بیست اتفاق جام بیستم

13:13 - 23 تير 1393
کد خبر: ۹۲۹
دسته بندی: صفحه نخست ، عمومی
بیستمین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی در شرایطی با قهرمانی تیم ملی فوتبال آلمان به پایان رسید که این تیم برای نخستین بار موفق شد جام را از قاره آمریکا به اروپا ببرد.

گروه دیگر رسانه ها: بیستمین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی در شرایطی با قهرمانی تیم ملی فوتبال آلمان به پایان رسید که این تیم برای نخستین بار موفق شد جام را از قاره آمریکا به اروپا ببرد. ناکامی لیونل مسی در رسیدن به عنوان قهرمانی با آرژانتین، مصدومیت بدموقع ستاره برزیل، پایان تلخ تیم میزبان، حذف زودهنگام ایتالیا، اسپانیا و انگلیس و .. از جمله مهمترین اتفاقات جام بیستم بودند.

به گزارش مهر، بیستمین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی از روز 23 خردادماه با برگزاری مراسم افتتاحیه و دیدار تیم های برزیل و کرواسی در شهر سائوپائولو آغاز شد و بامداد 23 تیرماه با قهرمانی تیم ملی آلمان در ورزشگاه مارکانا شهر ریودوژانیرو به پایان رسید. در زیر به بیست اتفاقی که در طول برگزاری این جام رخ داد و نسبت به موارد دیگر مورد توجه بیشتری قرار گرفت اشاره می شود:

1 - آغاز جام با اعتصاب
بیستمین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی در حال به میزبانی 12 شهر برزیل آغاز شد که از مدتها قبل اعتراض به شرایط نامناسب اقتصادی از سوی قشرهای مختلف آغاز شده بود. در این میان اعتصاب کارمندان مترو نمود بیشتری داشت و تا روز افتتاحیه هم این اعتصاب ها ادامه داشت. حتی در روز برگزاری مراسم افتتاحیه هم بخش هایی از شهر سائوپائولو شاهد صحنه هایی از اعتراض مردمی بود.

2 - شروع شیرین و پایان تلخ
تیم ملی فوتبال برزیل که با پنج عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم حاضر در جام بیستم بود و میزبان این دوره از مسابقات بود، در دیدار افتتاحیه موفق شد کرواسی را با سه گل شکست دهد و شروع خوبی در جام داشته باشد اما شاگردان اسکولاری پس از صعود به مرحله نیمه نهایی پایان تلخی را رقم زدند و با دریافت 7 گل از آلمان به دیدار رده بندی رفتند و در این دیدار هم سه گل از هلند خوردند تا ناکامی شان تکمیل شود.

3 - ظهور یک پدیده
به روال جام های گذشته جهانی در این دوره هم یک تیم شگفتی ساز شد. این بار نوبت به کاستاریکایی ها رسید که در حضور تیم های مطرح و مدعی چون انگلیس و ایتالیا موفق شدند به عنوان تیم اول از گروه خود صعود کنند. کاستاریکا در گروه  D این مسابقات صاحب دو پیروزی و یک تساوی شد و با 7 امتیاز به عنوان تیم نخست به مرحله بعد رفت. آنها در مرحله دوم هم برابر یونان در ضربات پنالتی به پیروزی رسیدند اما در مرحله یک چهارم نهایی و در ضربات پنالتی مغلوب هلند شدند و از دور مسابقات کنار رفتند.

4 - آقای گلی یک مهاجم گمنام
مهاجم جوان و گمنام تیم ملی کلمبیا که در تیم موناکو فرانسه بازی می کند، در پایان رقابتهای جام جهانی با به ثمر رساندن 6 گل به عنوان آقای گل رقابتها معرفی شد. مهاجم 22 ساله تیم ملی کلمبیا که شکست مقابل برزیل در مرحله یک چهارم نهایی از دور رقابتها کنار رفت با به ثمر رساندن 6 گل آقای گل جام جهانی 2014 برزیل شد. توماس مولر با به ثمر رساندن 5 گل در این رقابتها بعد از رودریگس در جایگاه دوم ایستاد.

5 - خداحافظی دردناک قهرمان
تیم ملی فوتبال اسپانیا که عنوان قهرمانی اروپا را با خود یدک می کشید و قهرمان جام جهانی 2010 شده بود، یکی از تیم هایی بود که برای کسب قهرمانی جام بیستم جزو مدعیان به شمار می رفت اما این تیم در گروهی که تیم های اسپانیا، شیلی و استرالیا حضور داشتند نتوانست به مرحله بعد صعود کند. اسپانیا با قبول دو شکست و یک پیروزی با 3 امتیاز در رده سوم گروه خود قرار گرفت و خیلی زود با جام خداحافظی کرد. شکست 5 بر یک برابر هلند از شکست های تلخ اسپانیا بود. البته باخت 2 بر صفر برابر شیلی هم تلخی خاص خودش را داشت.

6 - ناکامی بزرگ ایتالیا و انگلیس
دو تیمی که به عنوان مدعیان حضور در بین چهار تیم برتر و حتی کسب عنوان قهرمانی وارد جام بیستم شده بودند، خیلی زود از دور مسابقات کنار رفتند. ایتالیا و انگلیس که در گروه  D  این مسابقات با کاستاریکا و اروگوئه همگروه بودند، برخلاف پیش بینی ها از نتوانستند از این گروه صعود کنند و به عنوان دو ناکام بزرگ با جام بیستم خداحافظی کردند.

7 - چهارمی چهار آسیایی
قاره آسیا یک بار دیگر فاصله فوتبال خود با سایر قاره ها را به نمایش گذاشت و در حالی که چهار نماینده در این دوره از مسابقات داشت، اما هیچ نماینده ای در مرحله یک هشتم نهایی نداشت. ایران، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی نمایندگان آسیا بودند که هر چهار تیم در گروه خود عنوان چهارم را کسب کردند و از دور مسابقات کنار رفتند. در این میان استرالیا تنها تیمی بود که امتیاز نگرفت و اما سه تیم دیگر یک امتیاز گرفتند.

8 - گاز دردسرساز سوارس
"لوییس سوارس" در دیدار تیم ملی فوتبال اروگوئه با ایتالیا در چارچوب مرحله گروهی رقابتهای جام جهانی از شانه مدافع تیم ملی ایتالیا گاز گرفت که این کار وی محرومیتی چهار ماهه برای این بازیکن به همراه داشت. البته این تنها جریمه این بازیکن نبود و زمانی که از لیورپول به بارسلونا منتقل شد، 25 میلیون پوند به باشگاه خود لطمه زد و قیمتش افت کرد.

9 - شکست عجیب برزیل
یکی از نتایج عجیبی که در بیستمین دوره مسابقات جام جهانی رقم خورد، شکست سنگین تیم ملی برزیل برابر آلمان در مرحله نیمه نهایی جام جهانی بود. این دیدار در شرایطی برگزار شد که برزیلی ها امیدوار بودند با پیروزی برابر حریف اروپایی خود راهی فینال شوند اما در چند دقیقه مرگبار به توپ بسته شدند. برزیلی ها این دیدار را 7 بر یک به آلمان واگذار کردند و به دیدار رده بندی رفتند و در نهایت 3 گل هم از هلند خوردند و چهارم شدند.

10 - مرگ و سرقت
اتفاق تلخ دیگری که در طول برگزاری بیستمین دوره مسابقات جام جهانی رقم خورد، مرگ چند خبرنگار به خاطر تصادف در شهرهای مختلف برزیل شود. ضمن اینکه اموال برخی خبرنگاران و عکاسان نیز به سرقت رفت که معمولا چنین اتفاقاتی در تورنمنت بزرگی مثل جام جهانی کمتر رقم می خورد. یکی از عکاسان مالباخته از گروه اعزامی ایران بود.

11 - ایران و کی‌روش
تیم ملی فوتبال ایران و کارلوس کی‌روش نیز به خاطر همگروهی با آرژانتین مورد توجه ویژه ای بودند. شاید قبل از جام جهانی بسیاری از علاقمندان به فوتبال انتظار شکست پرگل ایران برابر آرژانتین را داشتند اما نمایش خوب تیم ملی برابر این تیم و شکست یک بر صفر در وقت های اضافه پیش بینی ها را برهم زد. ایران همچنین برابر نیجریه هم به تساوی رسید اما برابر بوسنی شکست دور از انتظاری را متحمل شد.

12 - مصدومیت بدموقع نیمار
ستاره تیم ملی فوتبال برزیل که یکی از شانس های کسب عنوان بهترین بازیکن و گلزن این دوره از مسابقات بود و تا مرحله یک هشتم نهایی هم نمایش قابل قبولی برای تیم ملی کشورش داشت، در دیدار مرحله یک چهارم نهایی برابر کلمبیا مصدوم شد و ادامه جام را از دست داد. در دقایق پایانی این بازی، "خوان کامیلو زونیگا" ضربه‌ای را به کمر "نیمار" وارد کرد. شدت ضربه به حدی بود که این بازیکن قادر به همراهی برزیل در ادامه رقابتها نبود.

13 - ناکامی ستاره جنجالی
بدون شک یکی از مورد توجه ترین بازیکنان جام بیستم کریستیانو رونالدو مهاجم تیم ملی پرتغال بود که امیدوار بود با تیم ملی کشورش بتواند در این مسابقات نمایش قابل قبولی داشته باشد و به مراحل بالا هم صعود کند اما پرتغال نتوانست به رویاهای ستاره جنجالی رئال مادرید رنگ تحقق ببخشد و با قرار گرفتن در رده سوم گروه  G  از راهیابی به مرحله بعد بازماند.

14 - حسرتی که بر دل مسی ماند
لیونل مسی که در پایان جام بیستم عنوان بهترین بازیکن این دوره از مسابقات را به خود اختصاص داد امیدوار بود بتواند با تیم ملی آرژانتین جای خالی کلکسیون افتخاراتش را پر کند و عنوان قهرمانی را را به خود و تیمش اختصاص دهد اما با وجود تلاشی که کرد نتوانست به این مهم دست پیدا کند و با نایب قهرمانی جام را به پایان برد.

15 - اولین قهرمانی یک غیرآمریکایی
در هفت دوره ای که جام جهانی به میزبانی کشورهایی از قاره آمریکا برگزار شده بود، تیم هایی از همین قاره عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده بودند و هیچ تیم اروپایی نتوانسته بود این عنوان را به خود اختصاص دهد، اما آلمان این رکورد را شکست و با پیروزی برابر آرژانتین اولین تیم اروپایی لقب گرفت که جام را از چنگ آمریکایی ها در آورد و به قاره سبز برد.

16 - اشتباهات داوری
در بیستمین دوره مسابقات جام جهانی اشتباهات داوری بر سرنوشت تیم ها تاثیر زیادی داشت. در همان دیدار افتتاحیه در حالی که تیم ملی کرواسی یک بر صفر از برزیل پیش بود، نیشیمورا داور ژاپنی یک پنالتی اشتباه برای تیم میزبان گرفت و برزیل با زدن گل تساوی و سپس پیروزی، شروع خوبی در این مسابقات داشت. در سایر دیدارهای هم اشتباهات داوری تاثیرگذار بود. در دیدار ایران و آرژانتین در حالی که بازی بدون گل در جریان بود، داور پنالتی روی اشکان دژاگه را نگرفت تا ایران شانس باز کردن دروازه حریف را از دست بدهد و در نهایت هم با گل وقت های اضافه مسی، بازی را به آرژانتین واگذار کند.

17 - عجیب ترین صعود
در مرحله مقدماتی گروه  C و در دیدار تیم های ملی یونان و ساحل عاج، در حالی که تیم آفریقایی برای صعود تنها به یک تساوی نیاز داشت تا راهی مرحله بعد شود و تا دقیقه 90 هم با تساوی یک بر یک به خواسته اش رسیده بود، در وقت های اضافه ساماراس دروازه ساحل عاج را از روی نقطه پنالتی باز کرد تا یونان صعود کند و ساحل عاج از دور مسابقات کنار برود.

18 - آلمان از ایتالیا پیشی گرفت
تیم ملی فوتبال آلمان با کسب عنوان قهرمانی در بیستمین دوره مسابقات جام جهانی موفق شد در رده بندی کلی پرافتخارترین تیم های ادوار مختلف جای ایتالیا را در رده دوم بگیرد. این تیم با چهار عنوان قهرمانی و چهار عنوان نایب قهرمانی و چهار عنوان سومی و یک عنوان چهارمی بعد از برزیل در جایگاه دوم ایستاد.

19 - رکوردشکنی یک آلمانی
میروسلاو کلوزه با گلزنی در بازی برزیل، تعداد گل‌های خود در ادوار جام جهانی را به 16 گل رساند تا رکورد بهترین گل‌زن تاریخ جام‌های جهانی که در اختیار رونالدو برزیلی بود، را از آن خود کند. در حال حاضر بعد از کلوزه 16 گله، رونالدو برزیلی با 15 گل، گرد مولر آلمانی با 14 گل، جاست فونتاینه فرانسوی با 13 گل و پله برزیلی با 12 گل، در رده‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

20 - ضررهایی که میزبان دید
برزیل به عنوان میزبان بیستمین دوره مسابقات جام جهانی که امیدوار بود با قهرمانی در این مسابقات به وضعیت اقتصادی خود سروسامان دهد و معیشت مردمش را بهتر از قبل کند، با قبول شکست در مرحله نیمه نهایی و رده بندی ضررهای مالی بسیاری را متحمل شد تا اقتصاد این کشور حتی اوضاع بدتری نسبت به قبل پیدا کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *