گزارش کامل از متن و حاشیه روز داغ مجلس/ تصویب کلیات طرح جنجالی اقدام متقابل دولت در اجرای برجام/ چرا فیلم صحن علنی از تلویزیون پخش نشد+صوت و عکس

8:53 - 19 مهر 1394
کد خبر: ۸۶۱۸۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان - نمایندگان مجلس با کلیات طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام موافقت کردند که بر این اساس، بررسی جزئیات در روز سه‌شنبه انجام خواهد شد.
از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ حسینیان: اگر حقوق من قطع شود، ادامه زندگی و حیات من بستگی به خدا دارد/ زاکانی: طرح یک فوریتی برجام از دستور کار خارج شود/ لاریجانی: نباید بیانات رهبری را به گونه دیگری منتقل کنیم-گروه سیاسی: جلسه علنی امروز (یکشنبه، 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور 198 نفر از نمایندگان رأس ساعت 8 و  15 دقیقه  آغاز به کار کرد.

لازم به ذکر است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وی برای دفاع از طرح اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در صحن علنی امروز مجلس حاضر شدند.

*فایل صوتی جلسه علنی داغ امروز مجلس( 19/7/94)

*تصاویر جلسه علنی مجلس

علت پخش نشدن تصاویر زنده امروز مجلس از شبکه خبر


لاریجانی در صحن علنی مجلس: هوشیاری در داخل برای جلوگیری از نفوذ دشمن در همه ابعاد ضروری است/ از نظر راهبردی آمریکا و اسرائیل در مذاکرات هسته ای در مقابل ایران دچار خسارت شدند


علی لاریجانی در نشست علنی امروز یکشنبه (19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور ضمن تسلیت در پی درگذشت سردار شهید همدانی، افزود: شهادت سردار سلحشور سپاه اسلام همدانی عزیز را به رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگوار و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده محترم ایشان و مردم شریف همدان و نمایندگان محترم مجلس تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: این مرد استوار جبهه‌ها که هم در میدان دفاع مقدس و هم در میدان مبارزه با صهیونیست‌ها و تروریست‌ها و هم در میدان مبارزه فرهنگی با سرزندگی و فکر خلاق و عمل صالح حاضر بود آخرین روزهای عمر خویش را وقف مجاهدتی برای نجات برادران مسلمان سوریه از چنگال ستمکاران تروریسم نمود.

لاریجانی تاکید کرد: قطعا با خون آن سردار مجاهد حرکت رهایی بخشی که وی دنبال می‌نمود به نتیجه خواهد رسید؛ به روح پر فتوحش درود می‌فرستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این روزها اقداماتی در منطقه رخ داده است که نشان دهنده از هم گسیختگی روانی میدان داران بی‌رحم است که هر یک گوشه‌ای از بار فساد و تباهی در منطقه را به دوش می‌کشند.

وی یادآور شد: از طرفی رژیم صهیونیستی از مجال به هم ریختگی اوضاع کشورهای اسلامی بهره جست و به قبله اول مسلمانان توهین نمود و درب مسجد بیت المقدس را بر روی غیر مسلمانان باز نمود و مانع ورود مسلمانان گردید و در این راه از شکنجه و کشتار مسلمانان دریغ نکرد.

 لاریجانی تصریح کرد: تاسف آورتر آن است که صدایی از کشورهای اسلامی هم بلند نشد، این بی‌غیرتی در کنار آن رفتار نابکارانه رژیم صهیونیستی، ملت مسلمان و مظلوم فلسطین را به خود آورد و در این روزها صحنه‌های درخشنده‌ای از مقاومت را شاهد هستیم گرچه در چند ماه اخیر متاسفانه برخی از اقدامات بخشی از نیروهای مقاومت و بحث مذاکره برای آتش بس دروغین آن‌ها را به رخوت کشاند اما این تحرک می‌تواند همبستگی آن‌ها را در راه مقاومت افزایش دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اما وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در این ماجرا با چراغ سبز قدرت‌های بزرگ و فرصت طلبی اسرائیل سامان یافت؛ از طرف دیگر کشتار وحشیانه در بیمارستان افغانستان توسط هواپیماهای آمریکایی و نمونه دیگر کشتار وسیع مردم بی‌پناه یمن آن هم در مجلس عروسی توسط هواپیماهای سعودی نمونه‌هایی از اقدامات عجیب در روزهای گذشته است که اوج قساوت قلب و به هم ریختگی اعصاب آن‌ها را نشان می‌دهد.

وی افزود: آیا با این وحشی‌گری نامی جز شیطان رجیم به آمریکا می‌توان داد. از طرف دیگر اقدامات تروریستی کثیف در ترکیه که جان ده‌ها مسلمان را گرفت، گوشه دیگری از بحران منطقه را نشان می‌دهد که امیدواریم دوستان ترکیه در این ماجرا توجه جدی به ماجرای جدی تروریست‌های منطقه داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه این اقدامات یک سمت و سوی خبیثانه دارد که کشورهای اسلامی را دچار درگیری امنیتی و بحران وجودی کند. شاید بعد از جنگ جهانی دوم هیچگاه منطقه دچار چنین آشفتگی وسیع نبود و به نظر می‌رسد طراحی جدیدی برای منطقه شکل گرفته تا بیداری اسلامی را سد نماید و با انحرافی در ساختار منطقه نظم جدیدی را تحمیل نماید.

وی ادامه داد: به همین جهت ائتلاف ضد تروریستی امروز به یک رسوایی سیاسی برای آمریکا و هم پیمانان آنان تبدیل شده است؛ کاملا مشخص شده که آنها با تروریست های  داعش به جای مبارزه، بازی می‌کنند. پروازهای شناسایی بسیاری دارند اما عملیات محدود و آن هم در جای‌های خاص و نه تجمعات آنان؛ حال آنکه روسیه در مبارزه با تروریست ها در سوریه جدیدی تر وارد شده، به این کشور خرده می گیرند که با این اقدامش حل مسئله سوریه را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا این ائتلاف سال گذشته راه‌حلی در  سوریه ایجاد کرد؟ یا مشکل تروریست‌های وحشی را حل کرد؟ تنها کاری  که ائتلاف  با آن همه کبکبه و دبدبه انجام داد، نشان داد در مبارزه با تروریست ها کم آورده است.

لاریجانی ادامه داد: همین اقدامات ائتلاف عامل جری‌تر شدن تروریسم شد. اینکه رهبری در سخنان ارزشمند خود به گوشه‌هایی از توطئه آمریکا در منطقه و داخل کشور اشاره کردند باید به جد مورد تجزیه و تحلیل و توجه اقشار مختلف جامعه قرار گیرد. استراتژی دشمن در منطقه که با روش‌های گوناگون پیگیری می‌شود در جهت تخریب اهداف و سیاست‌های آزادی بخش اسلام قرار گرفته است و به همین جهت رهبری معظم مذاکره با آمریکا در این زمینه را بی‌فایده و غلط ارزیابی کردند.

رئیس قوه مقننه گفت: دو جریان متفاوت که یکی عزت مسلمانان می‌طلبد و دیگری ذلت آن‌ها را می‌طلبد و دو مسیر متقابل هستند که هدف مشترک ندارند. ممکن است به صورت تاکتیکی هدف مشترک کوچکی بیابند اما اختلاف این دو جریان استراتژیک است. هر چند مذاکره در مسئله هسته‌ای از این جنس نبود و ایران در موضعی قرار داشت و دارد که صاحب تکنولوژی شده و با پایداری ملت به جایگاهی رسید که قابل عقبگرد نیست و حریف نیز با همه تحریم‌ها و دشمنی‌ها مجبور شد به مذاکره برگردد و تقاضای مذاکره از جانب آن‌ها بود.

وی با بیان اینکه این مذاکره هسته‌ای حدود 3 سال طول کشید گرچه به تعبیر رهبری آمریکایی‌ها در همین مذاکره هم تلاش کردند از راه‌های مختلف خلاف منافع ملت راهی بیابند، افزود: اما درکل با دقت مذاکره کنندگان و هدایت رهبری معظم توفیق نیافتند گرچه ممکن است در برخی موارد لغزش‌هایی باشد که باید در اجرای آن توجهی بیشتر کرد و در طرح پیشنهادی نیز در این موارد احکامی آورده شده است.

 لاریجانی اضافه کرد: از نظر راهبردی آمریکا و اسرائیل در مذاکرات هسته ای در مقابل ایران دچار خسارات شدند و به همین جهت اسرائیل به همه چیز متوسل شد تا جلوی کار را بگیرد و به قول سید حسن نصرالله اسرائیل تلاش کرد تا جلوی توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 را بگیرد اما این توافق که به زودی فرصت‌های بعدی را برای ایران ایجاد و درهای زیادی را برای ما باز می‌کند، حاصل شده است.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه مذاکره هسته‌ای را نباید با مذاکرات دیگر درباره مسائل منطقه مقایسه کرد، اضافه کرد: مذاکره با کشورهای موثر دیگر می‌تواند زمینه‌های مناسبی برای حل و فصل معضلات منطقه را فراهم آورد که یک نمونه آن همکاری با روسیه در مسائل اخیر سوریه است. این نوع همکاری‌ها را باید با سایر کشورها گسترش داد، جمهوری اسلامی ایران امنیت منطقه را در مسیر همکاری‌های منطقه‌ای قابل تحقق می‌داند و کمک‌های کشورهای دیگر اگر تمایل داشته باشند صرفا تسهیل کننده است، لذا تحرک وزارت خارجه در این زمینه جهت پیدا کردن راه حل‌های سیاسی در منطقه مفید و ارزشمند خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی دیگر هوشیاری در داخل کشور در جلوگیری از راه‌های نفوذ دشمن در عرصه‌های مختلف بسیار ضروری است، نیروهای مومن به انقلاب این هشدار رهبری را باید جدی بگیرند و با کم کردن اختلاف‌ها حول این امور به تحلیلی واحد برسند و سنگر انقلاب را محکم و تقویت کنند. ایشان مخصوصا روی نفوذ فرهنگی و سیاسی نسبت به نفوذ اقتصادی و امنیتی تاکید بیشتری دارند، بنده فکر می‌کنم صاحب نظران فرهنگی و سیاسی مخصوصا صاحبان رسانه‌های گروهی در این زمینه مسئولیت مهمی دارند تا پدیده اقتدار انقلابی و معنوی ملت ظهور یابد.

 لاریجانی با بیان اینکه اقتدار و توان علمی و قدرت نظامی ملت ایران را امن کرده است و از دشمن قدرت تعرض را گرفته است، اضافه کرد: اقتدار معنوی و انقلابی ملت همبستگی ملی و دینی را افزایش می‌دهد و عملا تلاش دشمن در نفوذ به صفوف ملت را عقیم می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان از کمیسیون فرهنگی و امنیت ملی مجلس خواستار شد که در این زمینه با اولویت جلساتی را با مسئولان مربوطه و صاحب نظران برگزار و سیاست‌ها و اقدامات روشنی را تعریف کنند و به مجلس گزارش دهند.

لاریجانی: اقدام غیرقانونی برای بررسی طرح برجام صورت نگرفته

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی در اولویت قرار گرفتن طرح اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام با اشاره به اظهارات روح الله حسینیان گفت:‌ نکته آقای حسینیان مبنی بر اینکه هیأت رئیسه در آوردن طرح مذکور به صحن عجله کرده و دست هایی در  کار است، به هیچ وجه درست نیست زیرا مدت زمان برای ارائه گزارش کمیسیون های فرعی برای طرح های عادی 10 روزه است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: نحوه بررسی طرح های فوریتی متفاوت است و هیچ اقدامی خلاف آیین نامه داخلی مجلس صورت نگرفته زیرا حدود 2 ماه است که طرح مذکور در مجلس مطرح بوده و در حال رسیدگی است.

 لاریجانی در پاسخ به تذکر توکلی: مصوبات کمیسیون‌های مجلس قابل دفاع است

 احمد توکلی در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر آیین نامه ای گفت:‌ براساس بند 11 ماده 24 آیین نامه هیأت رئیسه مجلس وظیفه دارد که از حیثیت مجلس دفاع کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ برخوردی که با کمیسیون برجام صورت گرفت مناسب نبود و زمانی که به روش کمیسیون اعتراض شد، اعتراض نابجا بود؛ به دلیل اینکه آنان 40 روز زحمت کشیدند و حقایقی را از برجام نقل کردند ولی شما به صورت اجمالی از کار کمیسیون برجام دفاع کردید.

توکلی افزود: حقایقی که در مورد برجام گفته شد خوشایند برخی ها نبود و به صورت 6 به 4 رأی آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر احمد توکلی گفت:‌ ما از حیثیت مجلس دفاع کرده ایم اما قرار نیست هر کسی حرفی بزند جواب دهیم.

لاریجانی ادامه داد:‌همیشه از مصوبات کمیسیون ها دفاع کرده ایم چون از ارکان مجلس است.

رسایی:برخی از وزرا حاضر به دفاع از برجام نشدند

حمید رسایی در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی تغییر دستور بررسی طرح کمیسیون امنیت ملی در خصوص برجام با استناد به اصل 77 و 125 قانون اساسی اخطار داد و گفت:‌ کلیه عهدنامه ها و موافقت نامه ها باید به صورت لایحه تقدیم مجلس شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس افزود: البته تمام لوایح در ابتدا باید در هیأت دولت تصویب شده و بعد به مجلس ارسال شود اما در حال حاضر نه تنها برجام به صورت لایحه به مجلس ارائه نشد بلکه طرحی را به صورت ضمیمه می خواهیم به تصویب برسانیم که از اساس اشتباه و نادرست است.

وی تأکید کرد: متأسفانه حتی برخی از وزرا در هیأت دولت و در کمیسیون های مجلس حاضر به دفاع از برجام نشدند؛ بنابراین آیا دولت باید برای مجلس ریل گذاری کند یا مجلس باید برای دولت ریل گذاری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار رسایی گفت که این اخطار وارد نیست و همچنین معاون پارلمانی رئیس جمهور طی نامه ای به هیأت رئیسه مجلس تأکید کرد که دولت در خصوص برجام نظر یکپارچه دارد و صحبت های رسایی در خصوص اینکه برخی از وزرا حاضر به دفاع از برجام نشدند درست نیست.

لاریجانی در پاسخ به تذکر نادران:طرح برجام، طرحی فوری است/ نحوه رسیدگی به طرح‌های فوری متفاوت است

الیاس نادران در نشست علنی امروز یکشنبه (19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به مواد 145 و 150 آئین نامه داخلی مجلس گفت: براساس این مواد کمیسیون اصلی رسیدگی به طرح‌ها و لوایح ارجاعی پس از 10 روز و دریافت نظر کمیسیون فرعی شروع خواهد کرد و باید مهلتی به کمیسیون‌های فرعی داده شود تا آن ها نظرات خود را اعلام کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین نمایندگان پیشنهاددهنده می‌توانند در کمیسیون اصلی حاضر شده و کمیسیون موظف است نمایندگانی که حداقل 24 ساعت قبل از شروع رسیدگی به طرح مذکور پیشنهاد خود را به کمیسیون تحویل داده‌اند به صورت کتبی برای حضور در نشست دعوت کنند. حال کمیسیون امنیت اگر یک مورد از نمایندگان پیشنهاد دهنده را برای حضور در نشست کمیسیون دعوت کرده اعلام کند تا ما هم این موضوع را بدانیم.

وی افزود: همچنین براساس آئین نامه داخلی مجلس کلیه پیشنهادات کتبی نمایندگان باید چاپ شده و همراه با گزارش طرح به صحن علنی ارجاع شود.

در این نشست لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: در این حوزه دو مبحث وجود دارد، نخست نحوه بررسی طرح‌ها و لوایح عادی بوده که شما نیز به این موارد اشاره کردید اما در صفحه 82 آئین نامه مراحل تصویب و بررسی طرح‌های فوری ذکر شده که ضوابطی متفاوت دارد از این رو طرح برجام نیز جز این طرح‌های فوری محسوب می‌شود.

بذرپاش:کسی مخالف برداشتن تحریم‌ها نیست

مهرداد بذرپاش در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات طرح‌ یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام گفت:‌ انتقاد من از هیات رئیسه مجلس است که چرا باعث شده‌ایم مجلس اینطور دو تکه بشود؛ زیرا اگر موضوع مسیر خود را طی می‌کرد، بهتر بود و باید این طرح به کمیسیون ویژه‌ای که نمایندگان به آن رأی داده‌اند، ارجاع داده می‌شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی در 2 ساعت این طرح را که جزو مهمترین طرح‌های جمهوری اسلامی ایران است، بررسی کرده و همچنین 200 پیشنهاد را یکجا بررسی و رد کرده است؛ به نظر شما آیا این بررسی کارشناسی، درست و عمیق بوده است؟

وی تصریح کرد: کسی مخالف برداشتن تحریم‌ها نیست و این طرح با این اهمیت در عرض 2 ساعت بررسی و 200 پیشنهاد آن رد شده است ولی به نظر می‌توانستیم کار بهتری انجام دهیم.

بذرپاش افزود: آیا اینکه از دولت درخواست ارائه لایحه کردیم کار بدی بوده است؟ آیا این‌ها تندروی و کاسب تحریم‌ها بودن به حساب می‌آید؟ آقای حسینیان مطرح کردند که برخی اعلام می‌کنند از 80 درصد تا حتی 120 درصد! موافق برجام هستند. این عددها را از کجا می‌آورند؟ آنها هستند که خود را در صحنه سیاسی تنظیم کرده‌اند، ما هم اگر به دنبال رأی و مسائل سیاسی بودیم،‌ باید طرف شما بودیم.

وی گفت: اگر دولت لایحه‌ای داده، ما باید مجوز بدهیم. آیا دولت برای اجرا منتظر مجلس است؟ در حال حاضر شروع کرده‌اند و این خط را می‌روند که هر روز تاخیر به فلان میزان میلیارد زیان می‌بینیم. این دروغ محض است. اینکه می‌گویند هر روز تاخیر خسارت دارد، برای این است که شما را تحت فشار قرار دهند و این خلافی است که در تاریخ می‌ماند.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: دو مجلس آمریکا حداقل 3 سال دیگر سر کار هستند که هر دو مخالف برجام هستند و رئیس‌جمهور فعلی که بار بر روی دوش او است، یک‌سال دیگر سرکار خواهد بود. مگر مجلس آمریکا برجام را تصویب کرده که اینها می‌خواهند تصویب بگیرند؟

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: اینها در روز توافق برجام را اجرا خواهند کرد و منتظر شما نیستند و حرف اشتباهی است که منتظر مجوز مجلس هستند. اگر این‌طور بود باید لایحه ارائه می‌دادند. حتی بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری،‌آیا یک نفر از دوستان دولت گفته که منتظر مجلس هستیم؟

وی افزود: خانم شرمن گفته که هیچیک از بخش‌های طرح یک‌فوریتی مجلس مانع اجرایی شدن برجام نیست که نیاز امروز ما و مورد تاکید کاخ سفید باشد. روحانی بسیار دوست دارد روز اجرای برجام پیش از انتخابات مجلس باشد تا مردم شاهد برداشته شدن تحریم‌ها باشند و امیدوار است بر مسائل انتخابات موثر باشد. تقاضا دارم یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده امروز پاسخ خانم شرمن را بدهد. من این اظهارات را براساس متن می‌خوانم که چنین حرفی زده است و درخواست دارم یکی از تیم مذاکره کننده آن را تکذیب کند.

بذرپاش درخصوص اظهارات شرمن گفت: شرمن عنوان کرده حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، به غیر از تحریم‌های هواپیما، پسته، خاویار، به فعالان اقتصادی آمریکا اجازه نخواهند داد با ایران تجارت کنند. آیا ما با بورکینافاسو توافق کرده‌ایم؟ باید توجه کرد کسی که جزو تیم مذاکره‌کننده است، چنین حرف‌هایی زده است لذا بار دیگر می‌گویم یکی تکذیب کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: آیا ما نباید حساس باشیم بعد از اجرای برجام چه میزان از تحریم‌ها باقی می‌ماند. بنابراین باید در طرح مذکورلحاظ شود و اگر طرف به هر بهانه‌ای تحریم‌ها را برگرداند. در چند سال دیگر نه تیم مذاکره‌کننده است و نه ما و نه شما؛ و سند حرف خواهد زد. 

وی افزود: طرح مذکور در کمتر از 2 ساعت در کمیسیون امنیت ملی به تصویب رسید و کمیسیون برجام که 50 روز کار کرده است، کنار گذاشته می‌شود. اینکه برجام حفره‌های امنیتی دارد، اعضا مشاهده کردند که باید در طرح لحاظ شود. ما طرح صیانت را تصویب کردیم که هیچکدام از موارد آن اجرایی نشد و اگر این هم تصویب بشود، اجرا نمی‌شود.

لاهوتی در تذکر آیین‌نامه‌ای:دولت در موضوع هسته‌ای مصوبات شورای عالی امنیت ملی را رعایت کرده است

مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: براساس بند (د) ماده 112 آیین‌نامه مدت نطق درخصوص مسائل بین‌المللی، ‌عهدنامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها حداکثر 3 ساعت ذکر شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: در خلال مذاکرات هسته‌ای بحث دوفوریتی مطرح شد و شما مدیریت کردید و در قالب اصل 125 قانون اساسی به دولت اجازه دادید که مذاکرات براساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی دنبال شود که یکی از بندهای آن بر لغو تحریم‌ها تاکید داشت که بعد از اتمام مذاکرات به مجلس گزارش ارائه شود و دولت نیز همین کار را انجام داد.

وی افزود: دولت براساس دوفوریتی مذکور، تحریم‌ها را لغو و مصوبات شورای عالی امنیت ملی را رعایت کرد. 

 علی لاریجانی در پاسخ به تذکر لاهوتی گفت: در بند (د) ماده 112 مدت نطق برای مسائل مهم و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی حداکثر 3 ساعت اعلام شده و هر ناطق حداکثر 15 دقیقه اجازه نطق دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در ماده 176 آیین‌نامه اجازه نطق به دو موافق و دو مخالف داده شده است، بنابراین باید این موضوعات لحاظ شود؛ البته کلیات و جزئیات تفکیک نشده است.

گفتنی است لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد صحبت کردن دو موافق و دو مخالف دیگر را درخصوص طرح‌ یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام به مدت 15 دقیقه به رأی گذاشت که نمایندگان با 146 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در صحن با این پیشنهاد موافقت کردند.

حسینیان در تذکر شفاهی: شرکت صادرات و وارداتی ندارم که منافعم در تحریم باشد

روح‌الله حسینیان در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی با اشاره به اظهارات پیرمؤذن در موافقت با تغییر دستور مجلس برای بررسی طرح برجام گفت: عده‌ای با توهین از اصطلاح کاسبان تحریم بر علیه من استفاده کرده‌اند و در عبارتی دیگر گفتند که منافع‌ ما در تحریم و منافع ابرقدرت‌ها است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، خطاب به پیرموذن گفت: بنده تاکنون نه منافعی در تحریم داشته‌ام و نه در آینده در شکستن تحریم‌ها منافعی خواهم داشت؛ شما مدعی هستید که 85 درصد مردم با برجام موافق هستند، پس مشخص است که ما در مقابل مردم قرار گرفته‌ایم، یعنی روی آینده خود و  انتخابات خط کشیده‌ایم، اما ما آمده‌ایم که از عزت و استقلال مردم دفاع کنیم و اگر بنا است کسی در تحریم کاسب باشد، شماها هستید که خود را به رنگ جماعت درمی‌آورید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما نه شرکت صادراتی و نه وارداتی داشته‌ایم که منافع ما در تحریم باشد. از این رو اگر حقوق من قطع شود، ادامه زندگی و حیات من بستگی به خدا دارد. شما چگونه به خود اجازه می‌دهید که ما را کاسب تحریم بدانید؟ ما از خانواده‌ای هستیم که شهید، جانباز یا رزمنده هستند. از خانواده ما کسی به دشمنان پناهنده نشده است که این برچسب‌ها را به ما می‌چسبانند.

بروجردی در تذکر آیین‌نامه‌ای: بررسی طرح برجام باحضور اعضایی از فراکسیون‌های اصولگرایان و رهروان صورت گرفت

علاءالدین بروجردی در نشست علنی امروز یکشنبه (19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر آیین‌نامه با استناد به ماده 73 این آیین‌نامه با یادآوری اظهارات مهرداد بذرپاش در مخالفت با طرح یک فوریتی برجام، افزود: خوشبختانه آقای بذرپاش جزو تیم تهیه کننده این طرح بودند و ما جلسات مختلفی را برای بررسی این طرح برگزار کردیم که همه پیشنهادات مورد بررسی واقع شد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: 4 نفر از اعضای فراکسیون اصولگرایان و 3 نفر از فراکسیون رهروان ولایت در روزهای 5 شنبه، جمعه و شنبه ساعت‌های زیادی را به بررسی این طرح اختصاص دادند؛ حتی آقای رسایی نیز طرح پیشنهادی را مطرح کردند و حدود 5الی 6دقیقه توضیحاتی پیرامون طرح خود ارایه و آن را تشریح کردند.

وی یادآور شد: با وجود تشریح طرح پیشنهادی آقای رسایی، اما این طرح رای لازم را به دست نیاورد؛ ملاک ما رأی اکثریت است که باید آن را قبول کرد؛ حال چرا اعتراض می‌شود.

زاکانی در تذکر شفاهی: دولت و مجلس مکمل یکدیگرند/ طرح یک فوریتی برجام از دستور کار خارج شود

علیرضا زاکانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه،‌19 مهر ماه) در جریان بررسی کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام در تذکری گفت: تذکر بنده راجع به عدم رعایت آیین نامه در مسیر رسیدگی به این طرح است که به صورت مبهم با آن برخورد شده و از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون تخصصی ارجاع داده نشده است.

نماینده مردم تهران،‌ ری، شمیرانات،‌ اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: کمیسیون برجام 40 روز به صورت شبانه روزی تلاش کرد تا بتواند ابعاد مختلف و پیچیده این توافقنامه را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت به گزارشی رسیدیم که مبتنی بر قواعد کمیسیون های مجلس به تصویب رسید و در صحن منعکس شد.

وی خطاب به  لاریجانی افزود: جنابعالی آن طرح را که از دو ماه قبل آماده کرده بودید به دو فراکسیون موکول کردید و فراکسیون اصولگرایان با اهتمام به این موضوع که مساله ملی است و باید از طریق تفاهم حل شود وارد صحبت شد اما در نهایت امر، آنچه که مورد توجه فراکسیون اصولگرایان بود در حضور شما مورد توجه واقع نشده و برخی نکات مهم آن حذف شد.

زاکانی ادامه داد: در ادامه ما در صحن مجلس سکوت کردیم زیرا می خواستیم از طریق ماده 145 مشکلات این طرح را تصحیح کنیم که بیشتر شبیه بیانیه سیاسی است تا یک طرح قانونی؛ طرحی که وندی شرمن می گوید تمام خواسته های آمریکا را تأمین می کند.

این عضو کمیسیون شوراهای مجلس نهم همچنین اظهار کرد: جنابعالی در صحن از دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت هزینه کردید و از دفتر مقام معظم رهبری، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز هزینه کردید در حالی که دستخط دبیرخانه را داریم که اشکالات جدی به طرح شما گرفته اند.

وی اضافه کرد: از این رو سکوت کردیم تا موضوع به کمیسیون امنیت مجلس موکول شود که کمیسیون نیز خلاف نص صریح ماده 145 قبل از کمیسیون های فرعی رسیدگی کرد و مابه‌ازای نتیجه خودش با حداقل تغییراتی به صحن منعکس کرد که به صلاح مملکت است و باید تجدید نظر کنید.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دیروز به ما گفتند دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دنبال تفاهم است؛ از این رو دوستان سکوت کردند زیرا گفتند دبیرخانه دارد تفاهم می کند؛ اما دبیر شورای عالی امنیت ملی جلوی من به مسئول دفتر شما زنگ زد و گفت که این طرح از دستور خارج شود لذا تأکید می کنم مملکت نیاز به تفاهم دارد و ضدیت با هم ندارد؛ ما مکمل دولت هستیم و دولت و مجلس یکی است از این رو لازم است این طرح را از دستور کار خارج کرده تا کار ملی انجام شود.

نادران در مخالفت با کلیات طرح برجام مطرح کرد: رسیدگی به برجام طبق آئین‌نامه باید دو شوری باشد نه در قالب طرح یک فوریتی


الیاس نادران در نشست علنی امروز یکشنبه (19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالف با کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران، گفت: چرا ما باید منافع ملی را به تهدیدات دشمن گره بزنیم، چرا که به قول یک بنده خدا به یک توپچی بیست سال مواجب می‌دهند تا یک روز از کشور دفاع کند و امروز آن روزی است که ما به خاطرش مواجب گرفتیم بنابراین از موافقان و مخالفان تقاضا دارم که تصمیم درستی بگیرند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر دولت احتیاج می‌دید که باید مصوبه‌ای از مجلس بیاید که آنچه در این طرح آمده تصویب شود چرا نداد، هر چند که می‌گویند موافقت‌هایی در این خصوص با فراکسیون‌های مجلس و شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است اما بنده تابع هیچ فراکسیونی و جسارتا شورای عالی امنیت ملی نیستم، بنده تابع قانون اساسی و مصوبات مجلس هستم.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید مطابق قانون اساسی به این موضوع رسیدگی کرده و طبق آئین‌نامه رسیدگی باید دو شوری باشد اما در حال حاضر این طرح یک فوریتی بررسی می‌شود.

نادران تصریح کرد: اینکه می‌گویند بازار منتظر تصویب برجام در مجلس است پس چرا دولت تاکنون معطل کرده است و چرا دولت دست روی دست گذاشته و شرایط اقتصادی به گونه‌ای شده که وزرای دولت هم صدایشان درآمده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: چرا دولت ناکارآمدی خود را به گردن دیگران می اندازد و برخی دوستان فکر کردند که اگر با کلیات طرح موافقت کنند می‌توانند پیشنهادهای خود را در جزئیات آن مطرح کنند به همین دلیل می‌خواهند با کلیات موافقت کنند.

نادران ادامه داد: دوستان دقت کنید که کمیسیون ویژه برجام 40 روز برنامه گذاشت و درحال حاضر کمیسیون امنیت ملی باید پاسخ دهد که آیا اشکالاتی که رسیدگی شد دغدغه‌ها را رفع کرده است. هر چند که مقام معظم رهبری بارها مجلس هفتم را به واسطه این موضوع تقدیر کرد که کلیه عهدنامه‌ها و موافقتنامه‌ها باید به تصویب مجلس برسد اما ما در حال حاضر داریم این مصوبه را لغو می‌کنیم و باز هم باید تاکید کرد که مطابق اصول 77 و 125 قانون اساسی کلیه موافقتنامه‌ها باید به تصویب مجلس برسد و دولت باید به صورت لایحه آن را ارائه دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: عده‌ای از دوستان به تصور اینکه می‌توانند پیشنهادات خود را در جزئیات مطرح کنند خواهان رأی به کلیات هستند اما باید به آن‌ها گفت که شما یا آقای رئیس را نشناخته‌اید یا ساده‌لوحی می‌کنید.


حسینیان: با برجام زیر سلطه بیگانگان می‌رویم/ لاریجانی:تحت هیچ شرایطی زیر سلطه نیستیم

روح‌الله حسینیان در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی، در اخطار قانون اساسی گفت: در اصل 153 قانون اساسی تصریح شده است که هر گونه قراردادهای بین‌المللی که موجب سلطه بیگانگان بر منابع طبیعی، فرهنگ و اقتصاد کشور شود ممنوع است؛ نگویید که ان‌پی‌تی را پذیرفته‌ایم پس نظارت را پذیرفته‌ایم، به دلیل اینکه فرق است بین نظارت و سلطه.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نظارت ناظر اشاره شده که اعمال کشور را مورد نظارت قرار می‌دهد و هرگاه از قوانین بین‌المللی انحرافی صورت بگیرد، اعلام می‌شود؛ در این مورد انحراف بوده است اما دخالت و سلطه چیز دیگری است.

حسینیان با بیان اینکه در قرارداد برجام در چند جا اجازه داده شده که بیگانگان برای ما تصمیم بگیرند، ادامه داد: سلطه این است که دخالت انجام شود، اینکه در برجام آمده‌ایم از 10 الی 15 سال و حتی 25 سال از توسعه و تحقیق خود را محروم کرده‌ایم و به بیگانگان اجازه نتیجه‌گیری بر خود را داده‌ایم این سلطه بر اقتصاد است زیرا بسیاری از مواردی که در مورد موشک‌های بالستیک اشاره شده، نشانه سلطه و تصمیم‌گیری بیگانگان است.

وی گفت: براساس اصل 110 قانون اساسی یکی از وظایف مقام معظم رهبری تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران است و رهبری در مورد مذاکرات بارها خطوط کلی را اعلام کرده‌اند، اما متاسفانه آقایان ظریف و صالحی بارها از خط قرمز رهبری عبور کرده‌اند و برجام عبورگاهی از خطوط رهبری است که این مخالف اصل 110 است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: براساس اصل 125 قانون اساسی باید موافقت‌نامه‌ها و عهدنامه‌ها بعد از تصویب مجلس توسط رئیس‌جمهور امضا شود، در حال حاضر رئیس جمهور می‌گوید امضا نمی‌کنم و وزیر خارجه می‌گوید امضای نمادین داشت. چرا مجلس باید وارد کاری شود که اصل آن غیرقانونی است. ما اصلا برجام را به رسمیت نمی‌شناسیم، بنابراین موافقت‌نامه‌ها باید به تصویب مجلس برسد و چون به تصویب مجلس نرسیده، مجلس در مورد چیز غیرقانونی تصمیم نمی‌گیرد.

 لاریجانی در پاسخ به اخطار حسینیان گفت: این موضوع را مجلس تصویب کند لذا‌ خلاف قانون اساسی نیست و مجلس در حال بررسی است، بنابراین اشکال شما وارد نیست.

وی ادامه داد: درخصوص اینکه عنوان می‌کنید مورد سلطه بیگانگان قرار گرفته‌ایم، ما این را قبول نداریم، چون سلطه بیگانگان نیست. اگر نظارت آژانس بر معادن 25 سال است، آیا این سلطه بیگانگان محسوب می‌شود؟ اگر شما می‌خواهید مشکل تحریم‌ها را حل کنید، به دلیل آنکه کشور ما عضو ان‌پی‌تی و آژانس هستیم،‌این مسائل جزئی از آن است. لذا موضوعاتی که شما مطرح می‌کنید، از جنس مخالفت است.

لاریجانی در پاسخ به تذکر زاکانی: هماهنگی لازم در خصوص طرح برجام با شورای امنیت‌ملی و دفتر رهبری صورت گرفته است

علی لاریجانی در جلسه علنی امروز امروز (یکشنبه،‌19 مهر ماه) در جریان بررسی کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام در پاسخ به تذکر شفاهی علیرضا زاکانی که خواستار از دستورکار خارج شدن این طرح شده بود،‌ گفت: آقای زاکانی به من می‌گوید این طرح از دو ماه پیش آماده شده بود و طرح را شما دادید و دو بار این طرح را به مقام رهبری دادید که ایشان هم جواب دادند؛ در پاسخ به این مطالب می گویم که هر دو مورد درست نیست و ما نباید از مقام معظم رهبری مطلبی را به این شکل نقل کنیم؛ چرا که ایشان علنی فرموده اند من در موضوع تصمیم مجلس دخالت نمی کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: رهبری در حل این مسأله فرمودند مجلس تصمیم بگیرد و حال باید پرسید آیا مجلس فقط همان مطلبی که کمیسیون برجام ارائه داده است، باید بررسی شود؛ که اینگونه نیست زیرا کلیت مجلس باید تصمیم بگیرد؛ لذا در مشاوره ای که داشتیم، یک راه های این چنینی پیش بینی کردیم که اگر این پیش بینی نمی شد و بحث های اولیه نمی شد شما می گفتید چرا من مدیریت نکرده ام؛ از این رو مطلب به دبیرخانه ارجاع شد.

وی در ادامه به معرفی زاکانی و جلالی به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد که باید طرح را به همراه عضو معرفی شده از سوی این دبیرخانه آماده می کردند و اذعان کرد: در نهایت طرح منقح شد لذا اینکه می گویند نظرات دبیرخانه اعمال نشده را قطعا تکذیب می کنم چرا که ساعت 7 شب گذشته با آقای شمخانی جلسه ای داشتم و از اول تا آخر طرح را با نظر ایشان بررسی کردیم و وی نیز قبول کرد که همه موارد اجرا شده است حتی بنده از ایشان خواستم امروز به مجلس بیاید که بدانید چیزی پشت صحنه نیست.

 لاریجانی در ادامه با بیان اینکه به علت ملی بودن مسأله این جلسه برگزار شد تا توافق صورت گیرد،‌ گفت:‌ از آنجایی که موضوع هسته ای به رهبری مربوط است، ایشان را مطلع کردیم چون نباید نظر ایشان را می گرفتیم که اگر گرفته می شد، مجلس دیگر نمی توانست خلاف آن نظر بدهد؛ پس اینکه می گویند آقا نظر ندادند به این دلیل است که بنا نبود نظر بدهند لذا حق این بود که رهبری مطلع باشند که این کار را کردیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان اضافه کرد: از طرفی همیشه طرح های مربوط به هسته ای از طریق دبیرخانه انجام می شد که این کار را کردیم و دیشب نهایتا از ابتدا  تا انتها را با یکدیگر خواندیم که ایشان هم قبول کردند لذا حرفی که آقای زاکانی از آقای شمخانی نقل قول می کنند حرف ایشان نیست چرا که حتی من به ایشان گفتم آیا این طرح در حد یک بیانیه است که ایشان گفت نه مطالب مهمی در آن است؛ پس تمام هماهنگی ها صورت گرفته است.

زاکانی: در مسیر رسیدگی به برجام تقریباً از تمام خطوط قرمز و قوانین قبلی عبور شد

علیرضا زاکانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات طرح یک‌فوریتی اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، گفت: امروز در یک موقف ملی و در یک گردنه حساس از تاریخ عمرمجالس گذشته تاکنون و به ویژه مجلس نهم قرار داریم. بحث توافق‌نامه برجام است که بالطبع با عنایت به ابعاد مختلفی که دارد و تعهداتی که ایجاد می‌کند که به تعبیر شورای نگهبان اگر موافقت‌نامه‌ای با هر اسمی تعهداتی را برای کشور ایجاد کند و طرف خارجی کشور یا نهاد بین‌المللی باشد، باید به مجلس لایحه داده شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دولت تدبیر و امید اولین گام را در جهت انجام قانون و ارسال آن به مجلس انجام نداد، افزود: این بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به مجلس و قانون در تاریخ ثبت شد. علاوه بر اینکه در مسیر رسیدگی به برجام هم تقریباً از تمام خطوط قرمز و قوانین قبلی عبور شد.

وی تصریح کرد: در رسیدگی‌هایی که ما در کمیسیون برجام انجام دادیم به یک جمع‌بندی رسیدیم که در واقع قوانینی که در سال 84 و 88 و 94 مجلس بنیان گذاشته شده و قانون سال 84 را رهبر معظم انقلاب اسلامی جزو انگشت‌شمارترین قوانین صدساله مجلس یاد کردند را متاسفانه تیم مذاکره‌کننده مدنظر قرار نداد و از آن عبور کرد، لذا ما در کمیسیون برجام که به رأی شما نمایندگان انتخاب شد و از همان روز اول مورد بی‌مهری واقع شد، مسیری را دنبال کردیم که ماحصل این مسیر گزارش واقع‌بینانه که به سمع و نظر نمایندگان و مردم رسید، بود که منتشر شد.

زاکانی با بیان اینکه در مسیر رسیدگی ما معلوم شد که همه ادعاها که در مورد برجام صورت گرفته بدون هیچ خللی نادرست است، افزود: ادعای اول این بود که برجام سایه جنگ را از سر کشور برگرفت. تمام کسانی که به کمیسیون آمدند من‌جمله آقای عراقچی و دیگران همگی اذعان داشتند که جنگ به واسطه اقتدار ایران است که بر کشور سایه نینداخته است. اعلام شد که از ذیل فصل 7 خارج شدیم، ما مستدل اعلام کردیم که همان شرایط قطع‌نامه 1926 با یک لحن آرامتری در قطع‌نامه 2231 آمده است و ما هنوز ذیل بند ماده 41 فصل هفتم هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه آقای ظریف در کمیسیون اعلام کرد که اگر ما ژنو و تعهدات آن را انجام نمی‌دادیم، فروش نفت‌مان صفر می‌شد، تصریح کرد: با آمارهای آمریکایی‌ها و اسناد بین‌الملل ثابت شد که این حرف هم حرف نادرستی است، زیرا از یک‌سال و نیم قبل از ژنو ما روزانه 1.1 تا 1.2 میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و این آمار، آمار رسمی جهانی است که ما در گزارش ذکر کرده‌ایم، لذا اگر کسانی می‌خواهند کشور را بحرانی نشان دهند، باید خودشان بگویند که چه قصدی دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر اینکه در آمارهای بانک مرکزی آمده بود که ما با فروش غیررسمی نیز در اوج تحریم‌ها 1.8 میلیون بشکه نفت فروختیم و در سال 92 حدود 1.6 میلیون بشکه نفت فروختیم. اعلام کردند که تحریم‌ها لغو می‌شود. برجام در کلیات خود اعلام می‌کند که تحریم‌ها لغو می‌شود، اما در ضمیمه 2 توضیح تحریم‌ها را بیان می‌کند و در ضمیمه 5 زمان‌بندی آن را اعلام می‌کند. هیچ تحریمی جز 4.5 دستور رئیس‌جمهور آمریکا لغو نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تحریم‌های شورای امنیت لغو مشروط می‌شود، افزود: قوانین تحریم‌های اروپا باقی می‌ماند و بخشی از آن لغو می‌شود. تحریم‌های ایالات لغو نمی‌شود، دولت خود را مکلف به تشویق ایالات دیده است، تحریم‌های کنگره لغو نمی‌شود و تنها تحریم‌هایی است که مجاز بوده تعلیق شود و آن هم تعلیق نمی‌شود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: تمام پیش‌فرض‌هایی که راجع به این مذاکرات است، پیش‌فرض‌های نادرستی است. اعلام کردند که تیم مذاکره‌کننده با مقامات عالی کشور هماهنگ بوده است؛ بله در کلیات و چارچوب چنین بوده است، اما در جزئیات با هیچکس در کشور هماهنگ نبوده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون برجام اظهار داشتند که شورای عالی امنیت ملی در جریان این امور نبود و اعلام کردند که کمیته هسته‌ای جلسات زیادی نداشته است و در طول 2 سال تنها 20 جلسه داشته است.

جلالی در موافقت با کلیات طرح برجام: مجلس در بحث برجام به دنبال دوقطبی کردن جامعه نیست

کاظم جلالی در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با کلیات طرح برجام، گفت:‌ در ابتدا لازم است ماده 79 آیین نامه داخلی مجلس را تذکر دهم مبنی بر اینکه دوستان گفتند این مصوبه ذلت ملت ایران را به دنبال خواهد داشت که به طور حتم این حرف توهین به کمیسیون امنیت ملی و امضاکنندگان طرح است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ همه دوستان در حال حاضر از اینگونه صحبت‌های ناراحت هستند و می گویند آیا ما به دنبال ذلت ملت ایران هستیم این ادبیات فاخر نیست و ما امروز می خواهیم تصمیم بزرگی را اتخاذ کنیم و باید آرامش در کشور برقرار باشد.

وی تأکید کرد: هر چند که در حال حاضر برخی رسانه ها تلاش می کنند صف ابوسفیان و حضرت علی (ع) و یا یزید و امام حسین (ع) را درست کنند که این موضوع شایسته ملت ایران نیست اما ما باز هم تأکید می کنیم که احترام همه موافقان و مخالفان محفوظ است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: برخی دوستان اعتقاد دارند اجرای برجام می تواند برای ملت مفید باشد اما برخی تصور می کنند با اجرای آن خسران در کشور به وجود می آ‌ید بنابراین طبق گفته مقام معظم رهبری در بحث هسته ای نباید جامعه را به دو قطبی تبدیل کرد و باید وحدت ‌در کشور وجود داشته باشد.

جلالی ادامه داد: رئیس مجلس زمان آماده سازی این طرح گفتند که این موضوع باید با فراکسیون دیگر مجلس نیز هماهنگ شود و با برگزاری جلساتی با شورای عالی امنیت ملی که در یک جلسه آن شمخانی نیز حضور داشت در این خصوص مذاکره کردیم و در برخی موارد آنها حرف های ما را پذیرفتند.

وی همچنین تأکید کرد: در جلسه‌ای دیگر با حضور رئیس مجلس، بنده و آقای زاکانی این طرح از طرف دکتر لاریجانی توضیح داده شد اما دوستان مطرح کردند که ما باید جلسه جداگانه ای با رئیس مجلس داشته باشیم و دکتر لاریجانی نیز این موضوع را قبول کرد و در آن جلسه رئیس مجلس به این نکته تأکید کرد که اگر به دنبال رد برجام هستیم ما اعتقادی به این موضوع نداریم البته در آن جلسه آقای نبویان گفت من به دنبال رد هستم.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه جلساتی نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه چندی پیش نیز برگزار شد افزود: در انتهای جلسه آخر آقای بذرپاش گفت من حتی حاضرم از پشت بلندگو در جلسه فردای مجلس موافقت خود را با این طرح اعلام کنم اما اجازه بدهید اول گزارش کمیسیون خوانده شود بنابراین ما به دنبال دو قطبی کردن نیستیم و اینکه دوستان نقل قول هایی که از مقامات آمریکایی در این خصوص ذکر می کنند اصلا درست نیست و باید گفت که چرا از سیدحسن نصرالله نقل قول نمی کنید که وی گفت اسرائیل تلاش کرد جلوی توافق ایران با 1+5 گرفته شود اما این توافق به زودی فرصت های زیادی را برای ایران ایجاد می کند و شکی نیست که توافق ایران برای منطقه بزرگ خواهد بود بنابراین نباید به صحبت های دشمن استناد کرد چرا که آنها دلسوز این کشور نیستند.

جلالی تصریح کرد: اما در خصوص اینکه برخی گفتندچرا باید طرح آماده کنیم دو نکته وجود دارد اول اینکه برخی مصوبات مجلس در گذشته مغایر با برجام است و باید این موضوع تعیین تکلیف می شد و دوم اینکه در بیانات صریح  مقام معظم رهبری آمد که در بررسی چنین مسئله بزرگی نمی توان مجلس را کنار گذاشت البته باز هم باید تأکید کرد که هیچکدام از ما دولت را مطلق قبول نداریم اما این مسئله ملی است.

وی تأکید کرد: رئیس مجلس بارها به این نکته اشاره کرد که این موضوع را برای این انجام می دهم که کشور از این گردنه عبور کند و انتظار تشکر هم ندارم چرا که این شرایط باید تغییر کند البته شرایط امروز جامعه ناشی از سیاست های غیرکارشناسی گذشته است و اینکه برخی آن زمان می گفتند تحریم ها کاغذپاره است.

جلالی گفت: یک زمان رئیس جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه توافق کردند که سوخت از ایران خارج شود و سوخت راکتور تهران به ما فرخته شود بنده و آقای بروجردی 16 سال است که در این مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی هستیم و باید گفت که در آن زمان تنها صدای آقای لاریجانی بود که به عنوان مخالف این موضوع بلند شد و در یک ملاقات خارجی آن مقام به من گفت که دولت می خواهد مسئله هسته ای را حل کند اما شما نمی گذارید و در سالن اجلاس سران موافقتنامه سوخت امضا شد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید نگاه منصفانه داشت افزود: باید عینک بدبینی را برداریم و مذاکره کنندگان را خائن نبینیم ما در پشت مقام معظم رهبری حرکت می کنیم و اگر بفهمیم ذره ای خللی از این موضوع در وجود ایشان قرار گرفته است حتما اطاعت امر می کنیم شما صحبت از مدرسی می کنید که در زمان رضاخان زندگی می کرد اما ما ولی فقیه هوشمند و دقیق داریم.

وی تأکید کرد: در مسیر مذاکرات مذاکره سیاسی و فنی صورت گرفت که مذاکرات فنی را آقای صالحی انجام دادند ایشان شخصیتی متقی و صالح هستند و اگر قرار بود با این موضوع نفسانی برخورد کند حتما طور دیگری به وجود می آمد صالحی شخصیتی فراجناحی است.

جلالی ادامه داد: این موضوع درست است که برجام دارای لغزندگی است اما رهبری فرمودند که یک جا غربی ها کوتاه آمدند و یک جا نیز ما باید کوتاه بیاییم و مجلس باید جلوی لغزندگی ها را بگیرد که این طرح همان هدف را دارد و خوشبختانه ما از نظرات فراکسیون اصولگرایان نیز در این طرح استفاده کردیم که نمونه آن تغییر در بخشی از ماده واحده این طرح طبق نظر آقای زارعی بود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: شما می گویید آنها تحریم ها را لغو نمی کنند خب ما هم طبق این طرح برجام را اجرا نمی کنیم بنابراین چرا وقت کشور را می گیرید و ما امروز به دولت اجازه می دهیم تحت شرایطی برجام را اجرا کند.

نکو در موافقت با کلیات طرح برجام: طرح برجام راه نفوذ سلطه‌گران را می‌بندد

ابراهیم نکو در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام گفت:‌ متأسفانه امروز شاهد بودیم که بعضی از نمایندگان از سوی برخی از دوستان مورد هتک حرمت قرار گرفتند که این مغایر با آیین نامه داخلی مجلس است.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ متأسفانه رفتار برخی دوستان منجر به دو قطبی شدن جامعه می شود که این موضوع مغایر با فرمایشات رهبر معظم انقلاب است.

وی افزود: متأسفانه بعد از توافق هسته ای شاهد بروز یک شوک به اقتصاد کشور بودیم که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرد؛ از این رو در شرایط کنونی باید هر چه سریعتر طرح برجام برای رفع بلاتکلیفی اقتصاد کشور تعیین تکلیف شود ولی متأسفانه در شرایط کنونی بنگاه های اقتصادی، تولیدی و بخش عرضه و تقاضا دچار رکود و سکوت شده است از این رو باید تکلیف این موضوع مشخص شود.

نکو با بیان اینکه به طور حتم احترام به قانون و آیین نامه داخلی مجلس احترام به شعور مردم است، گفت:‌ حال چرا برخی از افراد به قانون بی احترامی می کنند؛ این در حالی است که هر یک از نمایندگان می توانند براساس قانون طرح داده و با رأی مجلس آن را به تصویب برسانند؛ بنابراین همه باید به این تصمیم پارلمان چه این طرح رأی آورده و چه رأی نیاورد احترام بگذارند از این رو این ایده که بیاییم و تفکرات خودمان را به دیگران قالب کنیم به هیچ وجه صحیح نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه در بررسی برجام باید از حاشیه سازی خودداری شود، گفت:‌ در کمیسیون امنیت، طرح برجام و پیشنهادات مربوطه از سوی نمایندگان مطرح شده و اعضای کمیسیون براساس قانون این پیشنهادات را گاه تغییر و گاه رد کرده است؛ حال می توان این پیشنهادات را در صحن علنی مورد بررسی قرار داد و مخالفان می توانند پیشنهادات حذف یا اصلاح خود را در صحن ارائه کنند.

وی با بیان اینکه امروز مجلس در بررسی بر جام در یک آزمون بزرگ قرار دارد تصریح کرد:‌ جامعه قطعا رویکرد و تصمیم مجلس را قضاوت می کند از این رو در این رابطه باید مصالح نظام و انقلاب لحاظ شود.

نکو با تقدیر از تلاش اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت:‌این کمیسیون گزارش خود را به مجلس ارائه کرد و حال نمایندگان می توانند باتوجه به مطالب تصمیم گیری کنند؛ از طرف دیگر به طور حتم طرح برجام راه نفوذ سلطه گران را می بندد؛ حال چرا باید امروز افراد جناحی و سیاسی عمل کنند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی در جامعه دو نگاه موافق و مخالف شکل گرفته و مخالفان نیز به دو دسته تقسیم شده اند؛ یک دسته تنها نظرات خود را مطرح کرده و یک عده اندکی نیز ما را به ناسزا گرفته، اس ام اس می فرستند و هیچ کس جواب‌ آنها را نمی دهد؛ از این رو چرا باید اجازه داده شود که یک عده پیامک بدهند و بگویند که آقای نماینده حداقل یکبار برجام را مطالعه کنید.

وی گفت: تمام نمایندگان برجام را به صورت دقیق بررسی و مطالعه کرده اند بنابراین ما قسم خورده ایم که به قانون پایبند بوده و جوسازی های مطرح شده به هیچ وجه درست نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود:‌طرح برجام و تکالیف آن بسیار ارزشمند است به طوری که در یکی از بندهای آغازین آن به فتوای رهبری اشاره شده و در آن تأکید شده که ضمن همکاری متقابل باید جلوی زیاده خواهی های غرب گرفته شود؛ همچنین در یکی دیگر از بندها آمده نظارت آژانس باید در چارچوب مقررات بین المللی بوده و با رعایت مصالح امنیتی کشور باید باشد و در این رابطه باید گفت که شورای عالی امنیت ملی وظایف مهمی را بر عهده دارد و مصوبات آن به تایید رهبر معظم انقلاب می رسد و قطعا این شورا مراقب است تا در اجرای برجام از اسرار کشور محافظت صورت گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی تدابیری صورت گرفته تا در اجرای برجام اجازه سوء استفاده از آمریکا و دیگر دولت ها گرفته شود؛ حال مگر نمایندگان و ملت مرده اند که اجازه نفوذ آمریکا به داخل کشور داده شود.

بروجردی در موافقت با کلیات طرح برجام: طرح برجام نصیحت‌نامه نیست، الزام قانونی دارد

علاء الدین بروجردی در نشست علنی امروز یکشنبه (19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات طرح یک‌فوریتی اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، گفت: موضوع هسته‌ای یک موضوع امنیت ملی است؛ لذا وفاق اولین لازمه آن در تصمیم گیری در این عرصه است و به همین منظور ساختار شورای عالی امنیت ملی برای تدوین، مذاکره و هدایت همیشه مبنا بوده است و ساختار و روند آن هم از 2 سال و حتی 10 سال گذشته حاکم بوده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح برجام در مجلس نیز پس از اظهارات مقام معظم رهبری به طور خاص و پس از بررسی گزارش برجام در کمیسیون برجام مطرح شده است، گفت: طرح برجام مجزا از گزارش برجام بررسی شده است، از همین رو طرح براساس تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر عدم دو دستگی در مجلس ارائه شد و بدین منظور 4 عضو فراکسیون اصولگرایان و 3 عضو از فراکسیون رهروان ولایت در این خصوص بررسی لازم را انجام دادند.

وی افزود: در تمام بندهای 9 گانه‌ طرح، برخلاف تعابیری که گفته می‌شود نصیحت است، دولت را مکلف و ملزم ساخته تا طرح قانونی را اجرا کند از این رو نصیحت‌نامه نیست بلکه الزام قانونی است.

بروجردی با اشاره به بازدیدش از راکتور آب سنگین اراک گفت: سازنده راکتور در این بازدید توضیح دادند میزان تولید رادیو دارو 2 برابر و میزان مصرف اورانیوم غنی شده نسبت به خام بسیار کمتر است، در واقع مسئولان راکتور آب سنگین اراک معتقدند  کشور ما پیروز است چراکه اگر طرف مقابل به تعهد خود عمل نکند می‌توانیم آنچه را که در برجام آورده‌ایم با تغییراتی برای 6 ماه به کار گرفته و یا برای 2 سال نوع آن را بسازیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: آمریکایی‌ها به خوبی مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران را آزموده‌اند، لذا با ملت ایران نمی‌توانند شوخی کنند؛ از این جهت آنچه اتفاق می‌افتد نظر کسانی است که متخصص این امر هستند بنابراین در راستای حفظ منافع ملی کشور است.

بروجردی ضمن اشاره به بند یک، دو و سه طرح برجام گفت: اگر تعهدات طرف مقابل در صحنه عمل صورت نگیرد، دولت مکلف است همکاری داوطلبانه را متوقف کند و علاوه بر آن، توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را به گونه‌ای سامان دهد که در حداقل زمان ممکن یعنی 2 سال به 190 هزار سود برسیم.

وی با تاکید بر اینکه «نمی‌توانیم» در فرهنگ جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، گفت: ما بسیاری از نمی‌توانیم‌ها را به توانستن تبدیل کردیم، در آغاز پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی که آمریکایی‌ها قطعنامه تصویب کرده و ما را تحریم کردند، ما توانستیم غنی سازی را به دست آوریم و از استخراج اورانیوم، ساخت کیک زرد و سانتریفیوژ تمام روند غنی سازی را به دست آوریم،  به همین دلیل امروز در مذاکرات از موضع قدرت سخن گفته‌ایم لذا پشتوانه ملت بزرگ و در رأس آن مقام معظم رهبری را داشته‌ایم.

بروجردی با اشاره به اینکه داشتن راکتور با قدرت 1000 مگاواتی به تصویب رسیده است، گفت: اروپایی‌ها و به ویژه آلمانی‌هایی که کار بوشهر را نیمه کاره رها کردند به سوی کشورها باز خواهند گشت و مذاکره خواهند کرد تا ما بتوانیم مصوبه مجلس شورای اسلامی را مبنی بر تولید 20 هزار مگاوات انرژی هسته ای که 10 سال است معطل مانده محقق کنیم. در واقع اگر این فضا وجود نداشته باشد نمی توانیم به آن دست یابیم. ما براساس واقع گرایی و خرد جمعی به مصاف 6 کشور رفته‌ایم و توانسته‌ایم شاکله ایجاد کنیم که از درون آن منافع ملی به دست بیاید.

این نماینده مردم در مجلس نهم معتقد است: علیرغم همه محدودیت‌ها که بر مبنای راهبرد نرمش قهرمانه توصیه‌شده توسط مقام معظم رهبری انجام گرفته است، اگر رفع تحریم‌ها که شرط لازم است را انجام ندهند ما نیز به تعهدات خود انجام نخواهیم داد، در حقیقت این بار اگر بخواهند عمل نکند نه سرعت و نه محدودیت ما، مانند حال حاضر نخواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در صورت بی توجهی امریکا به تعهداتش، ما گام‌های بلندی را در عرصه صلح آمیز برخواهیم داشت که حتما آمریکا و هم پیمانانشان را پشیمان خواهیم کرد بنابراین معتقد به طرحی هستم که مجموع نمایندگان تائید کردند، در واقع این طرح منافع ملی ما را حفظ خواهد کرد.

طلا در مخالفت با کلیات طرح برجام: رد کلیات طرح برجام به معنای مخالفت با توافق نیست

حسین طلا در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام، گفت:‌ ابتدا از تمامی دوستان و همکاران که نسبت به این طرح حساسیت دارند تشکر می کنم به دلیل اینکه طرح مذکور سالیان سال مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مسائلی درخصوص سهم ما در پتروشیمی و میزان ضرر و زیان‌های اقتصادی مطرح شد که باید به واقعیاتی در این زمینه اشاره کنم.

وی ادامه داد: در علوم مدیریت مثلثی به نام مازلو وجود دارد که نیازهای انسان‌ها را طبقه بندی می‌کند و ابتدا باید نیازهایی مانند خوراک، مسکن و حقوق تامین شود بعد نیازهایی مانند امنیت در موضوعاتی مانند امنیت اقتصادی و اخلاقی تامین شود بعد از تامین این نیازها موضوع احترام مورد توجه قرار می‌گیرد و سپس بحث توجه به فکر و هنر و شعر باید تامین شود و در نهایت عدالت خواهی و استقلال آرمان‌های فرد را تشکیل می‌دهد.

طلا ادامه داد: در علوم دنیایی نگاه‌ها از پایین به بالاست و در تاریخ کسانی می مانند که استقلال طلبی و عدالت خواهی در قله آرمان های خود نگه دارند، شخصی مانند گاندی کفش چوبی پوشید تا استقلال صنعتی برای کشور به بار آورد و ویتنام نیز مشکلات را تحمل کرد تا بتواند تمامیت و استقلال ارضی خود را حفظ کند و مهم این که شهدای ما برای استقلال خون دادند و قیام امام حسین(ع) نیز به این صورت بود که از دنیا گذشتند.

وی افزود: هیچ کشوری در تاریخ نمی ماند اگر استقلال خود را از دست بدهد تا غذا و دارو به دست بیاورد، ما 36 سال هزینه دادیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود:‌ یک مقام عالی رتبه کشور این نگاه را دارد که قدرت نظامی اقتدار نمی‌آورد بلکه قدرت کشاورزی اقتدارآفرین است این در صورتی است که باید سوال کرد آیا تفاوتی بین موشک و هویج نیست؟ آیا نگرانی اسرائیلی‌ها به خاطر هویج است یا موشک؟

طلا گفت:‌ در سال های 64 و 65 نگاهی در کمیسیون امنیت ملی مجلس بود که گروهی را به  عنوان مجمع عقلا تشکیل دادند و مطرح می کردند آیا فرانسه به ما کالا می دهد؟ باید به صلح فکر کنیم که امام خمینی(ره) فرمودند این چه صحبتی است که می کنید، رزمندگان ما در جبهه‌ها کشته می‌شوند و  این اظهارات باعث تضعیف روحیه می شوند، اما آن گروه ادامه دادند و آقای محسن رضایی در کتاب خاطرات خود می گوید اگر این گروه به کار خود ادامه دهد جبهه ها آسیب می بینند این باعث شد امام(ره) آقای هاشمی رفسنجانی را احضار کند و آقای هاشمی در کتاب خاطرات می گوید امام فرمودند چه کسی اینها را مطرح می کند باید آنان را سر جای خود نشاند بنابراین تفاوت بین نگاه مقاومت و سازش است.

وی ادامه داد: اگر آقای ظریف مذاکرات می کند این به دلیل برگ های برنده جریان مقاومت است به دلیل اینکه امروز سوخت 20 درصد، فردو، نطنز و 19 هزار سانتریفیوژ در کشور وجود دارد و اینها برگ برنده محسوب می شود.

طلا افزود: در ماده واحده طرح مذکور آمده دولت در چارچوب مصوبات شورای امنیت می‌تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا کند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که برنامه جامع  اقدام مشترک را ارائه دهید، برنامه با چه شماره تاریخ و پیوستی ارائه شده؟

وی ادامه داد: ‌رئیس جمهور با صدای رسا اظهار کردند تاکنون نه خود و نه همکارانش چیزی را امضا نکرده اند پس چه کسی این موضوع را گردن می گیرد آیا ما در خلاء تصمیم می گیریم؟

طلا افزود: طرحی که دکتر ظریف به دکتر لاریجانی ارائه داد یک پرینت بود و دو روز بعد گفتند که به دلیل اشتباه در ترجمه باید اصلاح شود از کجا معلوم 2 ماه دیگر ترجمه تغییر نکند چرا یک متن اصلی برای استناد نداریم ما مخالف توافق و رفاه مردم هستیم اما مخالف پرینت ارائه شده هستیم به دلیل اینکه بنیان های حقوقی و اصول قانون اساسی و سیاست های ابلاغی رهبری و قوانین که مجالس تصویب کرده اند همه با این موضوع مغایر هستند.

وی ادامه داد: متنی نوشته شده که به امضای 17 نماینده مجلس رسیده و تقدیم هیأت رئیسه شده است، ما مخالف پرینت هستیم چون گفتمانی حاکم می کند که با اصل انقلاب، اسلام و جمهوری اسلامی در تضاد است به دلیل اینکه انقلاب اسلامی به خاطر موضوع کاپیتولاسیون شروع شد و اینکه یک کشور برای ما تعیین تکلیف می کرد.

طلا گفت: قدرت‌ها بنشینند و بگویند ما دوست نداریم شما استقلال علمی و نظامی داشته باشید قابل قبول نیست. به چه دلیل رئیس جمهور در جمع دانشگاهیان اظهار داشت یکسری از مردم بدون سواد انتقاد می کنند و کسی بر نخواست؟ به دلیل اینکه فردا دانشجویی از استاد خود سوال تحقیقی کند استاد در جواب می گوید نمی شود زیرا توافق شده که تحقیقی انجام نشود این موضوع سرخوردگی برای نسل آینده در پی دارد این همان تفکر قاجار است که باعث شد تعهدنامه هایی مانند گلستان، ترکمانچای، پاریس و تالبوت به کشور تحمیل شود.

وی ادامه داد: امروز مگر کسی نگاه می کند مردم چه کشیده اند، در تاریخ می گویند گذشتگان با آینده ما چه کردند بنابراین ما مخالف این پرینت هستیم به دلیل اینکه توسعه علمی کشور را 15 سال عقب می اندازد.

طلا گفت:‌باید توجه کرد موضوع علم یک زنجیره پیوسته است و اگر بخشی از آن برداشته شود با مشکل روبرو می شویم. در علوم پزشکی، صنعت و عمران نیز علوم هسته ای مفید هستند بنابراین ما مخالف پرینت هستیم به دلیل اینکه برهم زننده استقلال اقتصادی کشور است و حداقل 15 سال چرخه های هسته ای ما را محدود می کند.

وی ادامه داد: ما مخالف پرینت هستیم چون در منطقه‌ای که آتش به پاست ایران جزیره صلح است اما پرینت باعث ایجاد حفره های امنیتی می شود.

طلا گفت:‌ پرینت مذکور مباحث الهام بخش انقلاب اسلامی را برای نهضت های آزادیخواه دنیا محدود می کند به دلیل اینکه ما به دنبال حقوق خود هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی افزود:‌ برخی‌ها می گویند چرا به حزب الله کمک می کنید این در حالی است که آنان بالای سر اسرائیل ایستاده اند و صهیونیست هایی که بیم بمباران غزه را نداشتند امروز نگران موشک های حزب الله هستند و نه هویج که محصول کشاورزی است.

طلا افزود: فرمان مقام معظم رهبری برای همه ما مطاع است اما تنها بیان نام مبارک ایشان را نمی خواهم بلکه رهبر معظم انقلاب عمل می خواهند و اینکه خطوط قرمز رعایت شود.

وی گفت:‌مقام معظم رهبری دو موضوع را خواستند که توجه بشود اول اینکه مجلس بررسی کند که در این رابطه کمیسیون قانونی برجام تشکیل شد و سخنگوی کمیسیون مطالب را مطرح کردند البته برخی از دوستان اعتراضاتی داشتند همچنین مقام معظم رهبری اظهار داشتند در رد یا قبول دخالت نمی کنند بنابراین باید یک چیزی ابتدا ارائه شود، نمی شود در خلاء تصمیم گرفت.

طلا با بیان اینکه رد کلیات طرح برجام به معنای این نیست که ما با توافق مخالفیم، ادامه داد: ما مخالف رفاه مردم نیستیم به دنبال حق مردم هستیم بنابراین باید مردم ثروتمند شوند.

وی ادامه داد: شاید حدود 160 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده باشد این در حالی است که به گفته چهار وزیر بازار سرمایه تا کنون 180 هزار میلیارد تومان زیان دیده است، اگر رکود وجود دارد دلیل آن سیستم انقباظی بانک ها است.

طلا گفت: ما مخالف چرخیدن سانتریفیوژها نیستیم ما مخالف عملی هستیم که عزت و شرف این ملت را خدای ناکرده زیر سوال ببرد البته نه اینکه همکارانی که طرح مذکور را ارائه دادند باعث زیر سوال رفتن عزت می شوند اما باید با دقت و همراهی موجب عزت آفرینی بشویم.

وی با بیان اینکه رد طرح دو فوریتی، رد توافق محسوب نمی شود افزود: در فاجعه منا دیپلماسی لبخند و چای خوردن پاسخگو نبود بلکه آن چیزی که جواب داد صلابت حیدرگونه مقام معظم رهبری بود.

طلا ادامه داد: وزارت ارشاد مسئول برگزاری حج بود اما در آنجا مانده بودند که چه کنند، اما زمانی که مقام معظم رهبری ورود کردند و با ندای حیدرگونه قضیه را برگرداندند.

وی افزود: اگر توهینی نشد به دلیل نگاه مقاومت و غیورانه است نه دیپلماسی خنده.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: امیدوارم با همدلی و همزبانی طرحی که باعث عزت و استقلال کشور می شود ارائه شود.

صالحی: در مسأله هسته‌ای با کندی و توقف روبرو نمی‌شویم/ چند روز پیش آرزوی مرگ کردم

علی اکبر صالحی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام، به عنوان نماینده دولت گفت: آنچه که ما ادعا می کنیم بر اساس تعقل، مفاهیم علمی و بررسی های صورت گرفته است؛ زیرا ما اینجا نیامده ایم که در خلاء، قولی به شما بدهیم و اگر مذاکره کردیم در خلاء نبوده و بر اساس اصولی مذاکره کردیم که در چارچوبی بود که آن را من تعیین نکرده ام.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با طرح این سوال که آیا نظام جمهوری اسلامی بعد از 36 سال نتوانسته است خود را گونه ای مدیریت کند که تکلیف یک عده مذاکره کننده را مشخص کند، ادامه داد: قطعا اینگونه نیست و ما در چارچوب مذاکره کردیم که کف و سقفی برای ما تعیین شده بود.

وی افزود: من تا به امروز سکوت کردم اما چند روز پیش برای من آرزوی مرگ می کنند و آقایی در تلویزیون می گوید عمر توافقنامه 10 سال است و سن این آقا (یعنی بنده) 66 سال است و با احتساب عمر متوسط ایرانیان که 72 سال است، این آقا تا آن زمان مرده است؛ آیا این طرز صحبت درست است؟ آیا شما جای خدا نشسته اید؟

صالحی همچنین ادامه داد: امروز یکی از دوستان اینجا با قسم جلاله به من می گوید روی توی سیمان می ریزیم و تو را می کشیم و در قلب راکتور اراک دفن می کنیم؛ آیا این بیان در نظام جمهوری اسلامی درست است همچنین عنایت کنید چگونه جوسازی می کنند و می گویند از عدم تخصص افکار عمومی، سوءاستفاده می کنید.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه افزود: می گویند پلوتونیوم را که از دست داده ایم مهم بوده است و برای گداخت هسته ای به کار گرفته می شود و نباید آن را و آب سنگین را صادر کنیم؛ اما من که 40 سال است در مسائل علمی کار می کنم می گویم اگر راکتور فعلی اراک روزی به کار گرفته شود 8 کیلو پلوتونیوم در سال تولید می کند و 30 سال عمر راکتور است که 240 کیلو پلوتونیوم می شود؛ حال اینکه چگونه آن را استخراج کنیم بحث جداگانه است.

وی ادامه داد: می گویند می شود از پلوتونیوم در راکتورهای قدرت استفاده کرد یعنی از 240 کیلو پلوتونیوم بعد از 30 سال در راکتورهایی که 30 سال بعد می آید استفاده کنیم؛ یعنی برای هر مجتمع سوخت که 500 کیلو است 7 درصد آن می شود 35 کیلو یعنی 5 یا 6 مجتمع را پوشش می دهد که این تعداد از میان 60 مجتمعی است که هر راکتور در سال نیاز دارد یعنی تنها برای 5 یا 6 مجتمع می توانیم از این پلوتونیوم استفاده کنیم.

صالحی در ادامه با اشاره به سخنان برخی افراد که می گویند آب سنگین را صادر نکنید چون در راکتورهای گداخت استفاده می شود، عنوان کرد: حال باید دید چقدر دوتریوم برای گداخت نیاز است که در پاسخ باید گفت هر هزارمگاوات، 100 کیلو دوتریوم می خواهد و ما در حال حاضر 20 تن آب سنگین تولید می کنیم که یک چهارم آن دوتریوم است یعنی حدود 4 تن در سال در حال حاضر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: از آنجایی که گداخت بعد از 40 سال دیگر به کار گرفته می شود، از اکنون تا 40 سال دیگر می شود 160 هزار کیلو دوتریوم اما هر هزار مگاوات 100 کیلو دوتریوم نیاز دارد لذا حساب کتاب کنید چقدر اضافه می ماند.

وی اضافه کرد: شهادت می دهم در مسائل هسته ای با کندی و توقف روبرو نمی شویم و تحقیقات، تولید آب سنگین اراک و غنی سازی سر جایش است که آمریکایی ها همین را می خواستند از ما بگیرند اما نتوانستند همچنین این روند مذاکره بوده است و رهبری تکلیف ما را روشن کردند و این عزت و اقتدار ملت و صنعت هسته ای کشور بود که پابرجا نگه داشتیم.

صالحی تصریح کرد: گواه می دهم تاریخ بعدها اثبات می کند که دست بالاتر در مذاکرات را داشتیم و محدودیت هایی را پذیرفتیم که تنها سر راه ساخت بمب هسته ای بود که بنا به فتوای رهبری دنبال آن نبوده ایم همچنین می توانیم فورشنده آب سنگین و اورانیوم باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در پایان خاطرنشان کرد: ما از لحظه اول همراه رهبری بودیم و ایشان نقش آفرینی داشتند و ما را به قله افتخار رساندند و اکنون برجام که سند افتخاری برای ملت است پیش روی شماست که از منافع و حاکمیت ملی پشتیبانی می کنید.

رسایی در اخطار قانون اساسی مطرح کرد: طرح برجام نفوذ آمریکا را به دنبال خواهد داشت

حمید رسایی در نشست علنی امروز یکشنبه (19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی گفت: حدود 25 نفر از نمایندگان درخواست دادند که رأی‌گیری کلیات طرح برجام به صورت علنی انجام شود؛ و اخطار من نیز ناظر به بند 5 اصل 3 قانون اساسی است که دولت جمهوری اسلامی موظف است همه امکانات خود را برای اموراتی نظیر جلوگیری از نفوذ اجانب در کشور به کار گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در این بند آمده است طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب در کشور؛ مقام معظم رهبری نیز در جواب نامه رئیس جمهور پس از توافق به وی گفتند که عجله نشود و لازم است متنی که فراهم آمده با دقت بررسی شود؛ بنابراین در این بند به صراحت اعلام شده که یکی از وظایف ما طرد استعمار و نفوذ اجانب است.

رسایی افزود: دولت در این باره به مجلس لایحه ارائه نداد و مسیر این طرح نیز با عجله پیش رفته است در حالی که همچنین مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند که در این مسیر قانونی پیش بینی شده، طوری باید این موضوع بررسی شود که بتوانید با سر افراشته در برابر خدا پاسخگو باشید.

وی گفت: همه شنیدید که وندی شرمن گفته طرح مجلس همه نیاز کاخ سفید را برآورده می‌کند و نیاز کاخ سفید نفوذ در ایران است؛ بنابراین با این طرح نفوذ آمریکا رسمیت پیدا می‌کند.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی اخطار رسایی را وارد ندانست.

مخالفت نمایندگان با تقاضای رسایی در رابطه با رأی‌‌گیری علنی درباره طرح برجام 

نمایندگان در نشست علنی امروز یکشنبه (19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی با نحوه رأی‌‌گیری به روش علنی (ثبت رأی روی کاغذ) درخصوص کلیات طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام، با 70 رأی موافق، 148 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 252 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

براساس این گزارش، محمدحسین فرهنگی درباره موارد اخذ رأی با برگه، توضیح داد: هرگاه حداقل 10 نفر از نمایندگان به جای استفاده از دستگاه الکترونیکی و یا در غیاب آن، رأی علنی با برگه را تقاضا کند، ابتدا بدون بحث نسبت به درخواست رأی‌گیری به‌عمل می‌آید و در صورت تصویب درخواست، اصل موضوع با برگه و به صورت علنی به رأی گذاشته می‌شود.

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: آیین‌نامه در ماده 24 می‌گوید هرگاه حداقل 10 نفر از نمایندگان به جای استفاه از دستگاه الکترونیکی و یا در غیاب آن رأی علنی با ورقه را درخواست کنند،‌ابتدا بدون بحث نسبت به درخواست رأی‌گیری می‌شود و فرق آن با رأی‌گیری الکترونیکی در این است که اسامی آنها در رسانه‌ها و مخالفت و موافقت آنها درج می‌شود که در این رابطه آقای رسایی و چند تن دیگر از نمایندگان تقاضای رأی‌گیری با برگه را داشتند.

مجلس با کلیات طرح برجام موافقت کرد

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی، با کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام با 139 رأی موافق، 100 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر موافقت کردند.

 لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات این طرح، گفت: در جلسه روز سه شنبه مجلس جزئیات این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت.





سیاح
|
-
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
0
نظر زاکانی درست است
امین
|
-
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
0
در پیشگاه الهی از رای این نمایندگان نخواهیم گذشت
برادر
|
-
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
0
بعضی منفعت طلبان سود جو چی می خوان از دولت و ملت؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *