قرارداد آتی کنجاله سویا اوایل پاییز در بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود

12:57 - 04 مهر 1393
کد خبر: ۸۴۰۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: در اولین ماه فصل پاییز، قرارداد آتی کنجاله سویا در بورس کالای ایران راه اندازی می‌شود.

: در اولین ماه فصل پاییز، قرارداد آتی کنجاله سویا در بورس کالای ایران راه اندازی می‌شود. 

به گزارش میزان، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا با اعلام این خبر گفت: بورس کالا با هدف پوشش ریسک قیمت معاملات کنجاله سویا در ایران و به تبع آن دادن امکان برنامه‌ریزی و مدیریت بلندمدت عرضه و تقاضا به فعالان این بازار و هچنین دولت و نیز توسعه معاملات ابزارهای مشتقه که یکی از ستون های اصلی توسعه بازار سرمایه کشور به شمار می‌رود، راه‌اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا را در دستور کار قرار داد.
 
وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای اساسی بورس کالای ایران برای توسعه بازار در سالهای اخیر، تنوع بخشی به دارایی‌های پایه در بازار مشتقه این بورس بوده است و در همین راستا مطالعات و کار کارشناسی بر روی کنجاله سویا صورت پذیرفت گفت: به زودی شاهد راه اندازی معاملات قراردادهای آتی این محصول خواهیم بود. 

«پدرام زادنوعزیزی» با بیان اینکه این دارایی پایه در 19 اسفندماه سال 92 در بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت، توضیح داد : جلسات هم‌اندیشی متعددی با فعالان و تشکل‌های بازار کنجاله سویا و کارگزاران بورس کالا برگزار شده و لذا با توجه به نیاز فعالان این بازار، بستر معاملات قراردادهای آتی کنجاله سویا آماده شده است. 

وی ابراز امیدورای کرد که با همکاری شرکت‌های کارگزاری در نیمه اول پاییز شاهد راه‌اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا بوده تا بتوان از مزیت‌های قراردادهای آتی برای محصولات کشاورزی بهره برد. 

عزیزی در ادامه با بیان اینکه کنجاله سویا یکی از مهم ترین منابع تغذیه طیور و دام و منبع اصلی تامین پروتئین مورد نیاز طیور و در نتیجه از مهم ترین نهاده های تولید گوشت در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است گفت: با توجه به اینکه این محصول ، در کنار ذرت بخش عمده خوراک طیور را در کشور تشکیل می دهد، امروز تصور بازار محصولات کشاورزی ایران بدون وجود کنجاله سویا تقریبا محال است و هم اکنون سالانه نزدیک به 2.5 میلیون تن کنجاله سویا در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که بخش قابل توجه آن در بخش خوراک طیور و دام به کار گرفته می شود. 

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایرادن سپس خاطر نشان کرد: وابستگی روزافزون صنعت دام و بویژه طیور کشور به کنجاله سویا و ذرت، منجر شده است تا هرگونه نوسان قیمت این محصولات از نگاه فعالان بازار آن به دقت و حساسیت پی گیری شود. این نوسانات در برخی مقاطع، دغدغه ها ونگرانی های جدی در خصوص وضعیت تامین کنجاله سویا و قیمت های آتی آن بوجود آورده است. 

وی با اشاره به اینکه بورس کالای ایران می تواند با استفاده از ابزار قراردادهای آتی نقش زیادی در رفع دغدغه و نگرانی فعالان بازار محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله کنجاله سویا داشته باشد ،افزود: ویژگی مهم قراردادهای آتی در پوشش ریسک قیمت کالاها می تواند یکی از دغدغه های مهم فعالان بازار کنجاله سویا از جمله عرضه کنندگان و متقاضیان را تا حد زیادی مرتفع نماید. 

وی در پایان گفت: انبارهای پذیرش شده و مورد تایید بورس کالای ایران برای تحویل این محصول در سررسید های مختلف آمادگی لازم را دارند.

گفتنی است، کنجاله سویا طی 10 سال اخیر در ایران به یکی از پرطرفدارترین محصولات کشاورزی مورد استفاده در خوراک دام و طیور تبدیل شده است و تولید این محصول در کشور عموما از محل سویای وارداتی صورت می گیرد. با این حال حجم تولید کنجاله سویا که در بیش ترین رقم به 998 هزار تن در سال 1384 رسیده است ،در مقابل حجم مصرف آن در کشور جوابگو نبوده و به همین دلیل هر ساله حجم قابل توجهی از واردات کالاهای اساسی به کنجاله سویا اختصاص می یابد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *