روسای جمهور ایران و روسیه روند همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند

19:18 - 07 مهر 1393
کد خبر: ۸۹۰۱
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: روسای جمهوری ایران و روسیه در چهارمین دیدار خود طی یکسال اخیر روند توافقات و همکاری‌های تهران - مسکو را بررسی کردند.

: روسای جمهوری ایران و روسیه در چهارمین دیدار خود طی یکسال اخیر روند توافقات و همکاری‌های تهران - مسکو را بررسی کردند.

به گزارش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این دیدار که عصر دوشنبه در آستراخان روسیه برگزار شد از تلاش‌های رییس‌جمهوری روسیه و همکارانش برای برگزاری مطلوب نشست سران خزر قدردانی کرد و گفت: توافقات مهمی که امروز در آستراخان به دست آمد نشانه‌ای قوی از همگرای کشورهای ساحلی برای همکاری و تأمین منافع مشترک است.


رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته در ۴ نوبت سران دو کشور از نزدیک به رایزنی و ارزیابی مسایل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته‌اند، افزود: اهمیت روسیه در مناسبات منطقه‌ای و راهبردی ایران افزایش یافته است و دیدارهای متعدد مسئولان و سران دو کشور سندی بر استحکام روابط و اراده دو طرف بر توسعه آن است.


روحانی گسترش منافع مشترک و نیز حساسیت‌های منطقه ای را از عوامل محرک در تعمیق همکاری‌ها بر شمرد و گفت: آنها که می‌خواهند امروز رهبری مبارزه با تروریست‌ها در منطقه را بر عهده بگیرند، دیر به فکر افتاده‌اند و این جزء افتخارات ملت ایران است که قبل از دیگران این خطر را تشخیص داده و با آن به مبارزه پرداخت.


رییس جمهوری با تأکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور خواستار تسهیلات لازم برای فعالیت و ارتباط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دو طرف شد.


ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در این دیدار از تلاش‌های روحانی و دولت یازدهم برای توسعه و تحکیم روابط تشکر کرد و گفت: اینکه تنها به فاصله دو هفته از ملاقات در شهر دوشنبه تاجیکستان ،دوباره گفت‌وگو می‌کنیم از سرعت خوب اجرای توافقات و اراده سران دو کشور بر پیشرفت آنها حکایت دارد.


وی به همکاری‌های گسترده با ایران در حوزه انرژی اشاره کرد و افزود: ایران و روسیه در بسیاری از مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مواضع نزدیک به یکدیگر دارند و توسعه همکاری بین دو کشور از مهم‌ترین عوامل ثبات در منطقه آسیای میانه و خاورمیانه است.


رییس جمهوری روسیه توافق سران کشورهای ساحلی خزر بر تأمین امنیت پیرامونی این دریا توسط ۵ همسایه را مهم‌ترین دستاورد اجلاس چهارم سران خزر در آستراخان برشمرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *