شما چه کاره‌اید که از بایدها حرف می‌زنید/ غرب در مبارزه با تروریسم جدی نیست

11:54 - 05 مهر 1393
کد خبر: ۸۴۷۷
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات اخیر نخست وزیر انگلیس درباره ایران، با بیان اینکه «شما چه کاره هستید که از بایدها حرف می‌زنید» افزود: در واقع شما نیازمند کشور ایران هستید و برای رفع این نیاز باید در بستر تعامل و احترام حرف بزنید.

: رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات اخیر نخست وزیر انگلیس درباره ایران، با بیان اینکه «شما چه کاره هستید که از بایدها حرف می‌زنید» افزود: در واقع شما نیازمند کشور ایران هستید و برای رفع این نیاز باید در بستر تعامل و احترام حرف بزنید.

به گزارش خبرنگار سیاسی میزان، علی لاریجانی امروز شنبه 5 مهرماه در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری در واکنش نسبت به اظهارات اخیر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، گفت: شما چه کاره هستید که از بایدها حرف می زنید؟ این بایدها از کجا می آید؟ همین چند روز پیش بخشی از کشور شما در حال جدا شدن بود، چنان امپراطوری عظیمی ندارید که به خود اجازه می دهید این گونه حرف بزنید.

وی افزود: شما نسبت به جریان داعش اضطرار دارید که البته این اضطرار درستی است. چون زمانیکه به تروریست ها کمک می کردید فکر نمی کردید این گونه در برابر شما قد علم کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: ظاهر این لحن سخن گفتن تفرعن است، اما باطن آن ترس است و شما حق ندارید نیازتان را به عنوان امتیاز به طرف مقابل بفروشید.

لاریجانی با بیان اینکه قدرت هایی که دیروز به شکل گیری تروریسم در منطقه کمک کردند امروز هم عزم جدی با برخورد آن ندارند و فقط برخورد تاکتیکی می کنند تصریح کرد: نماینده پنتاگون می گوید ما در عراق و سوریه به دو گونه با تروریست های داعش برخورد می کنیم در عراق برخورد تاکتیکی و در سوریه برخورد راهبردی و این در حالی است که داعش مدعی است سرزمینی دارد که از موصل در عراق شروع شده تا رقه در سوریه ادامه می یابد، پس چگونه می شود با یک سرزمین دو گونه برخورد کرد.

وی تاکید کرد: آنها از یک طرف نمی خواهند در عراق یک دولت قوی دموکراتیک وجود داشته باشد و از طرف دیگر می خواهند داعشی ها را نگه دارند تا قدرت چانه زنی آنها بالا رود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ایران امن ترین کشور منطقه است، این امنیت را فرصتی برای توسعه گردشگری در کشور خواند و تاکید کرد: شرایط منطقه به گونه ای است که تا سال ها ناامنی در منطقه ادامه خواهد یافت.

وی از سوی دیگر حضور گردشگران در ایران را عاملی برای توسعه امنیت خواند و گفت: تاثیر توریسم در امنیت ملی کمتر از سایر دستاوردها نیست، زیرا توریست ها می توانند با حضور خود در ایران غبارهای رسانه ای کشورهای غربی برای ایران به وجود آورده اند را کنار بزنند تا حقایق برای سایر ملت ها روشن شود.

لاریجانی تاکید کرد: بنابراین باید لوازم درستی برای توسعه توریسم در کشور به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه ایران دارای سرمایه های نفتی و گازی است بیان کرد: زمانیکه سخن از توسعه می زنیم متاسفانه ذهن ما بیشتر به سوی استفاده از نفت و گاز می رود در حالیکه بهره گیری از ظرفیت های گردشگری در کشور باعث کاهش وابستگی ما به نفت خواهد شد.

لاریجانی با تاکید بر لزوم حضور 20 میلیون گردشگری در افق 1404 گفت: ایران به دلیل تنوع آب و هوایی و دارا بودن میراث کهن فرهنگی تنوع آثار تاریخی دارای امتیاز ویژه ای است و کمتر کشوری در سطح دنیا وجود دارد که به لحاظ تاریخی دارای سنن کشورداری و نظامات حقوقی باشد. شاید در کل دنیا تنها یونان جایگاهی مانند ایران داشته باشد.

رئیس قوه مقننه از سازمان میراث فرهنگی خواست تا شرایطی را به وجود آورد تا مردم در حفظ آثار تاریخی نقش تاثیرگذاری را داشته باشند و گفت: باید شرایط گردش اقتصادی مطلوبی در این حوزه برای مردم پدید آید.

وی تاکید کرد: ایران از امکان خوبی در داشتن میراث کهن برخوردار است و این امکان بالقوه باید تبدیل به امکان بالفعل شود.

لاریجانی با اشاره به تنوع زیارتگاه ها و به ویژه حضور حرم امام هشتم شیعیان در ایران اظهار کرد: برای توسعه گردشگری می توان از ظرفیت حضور بزرگان دینی بهره برد، زیرا تعشق به این بزرگان جاذبه سفر به ایران را افزایش می دهد.

وی بیان کرد: سال ها پیش که در رادیو و تلویزیو ن بودم موضوعی مطرح شد که متاسفانه مردم ایران با بزرگان فرهنگی و علمی کشور آشنایی زیادی ندارند، به عنوان مثال ابن سینا که در طب، فلسفه، ریاضی و موسیقی صاحب کتاب و فن است و حتی در قرون وسطی که فرنگ دچار ایستایی فکری شده بود آثار او جریان فکری در غرب ایجاد می کند در کشور مهجور است.

رئیس قوه مقننه همچنین به ملاصدرا اشاره کرد و گفت: ملاصدرا شخصیت بزرگی فکری است که باعث تغییراتی در چگونگی اندیشیدن شده است، اما هنوز به درستی شناخته نشده است.

وی تاکید کرد: از این بزرگان هم آثار معنوی و هم آثار فیزیکی باقی مانده است به عنوان مثال خانه ملاصدرا همچنان موجود است و کسانیکه تحت تاثیر اندیشه های او هستند علاقه دارند از نزدیک به شرایط زیستی او آشنا شوند به عنوان مثال هانری کرمن که یک اسلام شناس بود به دلیل علاقه اش به ملاصدرا بخش زیادی از عمرش را در ایران گذراند تا او را بیشتر بشناسد.

رئیس مجلس ادامه داد: اگرچه در ایران شاهد تنوع فرهنگی هستیم، اما این تنوع با همگرایی و وحدت همراه است و تمامی ادیان و اقوام ایرانی در افزایش همبستگی داخلی کشور مسابقه می گذارند تا وفاق در ایران بیشتر شود.

وی تاکید کرد: ایران در زمینه هویت ملی، مقوله وحدت در کثرت را دنبال می کند. به این صورت که هم به کثرت فرهنگی احترام می گذارد و هم به دنبال وحدت است و گردشگری فرهنگی می تواند به این مهم کمک کند.

لاریجانی احیای قطب فرهنگی خراسان که دارای سابقه زیادی در کشور است را مولفه تاثیرگذار در توسعه گردشگری خواند و گفت: حضور امام رضا(ع) در خراسان بزرگ تاثیرات فرهنگی عمیقی را به جا گذاشت. امروز این سابقه می تواند تجلی مجددی پیدا کند.

وی افزود: مردم بسیاری از کشورها علاقمند هستند از زیارت حرم رضوی بهره مند شوند از همین رو باید در خراسان سرمایه گذاری زیادی صورت گیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: گردشگری در ایران باید به اندازه سابقه تاریخ ایران توسعه یابد ایران امپراطوری های بزرگی داشته که برخی سنگ نوشته های به جا مانده واقعا افتخارآمیز است و افراد زیادی علاقمند به پیدا کردن فهم دقیق تر از تاریخ کهن ایران هستند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه گردشگری به معنای عام یکی از ویژگی های انسان مدرن امروز است، گفت: انسان پس از تجدد نیاز بیشتری به سفر احساس می کند زیرا محیط زندگی انسان در ساختار مدرنیته بسیار تنگ و یکنواخت شده است و انسان برای همنوایی با طبیعت نیازمند به سفر است.

لاریجانی افزود: برج ها زندگی را دچار خفگی کرده است و برای همین است که همزمان با تعطیلات مردم برای ارتباط با طبیعت هجوم می برند و البته این شرایط درآینده بیشتر می شود.

وی تاکید کرد: برای ساماندهی این شرایط باید کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری مدل دقیق تری را خلق کنند. در مدل کنونی برای توسعه مناطق مورد علاقه مردم در آنجا آپارتمان می سازند در حالیکه مردم برای فرار از آپارتمان ها به آنجا رفتند و این شرایط یک دور باطل است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *