رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پسته ایران بازارش را در جهان از دست می‌دهد/ خیز آمریکا برای به دست آوردن جایگاه ایران

17:49 - 07 مهر 1393
کد خبر: ۸۸۹۱
خبرگزاری میزان: تنها یک دهه قبل بود که ایران به صورت انحصاری تولید پسته جهان را در دست داشت اما عدم حمایت از تولید در داخل کشور حالا باعث شده پسته منحصر به فرد ایران روز به روز بازارش توسط رقبای تازه تهدید شود.

: تنها یک دهه قبل بود که ایران به صورت انحصاری تولید پسته جهان را در دست داشت اما عدم حمایت از تولید در داخل کشور حالا باعث شده پسته منحصر به فرد ایران روز به روز نسبت به سایر کشورها عقب گرد کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، سال گذشته عملا تولید پسته کالیفرنیا از ایران بیشتر شد و گوی سبقت را در زمینه صادرات محصول از کشاورزان ایرانی ربود، این درحالی است که عوامل جوی و همچنین برخی محدودیت‌های در سیاستگذاری ها عملا تولید پسته ایران را از 250 هزار تن در سال به 150 هزار تن رساند.

با توجه به ارزآور بودن محصول پسته برای کشور، متاسفانه دولت حمایتی از این محصول ندارد. طبق آمار موجود در سال گذشته تولید پسته در آمریکا به 270 هزار تن رسید در حالیکه ایران سالانه 80 درصد و آمریکا 50 درصد محصول خود را صادر می کند و با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که بازار جهانی پسته در حال خارج شدن از دست ایران است.

این در حالی است که یکی از عوامل مهم در ضعف صادرات در کشور، نبود صنعت فراوری و بسته بندی مناسب است.

نماینده مردم دامغان در این خصوص به خبرنگار میزان می‌گوید: متاسفانه نبود صنعت بسته‌بندی از معضلات صادراتی کشور است. پسته ایران بدون فراوری و بسته‌بندی به کشورهای دیگر صادر می‌شود اما همین تولیدات با بسته بندی های شکیل با نام برندهای خارجی از همان کشورها به سایر نقاط دنیا صادر می‌شود.

عبدالرحمن رستمیان می‌افزاید: اسپانیا از جمله کشورهایی است که پسته ایران را وارد می‌کند و با بسته‌بندی‌های شکیل به سایر نقاط دنیا با برندهای مختص خود صادر می‌کند. به عبارتی کشورهایی که در داخل خود تولید پسته ندارند با رشد صنعت بسته بندی توانسته‌اند از کشورهایی نظیر ایران که ضعف شدید در این عرصه دارد پسته واردکرده و با صادرات نامناسب، ارزآوری شان را از این طریق چند برابر کنند.

به گفته رستمیان پسته ایران مغذی و با خاصیت فراوان و نوعی برند خاص در دنیاست. از قرن هفتم تولید پسته در دامغان انجام می شود اما متاسفانه این قدمت تاریخی هیچ حامی و پشتیبانی ندارد.

رستمیان معتقد است باید با معیارهای کشورهای اروپایی همسان شویم تا در بحث صادرات موفق تر شویم.

امریکا درکمیت گوی سبقت را از ایران ربوده است
آمریکا به دلیل افزایش سطح زیر کشت پسته، میزان تولیدش را چند برابر کرده است. اما پسته آمریکا نسبت به ایران خاصیت چندانی ندارد.

رستمیان دراین باره می‌گوید: پسته آمریکا نه خاصیت دارویی و نه غذایی دارد. اما پسته ایرانی دارای ارزش غذایی بالایی است که در دنیا شناخته شده است.

به گفته نماینده دامغان با توجه به ارزآور بودن محصول پسته، باید در مراسمی از قبیل جشنواره سالیانه پسته، از سفرای بیشتری دعوت شود تا پسته را بازاریابی بهتر کنیم. اگر رایزنهای اقتصادی مان فعال شوند و بتوانیم ارتباط خوبی با کشورها داشته باشیم پسته ایران که به عنوان یک برند در دنیا شناخته شده، جایگاه بهتری پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم دامغان با بیان اینکه اسلواکی با خرید هزار تن پسته از ایران میزان خرید سالیانه خود را دو برابر کرده است، می گوید: خوشبختانه در جشنواره اخیر پسته که در دامغان برگزار شد رایزن اسلواکی خرید پسته از ایران را که 500 تن در سال بود، دوبرابر کرد.

عبدالرحمان رستمیان با بیان اینکه به دلیل کیفیت بالای پسته ایرانی میزان خرید پسته روز به روز افزایش می یابد، می‌گوید: ایران در کمیت تولید پسته رتبه دوم و درکیفیت رتبه اول را داراست. برخی انواع پسته به خصوص پسته دامغان از نظر آنتی اکسیدان خاصیت ضد سرطان و غذایی دارد. یک زمان اروپا بزرگترین خریدار پسته ایران بود اما امروز آسیا به خصوص چین بزگترین خریدار ماست.

پسته ایران از نظر کیفیت حرف اول را میزند
پسته ایرانی به دلیل کیفیت مرغوب و خاصیت دارویی و غذایی که دارد در دنیا حرف اول را می‌زند، پسته امریکا عقیم شده و خاصیت دارویی ندارد این تفاوت بارز و مهم باعث ثبات جایگاه ایران در بازار جهانی است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت:محصول پسته در سال جاری با تولید 63 هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش 100 هزار تنی داشته و برای صادرات به روسیه مشکلی نداریم.اما با این حال نسبت به گذشته که در سال 250 هزار تن تولید داشتیم کاهش تولید داریم.

مصطفی احمدی به خبرنگار اقتصادی میزان، می گوید: پسته ایران مشتری‌های خاص خودش را دارد با توجه به افزایش تولید پسته در امریکا، تا به حال حتما باید کنار زده شده بودیم اما به دلیل کیفیتی که پسته ایران دارد همچنان از نظر کیفیت در صدر دنیا قرار داریم. اما اخیرا پسته آمریکا از نظر کمیت، میزان تولید و فروش در بازار چین رقیب ایران شده و گوی سبقت را از ما ربوده است. با توجه به اینکه هزینه‌های تولید پسته امریکایی بیشتر از ایران است اما تولید پسته امریکا امسال دو برابر تولید ایران بود.

احمدی با بیان اینکه هزینه تولید پسته بالاست معتقد است: این افزایش هزینه باید جبران شود دولت باید فکری به حال جبران هزینه کشاورزان و باغدران داشته باشد و هزینه تولید را کاهش دهد. صادرات بستگی به قیمت ارز دارد و در کل نوسانات بازار دنیا بر صادرات تاثیر مستقیم دارد. رقیب ما امریکا تاثیر بسیار در بازار جهانی دارد، ممکن است قیمتش را بشکند یا ما نتوانیم جوابگوی یک بازار باشیم.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با امیدواری از مصوبه اخیر مجلس در خصوص به صفر رساندن تعرفه کالاهای غیر نفتی می گوید: با توجه به اینکه در مجلس به تصویب رسیده که تعرفه صادرات محصولات غیرنفتی به صفر برسد، اگر این مصوبه اجرایی شود برای صادرات خشکبار اتفاق بسیار مطلوبی است.

احمدی با بیان اینکه امسال پسته ما پرمحصول بود، گفت: سال گذشته تولید پسته 170 هزار تن بود، امسال حدود 63 هزارتن پسته تولید شد که نسبت به سال گذشته 100 هزار تن افزایش تولید داشتیم. با توجه به بحران و کم آبی در کشور، اما مدیریت کشاورزان کرمان، رفسنجان، یزد و خراسان جنوبی و سایر شهرهابا درایت بوده و خوشبختانه کشاورزان اصفهان هم شروع به تولید پسته کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تولید در ایران به میزان کافی انجام می‌گیرد، گفت: تولید آنقدر است که پاسخگوی نیاز داخل وخارج باشیم همچنین برای صادرات به روسیه کمبودی نخواهیم داشت. در حال حاضر حدود 70 درصد خشکبار تولیدی، صادر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *