توده طوفانی "ال نینو" به احتمال 95 درصد در راه است / زمستان امسال یک تفاوت خاص دارد : "بی سابقه" است

11:23 - 29 مهر 1394
کد خبر: ۹۰۰۶۴
خبرگزاری میزان - "ال نینو"، قدرتمندترین چرخه‌ آب و هوایی 65 سال گذشته تأثیرات عظیمی بر آب و هوا در سراسر جهان از جمله ایران خواهد داشت. گرد و غبار نامنظم، بارندگی و تغییرات دمایی شدید از جمله تاثیرات پدیده ال نینو است.
به گزارش سرویس بین الملل  به نقل از "واشنگتن پست"، زمستان امسال در قیاس با سال های گذشته یک تفاوت عمده دارد و آن بی سابقه بودنش است. تاکنون 21 دسته از چهار یا پنج گونه طوفان گرمسیری در نیمکره شمالی در سال 2015 میلادی تشکیل شده است که در قیاس با 18 طوفان سال گذشته، یک رکورد به حساب می آید. الگوهای آب و هوایی این چنینی تنها در سال 1980 میلادی تکرار شده بود.

بنابر گزارش واشنگتن پست، مجموعه ای از چهار یا پنج گونه طوفان هایی که در راه است شدیدترین طوفان و کولاک ها را تشکیل خواهند داد. گرم شدن کره زمین نیز تاثیر مستقیمی در شدت این طوفان ها دارد. دمای اقیانوس ها در نیمکره شمالی در قیاس با میانگین کل 1.4 درجه بیشتر ثبت شده است.



شبکه خبری "ان بی سی" در گزارشی نوشت: مقامات ایالتی و محلی دوشنبه گذشته هشدار داده اند که طوفان های فوق العاده و سیل های شدید در نواحی شمالی لس آنجلس در هفته گذشته نگاه اجمالی به چیزی بود که در مقیاس گسترده تر در طول زمستان امسال شاهد آن خواهیم بود.



بیل کرویل، معاون مدیر آمادگی اضطراری اداره منابع آبی کالیفرنیا، گفته است: فکر می کنم که حوادث اخیر اشاره خوبی به حوادثی است که در آینده شاهد آن خواهیم بود.

مرکز پیش بینی آب و هوای ملی آمریکا اعلام کرده است که به احتمال 95 درصد پدیده ال نینو در راه است و شرایط زمستان در سراسر جهان را دست خوش تغییرات عظیمی خواهد کرد. ال نینو تا اواخر بهار 2016 میلادی به تدریج ضعیف تر خواهد شد.



"آندریا بیر" از خدمات ملی آب و هوای آمریکا می گوید: متخصصان هواشناسی از اوایل دهه 50 قرن بیست میلادی تاکنون شش "ال نینو" را شناسایی کرده است. نکته جالب توجه این است که ال نینو در راه، پس از طوفان سال 1998-1997 شدیدترین نوع خود پیش بینی شده است.


ال نینو در سال 1997 در کانادا صدمات جبران ناپذیری را وارد کرد

بنابر این گزارش، 5 نکته قابل توجه پدیده ال نینو به شرح زیر است:

1- قوی ترین ال نینو در سال 1998-1997 ثبت شده است که پیش بینی می شود به لحاظ شدت با پدیده در راه امسال برابری می کند.

2- تاثیرات دقیق ال نینو را نمی توان پیش بینی کرد. آنتونی فارنل، هواشناس ارشد جهانی، می گوید: درست همانند دو دانه برفی، ال نینو نیز شباهتی به گونه های دیگر خود ندارد.

3- اگرچه ال نینو اواخر دهه 90 قرن بیست از شدت قابل توجهی برخورددار بود، اما پدیده در راه بدلیل ذوب یخ های قطب شمال می تواند بی سابقه باشد.
4- الگوهای باد، جریان هوایی در قطب شمال و دمای سطح آب اقیانوس ها همگی تاثیر شگرفی در شدت ال نینو دارند.
5- اکثر الگوهای آب و هوایی بین المللی نشان می دهد که قدرت پدیده ال نینو سال 2016-2015 میلادی به احتمال زیاد تا پایان سال میلادی جاری رفته رفته تقویت خواهد شد.




بنابر گزارش "سی ان ان"، در حال حاضر با توجه به گرم شدن آب های دریایی در سواحل کالیفرنیا، ال نینو باعث هجوم مارهای دریایی شده است. این مارهای بسیار سمی در آب های گرم رشد می کنند.


ال نینو سال 1998-1997 بیماری همه گیر و ویرانگر مالاریا را در سراسر منطقه آفریقا از جمله شمال شرقی کنیا افزایش داد.

"لسلی
اوت"، هواشناس مرکز فضایی گودارد سازمان فضایی آمریکا (ناسا)،
می گوید: ال نینو پدیده جذابی است چون اثرات متنوع و گسترده زیادی دارد. این واقعیت که آتش سوزی های عمده در اندونزی منجر به بارندگی در سراسر آمریکا می شود نشان دهنده پیچیدگی و در عین حال پیوستگی سیستم سیاره زمین است.

بیل کرویل، معاون مدیر آمادگی اضطراری اداره منابع آبی کالیفرنیا، می گوید: در مجموع، زمستان بسیار مرطوبی برای سراسر جهان خصوصاً نواحی نیمکره شمالی پیش بینی می شود.

پدیده "ال نینو" چیست؟

هشدار ستاد بحران: زمستان بسیار سردی در پیش داریم/ آماده سیل باشید

آماده‌باش کامل سازمان امداد و نجات برای اجرای طرح زمستانه

سخنگوی دولت:همه دستگاهها را موظف کردیم برای زمستان بسیار سرد آماده شوند

هواشناسی امریکا:پدیده "ال نینو" قوی تر از همیشه در خاورمیانه و ایران بروز خواهد کرد

سازمان هواشناسی ایران:نمی‌توانیم بگوییم زمستان سردتری در پیش داریم!



ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
0
یعنی نسیمش به ماخوزستانیهامیخوره این توده ماکه هنوزکولراروشنه هرروزمون گرمترمیش حسرت بارون موندبه دلمون
طوفان
|
-
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
0
یا پیغمبر....
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *