پیشنهاد ثبت احوال برای تشکیل سازمان ثبت وقایع حیاتی بین المللی

19:20 - 05 مهر 1393
کد خبر: ۸۵۶۹
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس سازمان ثبت احوال کشور از پیشنهاد تشکیل سازمان ثبت وقایع حیاتی بین المللی در نشست رؤسای ثبت احوال در تایلند خبر داد.

: رئیس سازمان ثبت احوال کشور از پیشنهاد تشکیل سازمان ثبت وقایع حیاتی بین المللی در نشست رؤسای ثبت احوال در تایلند خبر داد.


به گزارش ،‌ جلسه‌ای با حضور پرفسور لوپز و میکلسون مشاوران بین المللی سازمان بهداشت جهانی و رئیس، معاونین و مدیران سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد.
 رئیس سازمان ثبت احوال کشور در این جلسه گفت: ایران جمعیتی بالغ بر 77 میلیون و 800 هزار نفر دارد که 30درصد آن در روستاها و 70درصد آن در شهرها زندگی می‌کنند.

ناظمی‌اردکانی با اشاره به اینکه 51درصد جمعیت را آقایان و 49 درصد جمعیت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: به طور میانگین سالانه یک میلیون و 400 هزار ولادت و نزدیک به 400 هزار فوت در کشور به ثبت می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ترکیب سنی جمعیت ایران به سوی سالمندی پیش می‌رود گفت: برای مقابله با این مسئله سیاست‌های کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شد که این سیاست‌ها هم بعد کیفیتی و هم بعد کمیتی جمعیت را در بر می‌گیرد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه خانواده‌های ایرانی یارانه دریافت می‌کنند برای ثبت ولادت در کشور مشکلی وجود ندارد و 98 درصد ولادتها در مهلت قانونی 15 روزه ثبت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بدون صدور گواهی فوت توسط ثبت احوال متوفی به خاک سپرده نمی‌شود گفت: علت فوت در اعلامیه‌های فوت نیز ثبت می‌شود، در بیمارستان‌ های بزرگ مراکز استانها و شهرستانها نمایندگان ثبت احوال مستقر هستند و ولادت را ثبت و شناسنامه را تحویل والدین می‌دهند.

وی با بیان اینکه هر ایرانی یک شماره ملی مخصوص به خود دارد که در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور ثبت شده است گفت: در اقصی نقاط کشور ،شناسنامه، مکانیزه و مبتنی بر این شماره صادر می‌شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور افزود: با توجه به مکانیزه بودن و پایگاه محور بودن شناسنامه‌ها امکان جعل اسناد هویتی در ایران تقریبا صفر است. برای هرچه بهتر شدن خدمات ثبت احوال سعی کرده‌ایم از تجربه کشورهای دیگر به ویژه کشورهای آسیای میانه و کشورهای اسلامی بهره‌مند شویم که شرکت در نشست روسای ثبت احوال تایلند در این راستا می‌باشد.

وی افزود: برای تمامی موضوعاتی که به جامعه بشری بر‌می‌گردد سازمانی وجود دارد که توسط سازمان ملل متحدد حمایت می‌شود اما متاسفانه برای ثبت وقایع حیاتی چهارگانه که امری بسیار مهم است هیچگونه سازمانی وجود ندارد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور، بدین منظور پیشنهاد تشکیل سازمان ثبت وقایع حیاتی بین المللی را ارائه کرد.

در ادامه مشاور بین المللی سازمان بهداشت جهانی از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت: با توجه به اینکه 22 سال در سازمان ملل متحد فعالیت داشته‌ام همیشه کمبود چنین سازمانی را احساس می‌کردم و این موضوع بایستی در نشست روسای ثبت احوال در تایلند عنوان شود.

میکلسون افزود: من تا کنون هیچ کشوری را ندیده‌ام که بخواهد اینگونه اطلاعات جمعیتی کشور خود را ارائه دهد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *