ارائه ویزای مشترک برای گردشگران کشورهای اسلامی/ سهم 10درصدی صنعت گردشگری از اشتغال جهانی

11:31 - 05 مهر 1393
کد خبر: ۸۴۶۹
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به سهم 10درصدی صنعت گردشگری از اشتغال جهانی گفت: چرا برای گردشگران کشورهای اسلامی ویزای مشترک در نظر نمی گیریم تا مسلمانان با سهولت بیشتری در کشورهای اسلامی رفت و آمد کنند.

: رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به سهم 10درصدی صنعت گردشگری از اشتغال جهانی گفت: چرا برای گردشگران کشورهای اسلامی ویزای مشترک در نظر نمی گیریم تا مسلمانان با سهولت بیشتری در کشورهای اسلامی رفت و آمد کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، مسعود سلطانی فر در مراسم بزرگداشت روز گردشگری با بیان این که هرچند میراث فرهنگی در مواجه بحران ها بسیار شکننده است، اظهار کرد: براساس تحلیل های سازمان های جهانی رشد بخش گردشگری به گونه ای است که این صنعت به سومین بخش درآمدزا در جهان تبدیل شده است و با حفظ رشد 14.5 درصد انتظار می رود در آینده ای نزدیک به مهمترین شاخص اقتصادی حداقل 60 کشور جهان تبدیل شود.

وی ادامه داد: در سال 2012 گردشگری با 5 درصد تولید ناخالص ملی جهان 98 میلیون شغل به صورت مستقیم و 255 میلیون شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد کرد. این میزان 6 برابر اشتغال تولید شده در صنعت خودروسازی 5 برابر در صنعت وابسته به مواد شیمیایی، 4 برابر اشتغال در بخش معدن و نفت بود. این در حالی است که این صنعت در دهه آینده 10 درصد از کل سهم اشتغال در جهان را به خود اختصاص می دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: گردشگری اقتصادی سبز مبتنی بر میراث فرهنگی و تاریخ و تمدن زیست گون و طبیعت است. این صعنت برای حجم بالایی از جامعه میزبان مشاغل پایدار ایجاد می کند و علاوه بر تولید ارز رشد اقتصادی و حفظ محیط زیست تقویت اقتصاد محلی و توزیع عادلانه ثروت از بعد فرهنگی نیز می تواند تاثیر مثبت در افکار عمومی جهانی نسبت به کشور مقصد داشته باشد و به تبع آن در پیشبرد سیاست خارجی و دستیابی به منافع ملی موثر باشد.
سلطانی فر تصریح کرد: سفر و گردشگری را هر چه بنامیم چه صنعت، اقتصاد و چه فرهنگ برای رهایی از اقتصاد تک محصولی و معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی حائز اهمیت است. این اهمیت در ابعاد توسعه کلان کشورها نیز قابل مشاهده است.

وی خاطر نشان کرد: امروز حرکت گردشگری نیاز به توجه جدی دارد ملاحظاتی از جنس ملی و منطقه ای می تواند کشور را به جایگاهی در شان تمدن کهن ایران برساند. گردشگری یکی از مهمترین و ارزان ترین منابع کسب درآمد در جهان است اما برای میل به این مقصود راهکارهای عملی باید در نظر گرفت. گردشگری یک علم و دانش جهانی است و تولید محصولات در این حوزه یک راهکار برای جذب توریست به شمار می رود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد مشکلاتی چون مشخص نشدن سهم بخش خصوصی و کمبود مراکز اقامتی و سیستم حمل و نقل از موانع موجود در توسعه گردشگری بوده؛ اما مهمترین مشکل نگاه جهانی به گردشگری در ایران است. آنها بر این باورند که ثبات و امنیت برای گردشگری خارجی وجود ندارد که البته رسانه های غربی در ایجاد این دیدگاه نقش بسزایی داشته اند. تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب از یک سو و بهبود وضعیت و زیرساخت های گردشگری از سوی دیگر به همراه بهبود عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی می تواند زمینه مناسب را برای جذب گردشگر از سراسر جهان فراهم کند.

نگاه فرابخشی و تجمیع قوانین و امکانات دستگاهی
سلطانی فر تاکید کرد: تبدیل نگاه بخشی به نگاه فرابخشی، تجمیع قوانین و امکانات دستگاهی به عزم ملی از راهبردهای توسعه گردشگری در دولت یازدهم است.

وی با بیان این مطب که گزارش ها در سطح بین المللی نشان می دهد این صنعت آینده روشنی را برای اقتصاد کشورها اعم از بخش دولتی و خصوصی دارد و رقابت جهانی بر سر تصاحب بازارهای آن بسیار جدی و مشهود است، گفت: هدف اصلی دولت یازدهم بر این اساس است که از فرصت ها و ظرفیت های ملی بیش از منابع نفتی بهره برداری کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: این امکان می تواند که نرخ های شکننده اقتصادی و اجتماعی از جمله نرخ اشتغال بیکاری و تورم را به تدریج به گونه ای تغییر دهد که برای مدت های مدیدی پایدار بماند. حوزه گردشگری یکی از حوزه هایی است که می تواند به ایجاد درآمدها و توسعه پایدار در کشور کمک کند.

سلطانی فر در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از اهداف عمده ما در صنعت گردشگری فرهنگ سازی است بسیاری از رفتار گردشگری در یک زمان و به مقاصد مشترک بیانگر ضعف ما در برنامه ریزی است که بخشی از آن به اطلاع رسانی ناشی از برنامه ریزی و ضعت دستگاه های اجرایی باز می گردد و بخشی نیز ناشی از ضعف رسانه ها و نهادهای فرهنگی در زمینه گردشگری است.


گردشگری ما مزین به صفت فرهنگ ایرانی و اسلامی است
وی با بیان اینکه اهتمام دولت و سیاست موکد ما در سازمان میراث فرهنگی توسعه گردشگری از طریق منادیان اخلاق و فرهنگ است، ادامه داد: گردشگری از طریق یک عنصر اساسی در توسعه گردشگری و توسعه اقتصادی از طریق درآمد حاصله از اقتصاد، ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت ها چشم انداز روشنی برای توسعه اقتصادی درکشور ایجاد می کند. با این وجود گردشگری ما مزین به صفت فرهنگ ایرانی و اسلامی است و ما قادر خواهیم بود ظرفیت بالقوه خود را با استفاده از ابزارهای مختلف به فعل برسانیم.

یک میلیارد و 180 میلیون نفر گردشگر در سال2013
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری تعداد گردشگران ورودی در سال 2012 که برای نخستین بار در تاریخ از مرز یک میلیارد عبور کرده بود و به صدر رسیده بود در سال 2013 با رشد قابل توجهی به عدد یک میلیارد و 180 میلیون نفر رسید، گفت: در این پیشبرد سهم کشورهای اسلامی چشم گیر است. چرا برای گردشگران کشورهای اسلامی ویزای مشترک در نظر نمی گیریم تا مسلمانان با سهولت بیشتری در کشورهای اسلامی رفت و آمد کنند.

سلطانی فر ادامه داد: ما می توانیم کعبه مکرمه به عنوان محور و حج را به عنوان بزرگترین رویداد مشترک بین مسلمانان الگو قرار دهیم. مجتمع های تفریح ویژه بانوان، غذای حلال و مراکز خاص اقامتی و تفریحی برای گردشگری را توسعه داغده و از رهاورد آن بنیاد اقتصاد را سامان بخشیم.

وی افزود: لازم است به دو نکته اشاره شود نکته اول اهمیت مهمان نوازی نزد ما مسلمانان است به ویژه ما ایرانیان که از گذشته به این صفت شهره بوده ایم. در دین مبین اسلام میهمان را حبیب الله می داند بنابراین گردشگری ما از گذشته بر صفت مهمانوازی بنا شده است. این سنت حسنه باید توسط تمامی اقشار جامعه و دستگاه ها حفظ شود. درست است که دولت متولی رعایت حقوق قانونی تمام گردشگران داخلی و خارجی است اما رعایت این وقوع برعهده تمامی جامعه، سازمان ها و نهادهای متولی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این مطلب که نکته دوم در ارتباط با سرمایه گذاری بر نهادها و موسسات گردشگری است، اظهار کرد: با استقرار دولت یازدهم همگان شاهد ثبات اقتصادی و کاهش نرخ تورم هستند. به گونه ای که پس از مدت ها رشد منفی اقتصاد جای خود را به رشد مثبت اقتصاد داده است. در این میان لازم است صاحبان مناطق گردشگری و اقامتی با اطمینان حرکت خود را تنظیم کنند. در این میان دولت برای رشد زیرساخت ها به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به ویژه برای گسترش مراکز اقامتی و هتل ها دست زده است.

سلطانی فر با اشاره به اینکه روز جهانی گردشگری شعار امسال خود را توجه به جوامع محلی قرار داده است، تصر یح کرد: جوامع محلی به عنوان مقاصد اصلی گردشگران مورد توجه قرار گرفته اند و توجه به توسعه زیرساخت ها و امکانات در این جوامع با حفظ حرمت خرده فرهنگ ها در دستور کار قرار گرفته است. از همه مهمتر حفظ محیط زیست در این جوامع مورد نظر سازمان میراث فرهنگی است.

وی در پایان از ریاست مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم در خانه ملت خواست توجه بیشتری به ظرفیت های موجود در صنعت و گردشگری داشته باشند.

گفتنی است؛ این مراسم با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین سفرای کشورهای مختلف برگزار شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *