18 درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی

13:47 - 04 مهر 1393
کد خبر: ۸۴۰۶
خبرگزاری میزان: رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه 18 درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است، گفت: اگر موارد غیر مستقیم را به این آمار اضافه کنیم، رقم اشتغال این بخش به 20 تا 22درصد در کشور می رسد.

: رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه 18 درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است، گفت: اگر موارد غیر مستقیم را به این آمار اضافه کنیم، رقم اشتغال این بخش به 20 تا 22درصد در کشور می رسد.

به گزارش میزان، عادل آذر در سخنان پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با بیان اینکه بخش کشاورزی یکی از سه بخش عمده اقتصاد ایران است، اظهار داشت: اکنون بیشترین سطح بیکاری در بین جوانان در حوزه کشاورزی است. 

وی در ادامه به آغاز سرشماری عمومی کشاورزی از فردا (شنبه) در کشور اشاره کرد و گفت: چهارمین سرشماری عمومی کشاورزی از فردا (شنبه) پنجم مهرماه توسط مرکز آمار ایران آغاز و به مدت 40 روز ادامه دارد.

رییس مرکز آمار ایران افزود: این سرشماری رخداد بسیار مهمی در کشور بوده و دلیل آن نیز با اهمیت بودن فعالیت کشاورزی در کشور است.

عادل آذر اهمیت این سرشماری را به دلیل اهمیت بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: در جهان دو سرشماری انجام می شود که یکی سرشماری عمومی نفوس مسکن و دیگری سرشماری عمومی کشاورزی است و در ایران هم مانند کشورهای توسعه یافته این سرشماری ها هر 10 سال یکبار انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: سرشماری عمومی نفوس مسکن در سال 90 اجرا شد و آخرین سرشماری عمومی کشاورزی در سال 82 انجام شد.

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه سرشماری عمومی کشاورزی سال 93 از فردا 5 مهر تا 18 آبان انجام می شود، گفت: مرکز آمار ایران از هر محل و منطقه شماری از ماموران آمارگیر را که به زبان محلی آشنا باشند انتخاب و گزینش کرده است.

عادل آذر گفت: این ماموران حدود 6 هزار نفر هستند که با در نظر گرفتن افراد ستاد لجستیک و پشتیبانی و ناظران به 20 هزار نفر می رسند.

وی ادامه داد: این ماموران با لباس فرم و یک دستگاه الکترونیکی (تبلت) و کارت شناسایی رسمی مرکز آمار ایران به روستاها مراجعه می کنند. در این فعالیت چهار میلیون و 300 هزار بهره بردار کشاورزی ، عشایری و روستایی سرشماری می شوند.

عادل آذر ادامه داد: ایران در دوران بعد از انقلاب یکی از کشورهای پیشگام در اجرای سرشماری بوده که نشان از توفیق و توسعه یافتگی کشور در حوزه آمار و اطلاعات دارد.

رییس مرکز آمار ایران در رابطه با اهمیت سرشماری عمومی کشاورزی گفت: بخش کشاورزی یکی از سه بخش عمده اقتصاد و ثروت ملی ایران است.

وی افزود: اگر اقتصاد کشور را به سه بخش کشاورزی، خدمات و صنعت تقسیم کنیم حدود 18 درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی وجود دارد که این رقم به صورت غیر مستقیم به حدود 22 درصد می رسد.

عادل آذر ادامه داد: سهم کشاورزی در تولید ثروت ملی و تولید ناخالص داخلی به طور مستقیم به حدود 11.7 درصد و بطور غیر مستقیم تا 18 درصد می رسد.

رییس مرکز آمار ایران درخصوص چالش هایی که کشور در بخش کشاورزی با آن روبرو است، گفت: ذکر این چالش ها نشان می دهد که اجرای سرشماری عمومی کشاورزی چقدر مهم است.


عادل آذر بابیان اینکه یکی از مهمترین چالش های کشور بیکاری در بخش کشاورزی است گفت: بیشترین سطح بیکاری در میان جوانان ما به ویژه در میان تحصیلکرده های دانشگاهی در حوزه کشاورزی است بطوریکه مهندسین کشاورزی و افرادی که در دانشکده های کشاورزی در سطح کاردانی، کارشناسی و حتی اخیرا در کارشناسی ارشد فارغ التحصیل می شوند، بیکار هستند.

وی تاکید کرد: کشور اگر قرار است برای قشر جوان ما کاری بکند باید با تمرکز بر بخش کشاورزی آمار و اطلاعات دقیق و به موقعی را ارائه دهد و این تنها با سرشماری عمومی و فراگیر در بخش زراعت، باغ و دامپروری حاصل می شود.


عادل آذر چالش دیگری که کشور در حوزه کشاورزی با آن روبرو است را کم آبی و بارندگی کم عنوان کرد و گفت:کشور ایران در ناحیه خشک و نیمه خشک است.

وی افزود: در سال آبی 93 نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش بارندگی داشتیم و روان آب های کشور 33 درصد کاهش داشته است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *