رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نسبت قیمت به عایدی بورس به 5.43 مرتبه رسید

13:47 - 05 مهر 1393
کد خبر: ۸۵۱۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: بررسی متوسط نسبت قیمت به درآمد (P/E) صنایع بورسی نشان می دهد از بین 35 صنعت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، پنج صنعت متوسط قیمت به درآمدی کمتر از 5 مرتبه دارند در حالی که این نسبت برای هشت صنعت، بیش از 10 مرتبه است. بر این اساس، مابقی صنایع دارای P/E بین 5 تا 10 هستند.

: بررسی متوسط نسبت قیمت به درآمد (P/E) صنایع بورسی نشان می دهد از بین 35 صنعت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، پنج صنعت متوسط قیمت به درآمدی کمتر از 5 مرتبه دارند در حالی که این نسبت برای هشت صنعت، بیش از 10 مرتبه است. بر این اساس، مابقی صنایع دارای P/E بین 5 تا 10 هستند.

به گزارش میزان، اداره آمار و اطلاعات معاونت بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، آخرین گزارش نسبت قیمت به درآمد (P/E) شرکت های بورسی را منتشر کرد.

بررسی متوسط نسبت قیمت به درآمد (P/E) صنایع بورسی نشان می دهد از بین 35 صنعت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، پنج صنعت متوسط قیمت به درآمدی کمتر از 5 مرتبه دارند در حالی که این نسبت برای هشت صنعت، بیش از 10 مرتبه است. بر این اساس، مابقی صنایع دارای P/E بین 5 تا 10 هستند.

از میان صنایعی که نسبت قیمت به عایدی بالای 10 مرتبه دارند، سه صنعت دارای نسبت قیمت به عایدی بالای 20 هستند؛ به طوری که نسبت P/E صنعت منسوجات معادل 22.68 مرتبه، صنعت محصولات چوبی 26.22 مرتبه و صنعت ساخت رادیو، تلویزیون و دستگاهها و وسایل ارتباطی معادل 31.29 مرتبه است.

در بورس اوراق بهادار کشورمان صنعت شرکت های چند رشته ای صنعتی میانگین P/E معادل 3.5 مرتبه دارد که پایین ترین میزان P/E در میان 35 صنعت بورسی به شمار می رود. بالاترین میزان P/E هم به ساخت رادیو، تلویزیون و دستگاه ها و وسایل ارتباطی با 31.29 مرتبه اختصاص دارد.

در عین حال، پس از سه صنعت یاد شده، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با 18.9 مرتبه، خودرو و ساخت قطعات با 14.53 مرتبه، خدمات فنی و مهندسی با 12.98 مرتبه، استخراج ذغال سنگ با 12.44 مرتبه و ساخت محصولات فلزی با 11.64 مرتبه به ترتیب دارای بیشترین نسبت P/E میان صنعت های موجود در بورس اوراق بهادار هستند.

این در حالی است که پس از شرکت های چند رشته ای صنعتی، گروه محصولات غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر با 3.86 مرتبه، سیمان، آهک و گچ با 4.71 مرتبه، بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با 4.88 مرتبه و مخابرات با 4.89 مرتبه کمترین نسبت های P/E را میان سایر صنایع بورسی دارند.

البته این ارقام درحالی منتشر شده که 11 شرکت دارای پیش بینی سود صفر یا منفی بوده اند که در محاسبات لحاظ نشده اند. در عین حال به دلیل عدم الزام ارایه پیش بینی سود شرکت های واقع در صنعت سرمایه گذاری ها، 16 شرکت فعال در این گروه در گزارش لحاظ نشده است. بنابراین، نسبت قیمت به عایدی محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار 287 شرکت معادل 321 هزار میلیارد تومان و سود پیش بینی شده 592 هزار و 36 میلیارد ریال است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *