حجت الله ایوبی: از اهداف و انگیزه‌های «افق نو» بی‌اطلاع هستم

10:58 - 05 مهر 1393
کد خبر: ۸۴۵۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که همزمانی کنفرانس افق نو امسال در کنار جشنواره مقاومت را چطور ارزیابی می کنید، گفت: از اهداف و انگیزه‌های این جشنواره بی‌اطلاع هستم. پس از برگزاری باید قضاوت کرد.

: رییس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که همزمانی کنفرانس افق نو امسال در کنار جشنواره مقاومت را چطور ارزیابی می کنید، گفت: از اهداف و انگیزه‌های این جشنواره بی‌اطلاع هستم. پس از برگزاری باید قضاوت کرد.

به گزارش رابطه میان سازمان سینمایی جدید و جشنواره افق نو همواره رابطه ای پرحرف و حدیت بوده است. رفتارهای متفاوت و اظهارنظرات متناقضی که در این باره از سوی سازمان سینمایی بیان شده نیز به این حرف و حدیثها دامن زده است. حجت ا.. ایوبی در تازه ترین گفتگوی خود که با نشریه روزانه جشنواره مقاومت با عنوان «روایت» انجام شده است در کنار صحبتهایی که درباره جشنواره مقاومت زده در پاسخ به پرسشی پیرامون همزمانی برگزاری «افق نو» و جشنواره مقاومت از این گفته که از هداف و انگیزه های افق نو بی اطلاع است. متن کامل گفته های ایوبی را ارائه می کند.


* جایگاه جشنواره مقاومت را در ارتقای ژانر سینمای دفاع مقدس چطور ارزیابی می کنید؟
جشنواره مقاومت همایش با شکوهی برای فیلمسازان دفاع مقدس است، اما هنوز نقشی در تولید و یا ترغیب به تولید فیلم در این عرصه ندارد. بسیار امیدوارم که به تدریج این جشنواره بتواند در جهت‌دهی و تشویق فیلمسازان برای حضور در این عرصه نقش مهم‌تری را ایفا کند.


* آیا جشنواره مقاومت در این سیزده دوره برگزاری توانسته است به ارتقای تکنیکی و محتوایی آثار دفاع مقدسی کمک کند؟
در هر صورت جشنواره جایی است برای دیده شدن. اینکه فیلم‌های دفاع مقدس علاوه بر حضور در جشنواره فجر امکان فهم دیگری برای دیده شدن دارد و حتماً اتفاق مبارکی است.


* در این سیزده دوره همواره معاونت سینمایی ارشاد و سازمان سینمایی، از سینمای دفاع مقدس حمایت کرده اند، امسال نیز بخشی از بودجه برگزاری جشنواره را سازمان سینمایی تقبل کرده است، آیا در برگزاری سالانه هم این حمایت ها به قوت خود باقی خواهد ماند؟
سازمان سینمایی از حرکت‌هایی که باعث پیوند عمیق‌تر بین سینما و دفاع مقدس شود حتماً حمایت خواهد کرد. به رغم مشکلات بودجه امسال سهم مشارکت سازمان در این جشنواره بش از بودجه جشنواره‌هایی مانند یاس یا فیلم‌های مستند کوتاه خود سازمان بوده است.


* یکی از اشکالات سینمای دفاع مقدس کمبود امکانات سخت افزاری تولید چنین آثاری است، به عنوان مثال هنوز که هنوز است فقط یک شهرک سینمایی برای این گونه سینمایی وجود دارد، آیا سازمان سینمایی برنامه هایی برای رفع مشکلات سخت افزاری سینمای دفاع مقدس دارد؟
بارها تأکید نموده‌ام که سینمای دفاع مقدس نیاز به عزم و اراده ملی دارد و لازم است همه دستگاه‌ها و به ویژه دولت، تدبیر ویژه‌ای برای این امر خطیر کند. ایجاد زیرساخت‌ها، شهرک سینمایی با تجهیزات لازم و کافی راه را برای تولید در این عرصه باز خواهد کرد. بودجه تولید فیلم سینمایی بلند سازمان سینمایی امروز در مجموع برای حمایت کامل از دو طرح در این زمینه کافی نیست.

* با توجه به سوابق دیپلماتیک جنابعالی و فعالیت های فرهنگی که در خارج از کشور داشته اید، برای پر رنگ تر شدن وجه بین الملل جشنواره فیلم مقاومت چه اقداماتی می توان انجام داد؟
برخلاف عده‌ای که گمان می‌کنند فیلم‌های دفاع مقدس زمینه حضور در عرصه جهانی ندارد، بر این باورم که فیلم‌های خوب این عرصه بسیار مورد علاقه مردم جهان است. در صورتی که عرضه فیلم‌ها به خوبی صورت پذیرد و برداشت از فیلم دفاع مقدس تنها فیلم جنگی نباشد می‌توان در بسیاری از جشنواره‌ها شاهد حضور این فیلم‌ها بود. ویژگی دفاع مقدس و جنگ هشت ساله ما روابط انسانی و معنویت و فداکاری و ارزش‌های الهی و انسانی حاکم بر جبهه‌ها بود. من جبهه را قطعه‌ای از بهشت می‌دانم و معتقدم خداوند منان اراده کرد تا مردم طعم روابط بهشتیان را در دنیا بچشند. رفتار کریمانه، ایثار، خود را ندیدن، کلام نرم و لین و روح برادری حاکم بر جبهه صفات بهشتیان است که در زمین تجسم یافت. نشان دادن این روابط برای همه دنیا جذاب است.


* جایگاه بین المللی جشنواره فیلم مقاومت در تمرکز بر وجه ضد صهیونیسم و ضد تروریسم افراطی که طی ماه های اخیر شدت گرفته را چطور ارزیابی می کنید؟
مقاومت در روزگار ما در مبارزه با صهیونیسم و تروریسم جلوه‌گر شده است. به نظرم تمرکز بر این دو مفهوم بسیار قابل قبول و هوشمندانه است.


* برای اینکه جشنواره فیلم مقاومت به یک جریان فرهنگی بین المللی به خصوص در جهان تبدیل شود، چه پیش زمینه هایی لازم است؟ سازمان سینمایی برای نیل به این هدف چه اقداماتی را می تواند صورت دهد؟
در درجه نخست باید این جشنواره در داخل کشور از جایگاه واقعی برخوردار شود. باید جامعه سینمایی و اهالی فرهنگ و هنر این جشنواره را از آن خود بدانند. بسیار باید کوشید سیاست‌زدگی و بازی‌های سیاسی که آفت هر جشنواره و حرکت‌ فرهنگی است در این جشنواره ورود پیدا نکند. عرصه دفاع مقدس، مقدس است و نباید آلوده به حزب‌گرایی و بازی‌های سیاسی و جریانی شود. در این صورت مطمئن باشید این جشنواره در جهان هم جایگاه خود را خواهد یافت.


* اثر گذاری یک جشنواره وقتی دو چندان می شود که بتوان آثار برگزیده آن را در کشورهای دیگر اکران کرد، سازمان سینمایی برای اکران فیلم های برگزیده جشنواره مقاومت در دیگر کشورها برنامه ای دارد؟
آثار این جشنواره، جدای از بقیه سینمای کشور نیست. فیلم‌های مطرح در جشنواره از سبد سینمای ایران و از سبد جشنواره فجر برگزیده می‌شوند. سازمان سینمایی برای حضور این فیلم‌ها نهایت کوشش را خواهد کرد. اگرچه از وضعیت امروزی در سینمای ایران در مجموع راضی نیستم و معتقد به تحول اساسی در این زمینه می‌باشم.


* کنفرانس افق نو امسال در کنار جشنواره مقاومت برگزار خواهد شد، این همزمانی را چطور ارزیابی می کنید؟
از اهداف و انگیزه‌های این جشنواره بی‌اطلاع هستم. پس از برگزاری باید قضاوت کرد.


* به عنوان مخاطب علاقه تان بیشتر به کدام دسته از آثار دفاع مقدسی است؟ آن دسته که در کوران جنگ می گذرند یا آنها که در سال های اخیر به بازتاب اتفاقات جنگ در زندگی امروزه اجتماع توجه نشان می دهند؟
نوع فیلم‌های مرحوم ملاقلی پور و یا نوع نگاه شیار 142 را که در آن بیشترین تأکید بر روابط انسانی و ایمان و عشق به معنویت است می‌پسندم و البته وجود فیلم‌های دیگر را هم برای سینما لازم می‌دانم.


* در سال های اخیر شاهد تولید برخی از آثار هستیم به آن ها فیلم های ضد جنگ گفته می شود. با توجه به تفاوت اساسی دفاع مقدس با جنگ های معمول، آیا ساخت چنین آثاری را جایز می دانید؟
دفاع مقدس از آن همه مردم است. باید اجازه داد همه کسانی که با جان و دل به دفاع مقدس ایمان و اعتقاد دارند این عشق را در قالب فیلم یا هر اثر هنری دیگری نشان دهند. طبیعتاً فیلم ضدجنگ مورد قبول نیست. اما گاهی احساس می‌شود ضدجنگ تبدیل به بهانه‌ای شده تا عرصه فیلمسازان این حوزه را کوچک‌ و کوچک‌تر کنیم. همین چند روز پیش یکی از چهره‌هایی که با تمام وجود معتقد بود که کارهای درخشانی هم انجام داده است، می‌گفت همواره متهم به ضدجنگ شده و پس از ساخت فیلم‌هایش هم معمولاً تجلیل می‌شود.


* تولید آثار فاخر دفاع مقدسی مانند«چ» در ارتقای جایگاه سینمای مقاومت نقش دارند و سازمان سینمایی چه طرحی برای حمایت از این فیلم ها دارد؟
فیلم «چ» و فیلم‌های مانند آن حتماً به ارتقای سینمای مقاومت کمک شایانی می‌کنند. البته تنها دوست داشتم فیلمی که به نام چمران است مانند خود چمران بی‌حاشیه می‌آمد و بی‌سر و صدا درست مانند خود چمران که نرم و آرام بود و زلال به زلالی آب. حاشیه‌‌های «چ» بر متن غلبه کرد و از این بابت جای تأسف دارد. از تلاش ارزنده دست‌اندرکاران این فیلم جا دارد تقدیر شود.


* با توجه به برگزاری سالانه جشنواره مقاومت، برنامه ای برای تقویت تولید آثار در این ژانر دارید؟ به خصوص آنکه نیازمند اکران اول این فیلم ها در جشنواره مقاومت هستیم!
برنامه‌‌های سازمان در دفترچه سیاست‌ها اعلام شده و سینمای دفاع مقدس اولویت نخست سازمان است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *