رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"احمد چلبی" بر اثر عارضه سکته قلبی درگذشت

11:38 - 12 آبان 1394
کد خبر: ۹۴۳۷۴
خبرگزاری میزان-رئیس کنگره ملی عراق صبح امروز سه شنبه بر اثر عارضه سکته قلبی درگذشت.
به گزارش سرویس بین الملل ؛یک مقام عراقی امروز _سه شنبه_ در مصاحبه با السومریه نیوز گفت: "احمد چلبی" رئیس کنگره ملی و رئیس کمیسیون دارایی مجلس عراق صبح امروز در سن 70 سالگی در منزلش واقع در کاظمین درگذشت.

این مقام عراقی که نخواست نامش فاش شود دلیل مرگ "احمد چلبی" را عارضه سکته قلبی دانست.

احمد چلبی کیست؟

احمد چلبی (أحمد عبد الهادي الجلبي) دبیر کل کنگره ملی عراق است که سازمانی متشکل از چند گروه مخالف عراقی است. پیش از حمله آمریکا و متحدانش به عراق، در غرب وی یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های مخالف صدام به شمار می‌رفت.

چلبی در سال ۱۹۴۴ میلادی در کاظمین زاده شد. پدر و پدر بزرگ چلبی در رژیم پادشاهی سابق تا کودتای عبدالکریم قاسم علاوه بر شغل در حکومت در کار بانک و دلالی مشغول بودند.



چلبی در سال ۱۹۵۶ عراق را به همراه خانواده اش ترک کرد و بیشتر زندگی خود را در آمریکا و انگلیس گذراند و در اواسط دهه ۱۹۶۰، با ویتفیلد دیفی، در مؤسسه فناوری ماساچوست همکاری کرد و لیسانس ریاضیات خود را از آنجا گرفت.

او در سال ۱۹۶۹, دکترای ریاضیات خود را از دانشگاه شیکاگو را تحت سرپرستی جرج گلاوبرمن دریافت کرد و پس از آن استاد دانشگاه آمریکایی بیروت شد. بین ۱۹۷۳ و ۱۹۸۰ مقالات متعددی در زمینهٔ جبر مجرد منتشر کرد. عدد اردیش او ۶ است.



او در ۱۹۷۱ با لیلا عسران دختر عادل عسیران سیاستمدار لبنانی ازدواج کرد و چهار فرزند دارد.

چلبی که او را احمد نیز می‌نامند پس از ترک عراق تا اشغال عراق به کشور بازنگشت. چلبی از دانشگاه آمریکایی بیروت در سال ۱۹۷۷ در رشته ریاضی فارغ‌التحصیل شد. وی در دوران دانشجویی خود را به سازمان‌های امنیتی انگلیس و آمریکا داوطلبانه معرفی کرد و زیر پوشش آنها قرار گرفت و در همان دوره به‌وسیلهٔ این دو سازمان برای تماس با کردهای مخالف حکومت مأمور شد.

برخی رسانه های غربی ادعا می کنند که احمد چلبی برای جنگ آمریکا علیه عراق لابی کرده بود.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *