رادیو موثرترین رسانه در دفاع مقدس بود

15:52 - 06 مهر 1393
کد خبر: ۸۷۱۶
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
خبرگزاری میزان: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: رادیو موثرترین رسانه در دوران دفاع مقدس بود و اکثر افرادی که طنین آزادسازی خرمشهر و ملت ایران را شاهد بودند این اخبار را از رادیو شنیدند.

:  رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: رادیو موثرترین رسانه در دوران دفاع مقدس بود و اکثر افرادی که طنین آزادسازی خرمشهر و ملت ایران را شاهد بودند این اخبار را از رادیو شنیدند.

به گزارش گروه سیاسی ، سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی امروز یکشنبه طی سخنانی در نخستین همایش نقش ماندگار رادیو در دفاع مقدس که در مرکز همایش‌های بین‎المللی صداوسیما برگزار شده است، اظهار کرد: از لحظه‌ای که انقلابیون در میدان ارگ تهران رادیو را در اختیار گرفتند و شهید آیت‌الله محلاتی اعلام کردند«این صدای انقلاب اسلامی ایران است»، رادیو مشی انقلاب اسلامی و راه حضرت امام (ره) را پیش گرفت.

رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ادامه داد: در آن زمان حضرت امام خمینی(ره) رسیدگی به خانواده‌های معظم شهدا و رسیدگی به محرومان و سازندگی روستاها را در دستور کار انقلاب اسلامی قرار داده بودند.

سرلشکر فیروزآبادی اضافه کرد: خبر جنگ با خبر تجاوز هواپیماهای دشمن از رادیو اعلام شد و از این زمان رادیو میانداری خویش را آغاز کرد؛ میانداری که مقدس و مورد اعتماد بود.

وی افزود: در آن دوران مقدس پیام‌های حضرت امام(ره) از رادیو به گوش مردم می‌رسید و سازمان‌دهندگان و اداره‌کنندگان میدان‌های جنگ و فرماندهان دفاع مقدس از رادیو پیام‌های خود را منتقل می‌کردند.

سرلشکر فیروزآبادی گفت: در آن مقطع زمانی گروه‌های مختلف مردم از سازمان‌ها، نهادها، شهرها،  روستاها، مدارس و کارخانه‌ها در کنار روحانیت انقلابی برای حضور در جبهه‌های حق علیه باطل به حرکت درآمدند که خبر این جنب وجوش‌ها از رادیو به اطلاع مردم و مسئولین می‌رسید و موجب دلگرمی، تهیج و الگوگرفتن مردم از یکدیگر می‌شد.

وی دوران دفاع مقدس را به چند مرحله تقسیم کرد و گفت: در مرحله اول شاهد حضور و هجوم جوانان برای اعزام به جبهه‌ها بودیم که از نهادهای مختلف، مساجد، مدارس، وزاتخانه‌ها، سازمان‌ها، حوزه‌های علمیه، شهر و روستاها اقدام می‌کردند و این رادیو بود که در مبداء و مقصد گزارش آمادگی اعزام و رسیدن آنها و وضعیت جبهه را منتقل می‌کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: در مرحله دوم که نیروها به جبهه‌ها می رسیدند این رادیو بود که نیازها را اعلام می‌کرد تا تشکل‎ها برای پشتیبانی از جبهه‎ها در نهادها، مساجد، مدارس و ستادهای مردهی از زن و مرد تشکیل شوند و با دلی واحد همه هر چه را که می‌توانستند می‌آورند، درست می‌کردند و بسته‌بندی می‌کردند و به جبهه‌ها اعزام می‌کردند.

وی گفت: در مرحله سوم جهاد سازندگی از هر استانی امکانات مهندسی را به جبهه می‌فرستاد و شاهد گزارش‌های بسیار از رادیو در این خصوص بودیم و گروه‌های متخصص بیکار ننشسته‌اند و پزشکان و مهندسان به جبهه‌ها اعزام شدند و سرودهای مهیج، گزارش، مصاحبه را در جبهه و پشت جبهه‎ها تولید و پخش کردند.

سرلشکر فیروزآبادی توضیح داد: هر روزی که این جریان به سمت جلوتر پیش می‌رفت و حرکت می‌کرد پیام رادیو در خانه‌های مردم بیشتر پخش می‌شد و مردم آگاه‌تر می‎شدند و بی‌تفاوتی را کنار گذاشتند و از اینجا برنامه انسان‌سازی و جامعه‎سازی در رادیو آغاز شد.

وی گفت: رادیو روزانه در چند نوبت صدای امام را در محیط خانه، مدرسه، مزرعه، اتوبوس، مساجد و خیابان‌ها پخش می‌کرد و با یکدستی اطلاعات راه مردم هموار می‌شد و سرکوب دشمن شروع شد.به این ترتیب صدای امام به عنوان فرمانده کل قوا از جبهه‌ها به گوش می‌رسید و اخبار توطئه دشمن و اخبار تفسیری جنگ و پیروزی رزمندگان اسلام از این رسانه ملی به گوش می‌رسید.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه رادیو در دستان رزمندگان و سنگرها در دست رزمندگان نیز بوده است گفت: رادیو عزاداری‌های رزمندگان و صدای فرماندهان در شب عملیات را منتقل می‌کرد و پس از آن عملیات‌ها آغاز می‌شد و گزارشگران همراه رزمندگان به سمت دشمن جلو می‌رفتند و فعالیت آنان را گزارش می‌کردند.

وی گفت: هر کس در هر جا که بود دلش از رادیو با جبهه‌ها بود و برای رزمندگان و پیروزی آنها دعا می‌کردند و در این راستا خبرنگاران زیادی به همراه رزمندگان ما به شهادت می‌رسیدند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: رادیو موثرترین رسانه در دفاع مقدس است و اکثر افرادی که طنین آزادسازی خرمشهر و ملت ایران را شاهد بودند این اخبار را از رادیو شنیدند.

وی گفت: نقش رادیو در دفاع مقدس پویا و زنده است، امواج آن پیش می‌رود و تاثیرات بسیاری در بیداری اسلامی و مقاومت در برابر استکبار جهانی دارد.

سرلشکر فیروزآبادی خاطرنشان کرد: مردم با دست خالی و مشت‌های گره کرده و فریاد الله اکبر به پیروزی رسیدند که در این راستا نقش رادیو برجسته و مشهود است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *