اعضای گروه بریکس صندوق ذخیره ارزی مشترک تأسیس می‌کنند

13:50 - 23 تير 1393
کد خبر: ۹۴۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: رهبران ۵ اقتصاد بزرگ نوظهور در نشست هفته جاری خود که در برزیل برگزار می شود برای کمک به رشد اقتصادی کشورهای خود یک صندوق ذخیره ارزی ۱۰۰ میلیارد دلاری و یک بانک توسعه ای تأسیس می‌کنند.

: رهبران ۵ اقتصاد بزرگ نوظهور در نشست هفته جاری خود که در برزیل برگزار می شود برای کمک به رشد اقتصادی کشورهای خود یک صندوق ذخیره ارزی ۱۰۰ میلیارد دلاری و یک بانک توسعه ای تأسیس می‌کنند.
به گزارش و به نقل از بلومبرگ، رهبران 5 اقتصاد بزرگ نوظهور جهان این هفته یک صندوق ذخیره ارزی جدید و بانک توسعه ای جدید را رونمایی خواهند کرد. اما منتقدان می گویند هیچ کدام از این اقدامات برای احیای وضعیت اقتصادی رو به افت کشورهای عضو این گروه کافی نیست.
کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی (اعضای گروه بریکس) در جریان نشست آتی خود در روز های 15 و 16 جولای در شهرهای فورتالزا و برازیلیای برزیل، با ایجاد یک صندوق ذخیره 100 میلیارد دلاری و یک بانک 50 میلیارد دلاری موافقت خواهند کرد.
آرویند سوبرامانیان، از تحلیلگران ارشد موسسه اقتصاد بین المللی پترسون گفت، این ابتکارات ناشی از ناامیدی این کشورها از مشارکت دادنشان در حکمرانی جهانی و به خصوص بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است. با توجه به اینکه اشتیاق سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری کاهش یافته و دولت های عضو بر موضوعات داخلی خود نظیر انتخابات در برزیل، بحران اوکراین و طرح های مربوط به اتخاذ سیاست اقتصادی جدید در هند متمرکز شده اند، این اقدامات به اندازه کافی بزرگ نیستند تا بتوانند موجب افزایش رشد اقتصادی یا برقراری همبستگی بین کشورهای عضو این گروه شوند.
سوبرامانیان در ادامه افزود: «به سختی می توان عزم و انگیزه زیادی در این مرحله و به خصوص در مورد این ابتکارات در بین اعضای گروه بریکس مشاهده کرد.» وی افزود: «عمده تمرکز روی مسائل داخلی این کشورها خواهد بود.»
بر اساس ارزیابی اقتصاد دانانی که توسط بلومبرگ مورد پرسش قرار گرفته اند، رشد اقتصادی در این 5 کشور امسال به طور متوسط به 5.37 درصد خواهد رسید که نصف میزانی است که 7 سال قبل مشاهده می شد. رشد اقتصادی برزیل و روسیه به ترتیب 1.3 و 0.5 درصد خواهد بود.
اما یوری یوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه در امور سیاست خارجی در مصاحبه ای اعلام کرده که نرخ رشد این گروه همچنان بیش از متوسط رشد جهانی است و وزن اقتصادی و سیاسی این گروه در حال افزایش است.
5 کشور عضو گروه بریکس در سال 2012 نتوانستند بر سر معرفی کاندیدایی واحد برای ریاست بانک جهانی به توافق برسند. آنها همچنین در سال 2011 نتوانسته بودند کاندیدایی واحد برای ریاست صندوق بین المللی پول معرفی نمایند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *