رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ایران از تاسیس شرکت های مشترک اقتصادی با "افغانستان" حمایت می کند

3:00 - 30 مهر 1394
کد خبر: ۹۰۰۶۸
خبرگزاری میزان - جمهوری اسلامی ایران با توجه به تاثیر مثبت لغو تحریم ها در گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی میان ایران و افغانستان، از تاسیس شرکت های مشترک با سرمایه گذاران افغان حمایت می کند.
ایران از تاسیس شرکت های مشترک اقتصادی با به گزارش ، به گزارش ایرنا، «ناصر زمانی» رایزن اقتصادی سفارت ایران در کابل روز چهارشنبه در نشست بررسی راهکارهای توسعه اقتصادی ایران و افغانستان افزود: اشتراکات فرهنگی و مذهبی و بویژه زبان مشترک، یک مزیت نسبی برای تاسیس شرکت های مشترک، فراروی سرمایه گذاران دو کشور قرار داده است.

وی در این نشست که بیش از 30 نفر از سرمایه گذاران بخش خصوصی دو کشور و صاحبان شرکت های تولیدی و صادراتی حضور داشتند، تصریح کرد: ایران از ایجاد تعادل نسبی در مبادلات تجاری تهران - کابل نیز استقبال می کند.

حجم مبادلات تجاری ایران و افغانستان حدود دو میلیارد دلار است. 60 میلیون دلار از این مبلغ، صادرات افغانستان به ایران است.

انواع سنگ از عمده ترین محصول صادراتی افغانستان به ایران است و ایران، انواع کالاهای ساختمانی، شیرآلات، ظروف یک بار مصرف، دارو، مواد لبنی پاستوریزه، خرما، فرش ماشینی و موکت به افغانستان صادر می کند.

حجم کل مبادلات تجاری افغانستان سالانه 8 میلیارد و 3 میلیون دلار است.

زمانی گفت: سفارت ایران در کابل از تداوم نشست های مشترک سرمایه گذاران ایران و افغان برای آشنایی بیشتر طرفین از توانمندی های یکدیگر حمایت می کند و تسهیلات لازم را در اختیار بخش خصوصی طرفین قرار خواهد داد.

اغلب سرمایه گذاران بزرگ افغانستان به دلیل ناامنی های این کشور، در خارج از کشور سرمایه گذاری کرده اند و در یک سال گذشته، شیب خروج سرمایه گذاران از این کشور تندتر شده است.

آنان در سخنان خود گفتند که سرمایه گذاری در ایران را به خاطر همسایگی و مسیر کوتاه و زبان مشترک با ایرانیان، نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر ترجیح می دهند.

نشست بررسی راهکارهای توسعه اقتصادی ایران و افغانستان از روز دوشنبه در هتل 'کنتینانتال' کابل آغاز به کار کرد و تا فردا (پنجشنبه) ادامه خواهد داشت.

هیات 16 نفره سرمایه گذاران بخش خصوصی ایران به ریاست «محمد صمدی» عضو هیات نمایندگان اتاق تجارت و صنایع ایران و رییس اتاق تجارت و صنایع استان خراسان شمالی در این نشست شرکت کرده است.

اعضای این هیات قرار است در زمینه های صنایع روشنایی و لوستر، تجهیزات پزشکی، انواع مبلمان های شهری و فضای سبز، ظروف یک بار مصرف، لوله های آبیاری، ماشین آلات زراعتی، کود کشاورزی ، مواد اولیه زراعتی ، انواع دیوارپوش، سقف کاذب، کاشی و سرامیک، ورق پلی اتیلن و فیبر نخ دار و نسوز در افغانستان به فعالیت تجاری بپردازند.

انتظار می رود در پایان نشست بررسی راهکارهای توسعه اقتصادی ایران و افغانستان، تفاهم هایی برای انعقاد قراردادهای تجاری در زمینه های مختلف بین بخش های خصوصی دو کشور به امضا برسد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *