با انتقاد از اظهارات این اشخاص گفت: دیگر قرار نیست 3 نفر حقوقدان بگویند این قانونی نیست. اینطور نیست و کمیته قانونی باید نظر بدهد. آنچه در بیان مقام معظم رهبری عنوان شد بسیار منطقی است و ایشان از جایگاه رفیع رهبری نظام به ما توجه می دهد و ما دقتهای مد نظر ایشان را خواهیم داشت ولی اینها مستمسک نشود هر جمعی به جانشین این نهاد رسمی بگویند این موضوع قانونی است یا نه. مقام معظم رهبری فرمودند نباید این کار به دو دستگی ختم شود. ما نیز درباره نفوذ حساسیم. ما یک کشور ارزشی و انقلابی هستیم و منافع ما با قدرتهای جهانی در منطقه و دنیا متفاوت است. اینها درست، ولی این دلیل نمی شود هر سرمایه گذاری که آمد، داستانی راه بیندازیم که این سرمایه گذار همان نفوذی است و شما ثابت کنید اینها نفوذی نیستند.

او در این بخش از سخنانش، با اشاره به انتقاد برخی دلواپسان نسبت به اجرای برجام گفت: برخی از عزیزان ما دلواپسند و ما این دلواپسی را تقدیر و تقدیس می کنیم ولی اینها تنها نگرانی ما نیستند. دولت نسبت به وضعیت دختران جوان که به سن ازدواج رسیده اند ولی نمی توانند تشکیل خانواده دهند نیز نگران است. نسبت به فارغ التحصیلان بیکار نیز دلواپس است. دلواپس خیلی از مسایل دیگر نیز می باشد. همه را باید با هم دید. این که درست نیست فکر کنیم یک گروه اعتقاد و ایمان دارند و بقیه شعار می دهند. این کار ما نیست، ما از عزیزان استدعا می کنم ضمن اینکه نهادهای رسمی وجود دارد، موارد اختلافی را کنار بگذاریم و مردم شرایط مثبت پساتحریم را لمس کنند. آنچه مقام معظم رهبری بیان کردند علت مذاکره، درباره لغو تحریمها بود. پس لغو تحریمها ارزش مذاکره را دارد و خیلی مهم است. آثار مثبت این لغو تحریم را باید اجازه بدهند ببینیم.

در ارتباط با بحث سوریه نیز سخنگوی دولت گفت: داعش کوچک و بزرگ ندارد بلکه پدیده ای جعل شده از سوی قدرتهای بزرگ برای فشار به کشورهای منطقه است. این گروه جز تخریب و توهین به اسلام عزیز هیچ چیزی را ترویج نمی دهند. هیچ دولتی به اندازه داعش نمی توانست اسلام راستین را تخریب کند. دولت موفق شد چهره خشن و بی رحم را از اسلام مهربان در دنیا عرضه کند. چه داعش کوچک و چه بزرگ هرگز مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست. ملت بزرگ سوریه نیز در ارتباط با دولت خود اظهار نظر می کنند و در انتخابات، اگر مجددا جناب آقای بشار اسد رای آورد یا هر کسی که مردم تعیین کردند، اقدام می شود. قرار نیست کسی نظارت استصوابی درباره کاندیداهای سوریه داشته باشد.

او همچنین در بخش دیگری از سخنانش به سرعت درباره برخی از سئوالات پاسخ داد. از جمله اینکه گفت: ما24 بند اقتصاد مقاومتی را در شورای اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی کردیم و در صورت تایید اجرایی می شود.

او درباره اختلافات سازمان غذا و دارو و استاندارد گفت: قانون اینها را از همدیگر جدا کرده و حل هر نوع اختلاف برای ما وجود دارد.

وی درباره کشته شدگان منا هم گفت: درباره کشته شدگان عزیز، مفقودین و مجروحین و همچنین اتفاقاتی که در منطقه می افتد و اقدامات عربستان در خونریزی مسلمان، وظیفه خود را در جلوگیری انجام می دهیم. البته عربستان در این فاصله اقداماتی کرد. قبلا فکر می کردیم کبر سن برخی از بزرگان آنجا باعث تصمیمات خاص می شود. الان هم احساس می کنیم صغر سن و کم تجربگی برخی ها دارد کار دست مردم می دهد. اینجا نیز به اعتدال خود برمی گردیم. کمیته حقیقت یاب منا تاکنون تشکیل نشده و در اسرع وقت تشکیل می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه سفرهای خارجی دستگاه ها محدود شد گفت: این کار می تواند مباین با ضرورت ظرفیتهای دستگاه ها نباشد و ماموریتها تایید می شود ولی اینکه هر هواپیمایی می رود نصفی از این افراد کارکنان دولت هستند، منطقی نیست. سازمان مدیریت و برنامه ریزی در کنار سایر دستگاه های نظارتی باید این ها را مراقبت و مواظبت کند. به ویژه شرایطی الان وجود دارد که نیازمندیم از منابع به نحو بهینه استفاده شود.

او درباره نظام پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت نیز گفت: سالانه مبالغ قابل توجهی از بابت حقوق و مزایا به کارمندان دولت پرداخت می کنیم ولی توزیع اینها به لحاظ امتیازات دستگاه ها که بین کارمندان توزیع می شود، تفاوت هایی را ایجاد کرده است و در برنامه ششم کاری می کنیم تا عدالت پرداخت را بین کارکنان ایجاد کنیم. لذا در این باره اطلاع رسانی می کنیم و به بخش پیامهای مردم و مخاطبان خود اطمینان دهید حتما می خواهیم این کارها را به درستی انجام دهیم تا باعث افزایش انگیزه کاری و بهره وری شود.

نوبخت درباره کارت اعتباری 10 میلیون تومان توضیح داد: این اعطای تسهیلات کوتاه مدت از سوی بانکها با اجازه بانک مرکزی است و سود آن 12 درصد است. دولت سود آن را پرداخت نمی کند و کسانی که می خواهند از این کارتها استفاده کنند، سود را می پردازند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *