کاهش انگیزه تحصیل در دانش‌آموزان نابینا به دلیل نبود تجهیزات آموزشی و آینده شغلی

14:27 - 07 مهر 1393
کد خبر: ۸۸۵۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: یک معلم نابینا مهمترین دغدغه شغل خود را از نداشتن علاقه سوادآموزی دانش‌آموزان نابینا بیان کرد و گفت: باید با در نظر گرفتن تجهیزات برای مدارس نابینایان و توزیع نرم‌افزارها انگیزه ادامه تحصیل را در این افراد تقویت کنیم.

: یک معلم نابینا مهمترین دغدغه شغل خود را از نداشتن علاقه سوادآموزی دانش‌آموزان نابینا بیان کرد و گفت: باید با در نظر گرفتن تجهیزات برای مدارس نابینایان و توزیع نرم‌افزارها انگیزه ادامه تحصیل را در این افراد تقویت کنیم.

محمدجواد جهانیان، معلم مدرسه نابینایان شهید محبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان، مهمترین دغدغه شغلی اش را بی انگیزگی دانش آموزان نابینا برای ادامه تحصیل دانست و اظهار کرد: دانش‌آموزان نابینا انگیزه خود را به علت نتیجه نگرفتن از درس خواندن و نبود تجهیزات از دست داده‌اند این باعث شده که شور و شعفی در بین این دسته از دانش اموزان برای ادامه تحصیل وجود داشت نسبت به دهه قبل کاهش یابد.

وی که خود نیز نابینا است در ادامه افزود: باید با تخصیص بودجه و تجهیزات بیشتر همچنین ایجاد اشتغال برای افراد نابینا انگیزه آنها برای کسب علو و دانش به عبارتی علم و خودآموزی افزایش دهیم تا مشتاقانه درس بخوانند.

معلم مدرسه نابینایان شهید محبی، با اشاره به اینکه با بیشتر شدن انگیزه دانش‌آموزان نتیجه کار معلمان نیز بهتر خواهد بود، تصریح کرد: مدارس ویژه نابینایان امکانات و تجهیزات بیشتری را در قبال مدارس عادی می طلبد که این امر نیاز مند حمایت وزارت آموزش و پرورش و نظام است.

جهانیان با اذعان به این مطلب که تجهیزات مدارس نابینایا با کشورهای دیگر قابل قیاس نیست، بیان کرد: در خارج از کشور برای این دسته از دانش آموزان تجهیزات خاصی در زمینه تردد و تحصیل وجود دارد ما در این زمینه بسیار عقب هستیم. متاسفانه نابینایان در مدارس و جامعه نمی توانند با محیط خارج ارتباط برقرار کرده و اطراف شان را به خوبی شناسایی کنند. این در حالی است که با در نظر گرفتن نرم افزارهای متن خوانی می توانیم مشکلات این افراد را کاهش دهیم.

وی در خاتمه گفت: نهادهای غیردولتی که توسط افراد جانباز و نابینا تشکیل شده است برای نخستین بار در ایران اقدام به عرضه نرم افزارهایی در بازار کرده است که با حداقل قیمت می تواند به دانش آموزان نابینا قرآن خوانی و کتاب خوانی را بیاموزد این وسیله به صورت لیبل و قلم هوشمند چند منظوره است. افراد عادی هم می تواند از این نرم افزار استفاده کنند، قیمت این سخت افزار 160 هزار تومان است که برای تولید آن نیازمند حمایت وزارت آموزش و پرورش هستیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *