برای حضور در مجالس عزاداری ماه محرم همراه با همسرتان چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

16:02 - 01 آبان 1394
کد خبر: ۹۰۶۷۹
خبرگزاری میزان - محرم که آغاز می شود، لباس های سیاه مان که بیرون می آید، کوچه ها که سیه پوش می شود و تکیه ها که برپا می شود فصل جدیدی از عاشقانه های ما آغاز می شود و چه چیزی زیباتر از این که عاشقانه های...
برای حضور در مجالس عزاداری ماه محرم همراه با همسرتان چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

گروه فضای مجازی - محرم که آغاز می شود، لباس های سیاه مان که بیرون می آید، کوچه ها که سیه پوش می شود و تکیه ها که برپا می شود فصل جدیدی از عاشقانه های ما آغاز می شود و چه چیزی زیباتر از این که عاشقانه های زمینی مان را با عاشقانه های آسمانی گره بزنیم. چه چیزی زیباتر از اینکه در کنار همسر و فرزندان میهمان خیمه اباعبدالله شویم و نمک سفره محبت اهل بیت را از خیمه های عزای خاندان رسول الله بچشیم. در این نوشته سعی کرده ایم ریزه کاریهای هیئت رفتن همراه همسر و خانواده را با هم مرور کنیم. با ما همراه باشید.

کنار هم تا کربلا

یکی از مهمترین شاخصه های یک ازدواج موفق ما شدن زن و شوهر و یک پارچه شدن من های آنان است. زندگی که بر پاشنه محبت و تفاهم و یکرنگی بچرخد زن و شوهر دوست دارند در لحظه لحظه یکدیگر حضور داشته باشند و در کنار یکدیگر باشند. همراه شدن زن و شوهر در برنامه هایی که برای هر دو آنها لذت بخش است؛ باعث بوجود آمدن ادبیات مشترک، علایق مشترک، زاویه نگاه های نزدیک به هم و به صورت خلاصه صمیمیت و نزدیکی بیشتر و شیرین تر شدن زندگی مشترک می شود. از سوی دیگر یکی از مشخصه های ازدواج موفق، این است که زن و شوهر یکدیگر را برای رسیدن به کمال همراهی کنند و دست یکدیگر را بگیرند و در گذراندن پله های تعالی و معنویت یار و همراه و کم حال هم باشند. و یکی از زیباترین جنبه های این همراهی و همقدمی برای رسیدن به کمال و تعالی حضور در مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله و خاندان مطهر ایشان است. 

کدام هیئت

این روزها در گوشه گوشه شهر و روستا تکایا، هیئات مذهبی و جلسات عزاداری برپاست و به نوعی دامنه انتخاب شما برای رفتن به مجلس مورد نظرتان گسترده است. هیئت ها هر کدام خصوصیات مخصوص به خود را دارند. یکی همراه با عزاداری از تعزیه استفاده می کند، یکی بیشتر به سخنرانی اهمیت می دهد و سخنران متبحر تری دارد و دیگری بار محتوایی مجلسش را بر عهده مداحش می گذارد.

مثلا در تهران اگر شما به حسینیه همدانی ها بروید، قطعا بار محتوایی مجلس متمرکز بر سخنان حجت الاسلام انصاریان است و نقطه عطف مجلس سخنان ایشان است، در حالی که مثلا در مسجد ارک زمان زیادی از مجلس به مداحی و روضه خوانی حاج منصور ارضی اختصاص می یابد و تمرکز مجلس بر مداحی ایشان است. این که شما و همسرتان کدامیک از این انواع مجلس را می پسندید و با گروه خونتان می سازد کاملا به سلیقه و علاقه شما بستگی دارد. فقط سعی کنید در این مرحله حتما با هم مجالس مختلف را بررسی کنید و بر روی مجلسی که علایق و سلیقه هر دوی شما را تامین کند به اشتراک برسید.  

قلب هیئت، سخنران و مداح

سخنرانان و مداحان هسته اصلی و قلب یک هیئت را تشکیل می دهند. نوع سخنرانی و مداحی که در جلسات ارائه می شود بسته به شخصیت مداح و سخنران و ذائقه و توانایی های آنها متفاوت است. بعضی از سخنرانان  در صحبت های خود به مسائل روز و موضوعات اجتماعی و سیاسی بیشتر می پردازند و بعضی از سخنرانان بالعکس بیشتر صحبت خود را به وقایع تاریخی و مقتل خوانی اختصاص می دهند.

 مداحان هم سبک های متفاوتی در مداحی و روضه خوانی دارند. بعضی از مداحان در مراسم خود بیشتر بر روی روضه و ذکر مصیبت تمرکز می کنند و زمان بیشتری را به آن اختصاص می دهند و در مقابل بعضی دیگر بیشتر زمان مجلس را به سینه زنی و نوحه خوانی می پردازند. در انتخاب نوع سخنرانی و مداحی هم این ضائقه شما و همسرتان است که تعیین کننده مجلس مورد نظر شماست اما نکته مهم این است که در انتخاب مجلس مورد نظرتان دو موضوع را مد نظر داشته باشید. اول اینکه سعی کنید مجلسی را انتخاب کنید که در کنار شور حسینی، شعور حسینی را هم در شما متجلی کند و بار محتوایی خوبی داشته باشد و دیگر اینکه سعی کنید مجلسی را انتخاب کنید که سخنران و مداح آن از منابع و روایات معتبر استفاده می کنند و مشخصا روضه خوانی آنها حول محور مقاتل معتبر شکل می گیرد نه خیال پردازی یا بزرگنمایی و افراط گرایی.  

انتخاب محل مناسب

پس از توجه به سبک هیئت مورد نظر و سخنران و مداح آن، نکته ای که شما باید به آن توجه داشته باشید انتخاب هیئتی است که محل مناسب، آرام و ایمن برای عزاداری شما و همسرتان فراهم کند. این درست است که در راه عزاداری سیدالشهدا (ع) همه ما حاضریم سختی ها و مرارت های زیادی را تحمل کنیم اما برای اینکه بتوانید با آرامش و خیال راحت به محتوای مجلس توجه داشته باشید، نیاز به حداقلی از امکانات و شرایط دارید.

 مکان هیئت را بررسی کنید. دقت کنید هم قسمت مردانه و هم بخش زنانه جای کافی و مناسب برای نشستن شما و همسرتان موجود باشد. امکانات صوتی را بررسی کنید و دقت کنید که شما و همسرتان بتوانید در محلی که استقرار پیدا می کنید صدای مناسب و احیانا دید کافی از سخنران و مداح هیئت داشته باشید. در بعضی از مجالس و هیئات این امکان وجود دارد که مثلا در حیاط یا محوطه بیرونی شما و همسرتان در کنار هم از فضای معنوی استفاده کنید. در صورتی که این امکان وجود دارد فرصت عزاداری دو نفره و همراه با هم را از دست ندهید.

بچه ها و مجالس محرم

اگر شما صاحب فرزند یا فرزندانی هستید، انتخاب مجلس عزاداری مناسب برای او، توجه به یک سری نکات خاص را می طلبد. اگر فرزند شما نوجوان است دقت کنید که مجلسی را انتخاب کنید که سطح مطالب و محتوای ارائه شده در آن با سن و سال فرزند شما مطابقت داشته باشد. با توجه به شور و حال سنین نوجوانی سعی کنید مجلسی را انتخاب کنید که سینه زنی و نوحه خوانی پرشورتری داشته باشد. بعضی از هیئات بخشی از کارها و مسئولیت های مجلس را به نوجوانان می سپارند. اگر بتوانید چنین مجالسی را پیدا کنید، در کنار عزاداری فرزندتان تجربه کسب مهارت و ایفای مسئولیت های اجتماعی را هم کسب خواهد کرد. در مورد کودکان و خردسالان اما موضوع کمی متفاوت است.

اگر فرزند خردسالی دارید باید دقت کنید مجلسی را انتخاب کنید که کوتاه تر باشد تا حوصله او سر نرود. همچنین دقت کنید جایی از مجلس را برای نشستن انتخاب کنید که حتی الامکان هنگام خاموش شدن چراغ ها زیاد تاریک نشود، تا باعث ترس و وحشت بچه ها نشود. بچه های کوچک معمولا از سر و صدا و همهمه سینه زنی و نوحه خوانی و به خصوص شور زدن جمعیت می ترسند، سعی کنید در این لحظات آنها را از مجلس بیرون ببرید تا تجربه ترس و وحشت در مجلس اباعبدالله برای آنها تثبیت نشود. همراه داشتن یک چراغ قوه کوچک و مقداری آب و خوراکی هم در هنگام طولانی شدن و تاریکی مراسم به شما کمک زیادی خواهد کرد.
چند نکته که به کارتان می آید :

     اگر فرزند کوچکی دارید مشخصات، تلفن تماس و آدرس منزل را در کاغذ مناسبی بنویسید و در جیب او بگذارید و به او آموزش دهید که در صورت گم شدن این کاغذ را به کسانی که قصد کمک کردن دارند تحویل دهد.

    اگر با فرزند کوچکتان در مجلس حاضر شده اید دقت کنید تا محل مناسبی را برای استقرار پیدا کنید. دقت کنید جایی قرار نگیرید که موقع سینه زنی و شور زدن یا هنگام خروج در معرض ازدحام قرار گیرید.
 
    زمان مناسب حضور در مجلس را رعایت کنید. گاهی اوقات با کمی زودتر رفتن به مجلس می توانید مکان مناسب تری را برای استقرار پیدا کنید.

    محل هیئت مورد نظرتان را از لحاظ وسیله ایاب و ذهاب بررسی کنید. بسته به انتخاب مجلسی که شما می روید، ممکن است استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، یا وسیله شخصی ارجحیت داشته باشد. البته در این تصمیم گیری به محل مناسب برای پارک خودرو و ترافیک پس از مراسم هم دقت داشته باشید.

    در مجالس و هیئات بزرگ معمولا پس از مراسم و به علت ازدحام جمعیت و بالارفتن تقاضا برای برقراری تماس با تلفن های همراه معمولا ترافیک بالای خطوط باعث مشکلات ارتباطی و آنتن ندادن تلفن های همراه می شود. سعی کنید به جای موکول کردن قرار پس از مراسم به تماس با تلفن، محل مشخصی را برای حضور پس از مراسم با همسرتان تعیین کنید.

    امسال محرم با فصل پاییز مقارن شده. معمولا اگر در داخل ساختمان باشید در طول مراسم و به خصوص پس از سینه زنی بدنتان عرق کرده و گرم می شود. هنگام تمام شدن مراسم و بیرون آمدن از ساختمان، حتما خودتان را بپوشانید تا سرما نخورید و از مجالس شبهای بعد محروم نشوید.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *