وقتی عوامل «مدینه» سریال را در پشت‌صحنه می‌بینند

13:43 - 23 تير 1393
کد خبر: ۹۴۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: «مدینه» آخرین سریال سیروس مقدم، آخرین روزهای تصویربرداری را همزمان با پخش پشت سر می‌گذارد به طوری که شب‌ها، عوامل سریال به صورت دست‌جمعی این سریال را از قاب تلویزیون دنبال می‌کنند!

: «مدینه» آخرین سریال سیروس مقدم، آخرین روزهای تصویربرداری را همزمان با پخش پشت سر می‌گذارد به طوری که شب‌ها، عوامل سریال به صورت دست‌جمعی این سریال را از قاب تلویزیون دنبال می‌کنند!

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون میزان، در یکی از روزهای گرم ماه رمضان برای تهیه گزارش از سریال مدینه راهی میدان راه آهن می‌شوم.  این اولین سریال سیروس مقدم است که تعداد لوکیشن هایش به نسبت سایر کارها بیشتر است و فضای کاملا خیابانی دارد. لوکیشن‌هایی از تهران، کرج، شمال و لوکیشن‌های جاده ای، از فضاهایی هستند که در این سریال به طور ثابت به تصویر کشیده شده‌اند و از آنجایی که رفتن به برخی از این لوکیشن‌ها کار ساده‌ای نبود، باید صبر می‌کردیم تا گروه از سفرهای بین شهری به تهران می‌آمدند.  این سریال از روز ولادت حضرت زهرا (س) کلید خورده است و حدودا سه ماه از آغاز تصویربرداری‌اش می‌گذرد. ساعت 17 گروه تولید در مسافرخانه بلبل که حوالی میدان راه آهن قرار دارد، مستقر شده‌اند. بازیگرها آمده‌اند، مسافرخانه بلبل دو طبقه دارد و گروه در حال حاضر در طبقه اول آن مستقر هستند، دو اتاق به گروه گریم و لباس اختصاص داده شده است و بچه های گریم و لباس در حال آماده کردن بازیگران برای رفتن جلوی دوربین هستند. در همین حین شبنم مقدمی را می بینم که به سمت اتاق گریم می رود و قبل از او پریوش نظریه و آزاده شمس گریم شده و لباسشان را نیز پوشیده‌اند.

دقایقی بعد سیروس مقدم هم می آید و در کنار فهیمه کمالی برنامه ریز پروژه قرار می‌گیرد تا از سکانس‌های امروز مطلع شود. جمعیت مردم در کنار پارک به تماشای سریال ایستاده‌اند. امیر معقولی و گروهش نیز جای دوربین را تنظیم می‌کنند. الان دیگر همه گروه منتظر حضور سعید نعمت‌اله هستند که کار را شروع کنند و او هم به گروه می پیوندد. تصویر برداری آغاز می‌شود و در این سکانس پریوش نظریه و شبنم مقدمی در فضای خارجی مسافرخانه از ماشین پیاده می‌شوند و مدینه مشغول صحبت با موبایل است. جمعیت بسیاری از مردم در کنار پارک روبروی مسافرخانه ایستاده‌اند و بازی بازیگران را تماشا می کنند. دستیار مقدم با اعلام سکوت شروع ضبط را اعلام می کند. بعد از ضبط سکانس های خارجی، مجید صالحی از ماشین پیاده می‌شود و به سرعت وارد مسافرخانه می شود. بازیگر نقش متفاوت عزیز در این سریال به محض ورود، به سمت اتاق گریم می رود و بعد لباس هایش را می پوشد و با فیلمنامه‌ای که در دست دارد با سعید نعمت‌اله مشغول صحبت می‌شود.

نعمت‌اله در حال نگارش فینال
در این بین گپی کوتاه با سعید نعمت‌اله می زنم، او می گوید: همه قسمت های سریال را نوشتم و فقط قسمت آخر و فینال اثر مانده که در حال حاضر مشغول نگارش آن هستم. قبل از برخی سکانس های مهم، نعمت اله با بازیگران بخشی از دیالوگ ها را تمرین می کند و نحوه بیان آنها را به بازیگران می‌گوید. با اینکه اینجا مسافرخانه است و باید تا حدی شلوغ باشد، اما اینطور نیست و با مدیریت گروه تولید و صحنه افراد کمی در اینجا هستند که بخشی از آنها از اتاق خود بیرون آمده و همانطور که در چارچوب درب ایستاده اند، مشغول تماشای تک تک سکانس ها هستند.

مدینه با دو دوربین ضبط می‌شود
سکانس بعدی مربوط به بازی نظریه، مقدمی و شمس هست. منیره با بازی آزاده شمس با یک سینی چای از اتاق خارج می‌شود و به سمت پله‌ها که مدینه و روحی روی آن نشسته‌اند می‌رود و به آنها چای تعارف می‌کند. تمام سکانس‌ها با دو دوربین تصویربرداری می‌شود و در این سکانس هم امیر معقولی از فضای پشت سر مدینه و روحی و دستیارش فضای جلوی آنها را تصویربرداری می‌کند.

افطار با طعم مدینه
گلاره عباسی و آرش آصفی هم به جمع بازیگران اضافه می شوند. صدای اذان به گوش می رسد و گروه تدارکات که از چندی پیش میز افطار را چیده اند، همه را برای صرف افطار دعوت می کنند. یک راهروی باریک فضای سالن اصلی مسافرخانه را به حیاطی کوچک متصل می کند که میز افطار هم در آن حیاط تدارک دیده شده است. بعد از افطار یکی از سکانس های حسی که مربوط به بازی مجید صالحی، نظریه و مقدمی است ضبط می‌شود. عزیز با لحنی اندوهگین با خواهرش و مدینه که حالا در اتاق مدیر مسافرخانه هستند، صحبت می‌کند و خیال آنها را از بابت امری که نگرانی‌اش را دارند راحت می‌کند.

مجید صالحی و دختر های دو قلو
مقدم از زاویه پشت دوربین و مونیتور سکانس ها را نگاه می‌کند و البته نعمت اله هم مثل یک بازیگردان مسلط به خود این کار را انجام می‌دهد. بعد از صرف افطار؛ کنار مجید صالحی می‌نشینم و با او چند کلامی را درباره زندگی شخصی اش صحبت می کنم. از عکس والپیپرش پیداست که تازه پدر شده و عکس دو دختر دو قلوی خود را روی آن انداخته است.
کمی که می‌گذرد و بعد از استراحت عوامل گروه تدارکات زمین مسافرخانه را با آب و جارو تمیز می‌کنند و بعد دوباره ضبط سکانس ها را از سر می‌گیرند. بوی خاک و تلفیقش با آب، فضا و حس خوبی را بعد از افطار منتقل می‌کند.

دیدن سریال با کل عوامل
بعد از دو ساعت همه به صرف شام دعوت می شویم. کنار فضایی که میز شام هست، یک تلویزیون بزرگ هم قرار داده‌اند تا بعد از شام همه به تماشای سریال بنشینند. امشب «مدینه» را در کنار تمام عوامل سریال می‌بینیم و بعد از اتمام آن با گروه خداحافظی کرده و مسافرخانه را ترک می‌کنم.

 

گزارش از: مائده میری


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *