اروپا خواستار واردات گاز از ایران/ ایران، قطب گازی جهان است

12:48 - 07 مهر 1393
کد خبر: ۸۸۲۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: کشورهای اروپایی، هند، عراق و پاکستان از جمله کشورهای در حال مذاکره با ایران برای دریافت گاز هستند.

: معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: کشورهای اروپایی، هند، عراق و پاکستان از جمله کشورهای در حال مذاکره با ایران برای دریافت گاز هستند.

به گزارش میزان، حمیدرضا عراقی، اعلام کرد: در حال حاضر سالانه 189 میلیارد مترمکعب گاز در کشور تولید می شود و این میزان تا چهار سال آینده به 330 میلیارد مترمکعب افزایش می یابد.

وی با بیان این که ایران با 34 تریلیون مترمکعب بزرگترین ذخیره گازی جهان را داراست گفت: کشورهای دنیا به دنبال امنیت انرژی هستند و ایران می تواند نیاز آنها را تامین کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره استراتژی های این شرکت گفت: تزریق گاز به مخازن، تبدیل گاز به ارزش افزوده (تبدیل برق، انتقال گاز به واحدهای پتروشیمی و تبدیل به کود شیمیایی) استفاده از گاز برای رفاه مردم و افزایش حجم صادرات، از استراتژی های شرکت ملی گاز ایران به شمار می آید.
عراقی تصریح کرد: بر اساس برنامه از پیش تعیین شده در سال 96 باید تعداد ایستگاه تقویت فشار از 71 به 90 ایستگاه، تعداد پالایشگاه ها از 13 مورد به 17 پالایشگاه و حجم خطوط انتقال گاز از 35 هزار کیلومتر به 40 هزار کیلومتر افزایش یابد.

سرمایه گذاری 62 میلیارد دلاری تا سال 96
وی به سرمایه گذاری مورد نیاز برای تحقق اهداف یاد شده اشاره کرد و افزود: در مجموع برای اجرای فعالیت های توسعه ای در شرکت ملی گاز به 62 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

عراقی در توضیح گفت: به منظور پالایش ظرفیت جدید گاز تا سال 96 به به 21 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که مقرر شده از منابع بالادستی تامین شود.

وی ادامه داد: در بخش انتقال گاز به 34 میلیارد دلار، در بخش ذخیره سازی به 3 میلیارد دلار و در بخش گازرسانی برای بهره مندی 3.5 میلیون خانوار جدید از نعمت گاز، 4.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است و این بدان معناست که سالانه به 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت گاز (تا سال 96) نیاز داریم.

وی گاز را موتور محرک اقتصاد کشور خواند و گفت: تحقق برنامه های یاد شده حجم گسترده ای اشتغال ایجاد کرده و در واقع می توان گفت فعالیتهای یاد شده مصادق «حرکت اقتصادی خروج از رکود غیر تورمی» است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در توضیح توسعه شبکه انتقال گاز گفت: اجرای ادامه خط ششم سراسری، ساخت خط هفتم سراسری، همچنین ساخت خطوط 9، 10 و 11 سراسری از برنامه های شرکت ملی گاز برای انتقال ظرفیت جدید این حامل انرژی است.

وی اظهار کرد: خط هفتم سراسری برای صادرات گاز به پاکستان در نظر گرفته شده، در همین حال در مسیر این خط لوله گازرسانی به زاهدان، چابهار و خارش پیش بینی شده است؛ بر این اساس گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار دارد.

عراقی ادامه داد: خط 9 سراسری در حال برنامه ریزی برای اجراست، طراحی خط 11 سراسری آماده شده و خط 10 سراسری نیز پیش بینی شده است بخش عمده ای از آن اجرایی شود.

بهینه سازی مصرف گاز زمینه افزایش صادرات را فراهم می کند
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران افزود: هم اکنون 5 درصد از گاز کشور صادر می شود و 95 درصد آن در داخل مصرف می شود.

عراقی ادامه داد: با افزایش ظرفیت تولید، بهینه سازی مصرف سوخت با استفاده از بخاریهای رده انرژی بالا و عایق بندی موتورخانه ها می توان مصرف گاز را کاهش و آن را به صادرات اختصاص داد.

به گفته وی، سوخت گاز بدلیل سازگاری با محیط زیست نقش موثری در کاهش آلودگی دارد و به این دلیل، توسعه مصرف گاز برای جایگزینی آن با سوختهای دیگر تقریبا به یک اجبار قانونی در دنیا تبدیل می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: آمارها نشان می دهد مصرف گاز از توسعه تولید گاز پیشی می گیرد و این موضوع نشان می دهد تا 10 سال آینده گاز نقش محوری در بخش انرژی دنیا دارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *