هشدار سازمان ملل درباره کشتار زنان عراقی توسط داعش

10:01 - 06 مهر 1393
کد خبر: ۸۶۰۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی درباره ادامه بازداشت، سوءاستفاده‌های جنسی و فروش صدها زن و دختر توسط نیروهای داعش در عراق توقف فوری آن را خواستار شد.
: کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی درباره ادامه بازداشت، سوءاستفاده‌های جنسی و فروش صدها زن و دختر توسط نیروهای داعش در عراق توقف فوری آن را خواستار شد.

به گزارش ، زید رعد‌الحسین کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی سر بریدن یک زن عراقی مدافع حقوق بشر به دست نیروهای داعش را محکوم و در مورد ادامه بازداشت زنان و دختران، سوءاستفاده‌های جنسی و فروش صدها تن از آن‌ها ابراز نگرانی کرد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی سازمان ملل، سمیرا صالح علی النوامی یک فعال حقوق بشر عراقی بود که چندی پیش در مرکز شهر موصل توسط یکی از عوامل داعش و در ملاءعام سر بریده شد.

رعد‌الحسین در این‌باره گفت: اعدام جنایتکارانه یک زن در ملاءعام در حالی‌که تنها جرم وی ابراز کلماتی بود که در دفاع از حقوق بشر دیگر افراد به زبان می‌آورد تنها بیانگر ایدئولوژی نادرست داعش و وابستگان آن است.

بر اساس این گزارش، اعضای داعش در مناطق تحت کنترل‌شان تاکنون دست به حملات متعددی علیه زنان زده‌اند که در بسیاری از این حملات فرد مورد نظر یا اعضای خانواده‌اش را به قتل رسانده‌اند.

همچنین فعالان حقوق بشر که با هیات کمک‌رسانی سازمان ملل در عراق همکاری می‌کنند گزارشات متعدد دیگری مبنی بر اعدام و آزار و اذیت زنان بی‌شمار دیگری در موصل دریافت کرده‌اند.

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت کنونی صدها زن ایزدی در عراق که به اسارت داعشی‌ها درآمده‌اند به علاوه زنان دیگری از اقلیت‌های نژادی و مذهبی در این کشور ابراز نگرانی کرد که از اوت سال جاری تاکنون قربانی بردگی، ازدواج‌های اجباری و تجاوز شده‌اند.

رعدالحسین یادآور شد: وضعیت وحشتناک پیش روی این زنان تنها موجب شرمندگی ما به عنوان بشریت است و گفته‌های تنها چند تن از نجات یافتگان و اعضای خانواده این قربانیان کافی است تا بفهمیم نشان‌دهنده شرایط اسف‌بارشان است.

لازم به یادآوری است، داعش در 14 اوت با اعلام بیانیه‌ای در موصل زنان را از رفت‌وآمد در اماکن عمومی بدون همراهی یک مرد منع کرده و کسانی که این محدویت‌ها را زیر پا می‌گذارند با بدرفتاری و تنبیه مواجه هستند.

وی ادامه داد: داعش با خشونت، وحشیگری و حمله به شکننده‌ترین اقشار جامعه یعنی  زنان، کودکان و اقلیت‌های مذهبی و نژادی خود را به جهانیان شناسانده است. کشتارهای اخیر و ادامه آدم‌ربایی و به بردگی گرفتن زنان و کودکان نشان‌دهنده ماهیت زشت این گروه تکفیری است.

رعدالحسین در پایان با تاکید بر لزوم مجازات عاملان این جنایات، توقف فوری آن را خواستار شد.

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *