اقتصاد ایران دو دستی تقدیم چین و هند شده است

11:08 - 23 تير 1393
کد خبر: ۸۸۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: اگر یک ایرانی به لوازم و اجناس زندگی خود یک نگاهی کند متوجه می شود تمام لوازم اطرافش ساخت چین و هند است، مگر اینکه فرد شخصاً کالایی را از کشورهای صنعتی مانند آلمان، فرانسه، آمریکا یا روسیه سفارش داده باشد وگرنه بازار ایران اشباع از کالاهای چینی و هندی است.

: اگر یک ایرانی به لوازم و اجناس زندگی خود یک نگاهی کند متوجه می شود تمام لوازم اطرافش ساخت چین و هند است، مگر اینکه فرد شخصاً کالایی را از کشورهای صنعتی مانند آلمان، فرانسه، آمریکا یا روسیه سفارش داده باشد وگرنه بازار ایران اشباع از کالاهای چینی و هندی است.

به گزراش ، آمارهای منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در 6 ماه نخست عمر دولت یازدهم رشد 27 درصدی داشته و به ویژه صادرات این کشور به ایران از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار شده است.

صادرات چین به ایران در 6 ماه نخست فعالیت دولت یازدهم رشد قابل توجه 58 درصدی داشته و به 9.17 میلیارد دلار رسیده است. در دوره مشابه قبل از آن این رقم بالغ بر 5.8 میلیارد دلار گزارش شده است.

همچنین مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی در دیدار با مسئولان اقتصادی هند و چین نیز از گسترش روابط اقتصادی ایران با این کشورها خبر می دهند، امیدواریم منظور از گسترش روابط اقتصادی، واردات بی رویه کالاهای هندی و چینی به ایران نباشد.

کفش، آجیل و خشکبار، پوشاک، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و حتی تسبیح، مهر، و صلوات شمار نیز شایعه شده است که از کشور چین وارد می شود.

مسئولان به دلیل ارزان بودن کالاهای بنجل چینی و هندی اقدام به واردات این کالا و محصولات می کنند که ضربه سنگینی را به تولیدکننده های داخلی وارد کرده است، به طور حتم مسئولان می دانند که واردات هر کالای چینی و هندی به معنای بیکار شدن یک جوان ایرانی است اما مسئولان و متولیان این امر بدون توجه به این موضوع بازار داخل را با جنس های چینی و هندی خفه کرده اند و دو دستی بازار را تقدیم چین و هند کرده اند.

بازار داخل ایران در اختیار دیگر کشورها!
رئیس اتاق بازرگانی اراک نیز در گفت وگو با خبرنگار میزان با انتقاد از اینکه ایران به راحتی بازار داخلی را در اختیار کشورهای دیگر قرار داده است، گفت: نباید ایران ابزاری برای برندسازی و تبلیغات کالاهای دیگر کشورها باید و با واردات بی رویه ضربه به صنعت و تولید داخل وارد کند و حمایت از تولیدکننده های داخلی را به دست فراموشی بسپارد.

محمدرضا جعفری افزود: به هر حال انتظار ما این است که بازار ایران به راحتی در اختیار دیگر کشورها از جمله چین، هند و کره جنوبی قرار نگیرد و توجه به تولید داخل در اولویت اول مسئولان کشور قرار گیرد.

واردات کالای مشابه داخل توجیهی ندارد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با خبرنگار میزان با اشاره به اینکه واردات کالای مشابه داخل توجیهی ندارد، گفت: واردات کالایی که در داخل تولید می شود و نیازی به آن نیست نباید صورت بگیرد.

حسین گروسی افزود: واردات اگر برای کالاهای اساسی و زیربنایی باشد و به منظور تقویت تجهیزات و زیرساخت های تولید داخل صورت گیرد، اشکالی ندارد و توجیه پذیر است اما واردات کالای نهایی که مورد نیاز کشور هم نیست، کار اشتباهی است.

وی تصریح کرد: قانون حداکثر استفاده از توان تولیدات داخلی در مجلس به تصویب رسید تا حمایتی از تولیدکننده های داخلی صورت گرفته باشد و همچنین از واردات کالاهای خارجی جلوگیری شود تا به اشتغال و صنعت داخل آسیب جدی وارد نشود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: به عنوان مثال در آلمان اگر یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات و واردات صورت گیرد به تناسب نیاز داخل خواهد بود، یعنی 600 میلیون دلار صادرات و 600 میلیون دلار واردات خواهد بود و تعادلی بین این دو وجود خواهد داشت.

گروسی گفت: امیدوارم دولت تدبیر و امید به این موضوع توجه جدی داشته باشد تا شاهد آسیب جدی تر به صنعت داخل نباشیم و از سوی دیگر با فعال تر کردن صنعت و تولید داخل مقداری از مشکلات داخل حل شود.

وی افزود: ایران یکی از ثروتمندترین کشورها از لحاظ نفت، گاز و منابع طبیعی است اما این روزها شاهد هستیم، اگر صادراتی از سوی ایران به چین صورت می گیرد، مواد معدنی و نفتی خام به این کشوراست که بعد از فرآوری دوباره به ایران چندین برابر قیمت صادرات می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: زمانی که ایران نفت، گاز و مواد اولیه را در اختیار دارد می تواند با وارد کردن تکنولوژی مواد اولیه را با فراوری به اجناس تبدیل و تولید ثروت کند اما اینکه نفت را بشکه ای 100 دلار با کشتی های غول پیکر به چین صادر کنیم و سپس فرآورده های پتروشیمی و مواد تولیدی مختلف آن را به کشور وارد کنیم پیشرفتی نخواهیم کرد و نرخ بیکاری نیز افزایش پیدا می کند.

گروسی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تقویت صنعت کشور باید به سه حوزه نفت، معدن و گاز توجه ویژه ای داشته باشیم و با برنامه ریزی دقیق و صحیح به نحو احسن از این نعمت ها استفاده کنیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *