خروج از رکود و کاهش تورم ادعای مذاکره ایران به دلیل مشکلات اقتصادی را باطل کرد

12:29 - 04 مهر 1393
کد خبر: ۸۳۹۶
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری در مورد سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل و اقتصاد ایران اظهار نظر کردند.

: رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری در مورد سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل و اقتصاد ایران اظهار نظر کردند.

به گزارش گروه سیاسی ، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در برنامه گفت‌وگو ویژه خبری پنج‌شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری در سازمان ملل، اظهار کرد: نکته بسیار مهم در این سخنرانی و تلقی و توجهی که افکار عمومی جهان داشت از این جهت بود که سال گذشته دکتر روحانی به جامعه جهانی در مورد خشونت و افراط‌گری هشدار و پیشنهادهایی داد که با اجماع در مجمع سازمان ملل به تصویب رسید.

وی افزود: یک سال پس از آن جهان شاهد است که این هشدار بسیار به موقع بوده و رئیس‌جمهوری ایران در یک موقعیت ممتاز در تشخیص موقعیت‌های بین‌المللی ظاهر شده است.

نهاوندیان گفت: همان با تحلیل ریشه های افراطی گری و مقابله با آن ادامه یافت و در برخی تحلیل‌ها، محافل رسانه‌ای دنیا بر مواضع مقتدرانه و هشدار دهنده رئیس جمهور تاکید کردند.

وی تصریح کرد: الان همه به دنبال راه حل هستند ولی به ریشه‌های تروریسم توجهی نمی‌کنند در حالی که در سخنان روحانی به این ریشه‌‌ها توجه شد و این که غرب ستیزی این گروه‌ها به تاریخ گذشته استعمار در منطقه و برخوردی که غربی‌ها با خیزش‌های اصیل کرده اند باز می‌گردد.

رئیس دفتر رئیس جمهور به دیدارهای روحانی اشاره کرد و گفت: در این دیدارها هم طرف‌ها مشتاق دیدگاه‌های ایران درباره گسترش تروریسم بودند و تقریباً در قریب به اتفاق دیدارها همه اظهار امیدواری می‌کردند که مسئله هسته‌ای به توافق جامعه جهانی در فرصت مقرر برسد و زمینه برای همکاری گسترده با ایران به ویژه در حوزه‌های اقتصادی فراهم شود.

وی اظهارات دیوید کامرون در مجمع عمومی را موجب تعجب کسانی که در ملاقات وی با آقای روحانی حضور داشتند دانست و افزود:‌ در آن دیدار مسائل و رویکردهای دیگری اتخاذ شده بود.

نهاوندیان گفت: در دیدار کامرون و آقای روحانی به موضوعات مختلف منطقه و دوجانبه اشاره شد و رئیس جمهور کشورمان اشاره‌ای به گذشته‌های سابقه روابط دوجانبه کرد و این که اشتباهات گذشته باید کنار گذاشته شود.

وی افزود: در مورد موضوع هسته‌ای هم توجه به این که ما باید واقع بینانه دنبال راه حل باشیم و حقوق هسته‌ای و توان علمی ایران باید مورد توجه قرار گیرد بیان گردید، البته باید توجه کرد که کشورهایی که در گذشته اشتباهاتی کرده اند باید به تدریج خود را با واقعیات جدید تطبیق بدهند.

نهاوندیان تصریح کرد: در مبارزه با تروریسم هم همه اذعان دارند که ایران در صحنه حضور عملی خود را با این منطق روشن و منطبق با معیارهای بین‌المللی که باید محوریت را به خود دولت ها و ملت های منطقه سپرد اثبات کرده است.

وی گفت: اشتیاق به شنیدن ایران و رویکردهای رئیس جمهور بسیار زیاد است و در جلسه اقتصادی هم مطرح شد که جمهوری اسلامی ایران امیدبخش‌ترین اقتصاد در حال ظهور در دهه پیش روست.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد:  جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته با وجود تحریم‌ها توانسته از رکود خارج شود و تورم را به شکل قابل توجهی کاهش دهد، کاری که در محافل اقتصادی اعجاب‌انگیز تلقی می‌شود و از سوی دیگر آن ادعاهایی را که گفته می‌شود ایران به علت مسائل اقتصادی اقدام به مذاکره کرده، باطل کرده است.

وی گفت: در محافل سیاسی اشتیاق فراوانی برای شنیدن راه حل ایران برای مقابله با تروریسم هست و با توجه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در همکاری نزدیک‌تر با همسایگان، مشتاق شنیدن سیاست خارجی کشورمان هستند.

نهاوندیان افزود:‌در جلسه ای که با ایرانیان مقیم امریکا داریم فرصتی است که این سرمایه عظیم انسانی برای پیشبرد سیاست های کشور مورد بحث قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در مورد مذاکرات هسته ای، طرف مقابل با واقع بینی باید واقعیات موجود در صحنه را مورد توجه قرار دهد و به منطق خود پایبند باشد که اگر خواهان رفع نگرانی ها در چارچوب مقررات بین المللی است، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در یک سال اخیر به خوبی شفافیت حداکثری را نشان داده و ثابت کرده است که کشورمان هیچ واهمه ای از فعالیت زیر نظر نظارت های بین المللی ندارد و به توانایی لازم برای پیشبرد برنامه خود رسیده است.

نهاوندیان گفت: تردیدی در مصر بودن ایران در دنبال کردن برنامه خود وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که اگر طرف مقابل از زیاده طلبی ها دست بردارد، زمینه حصول توافق فراهم می شود.

کاظم جلالی رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز ، با اشاره به ویژگی های ممتاز جمهوری اسلامی ایران از جمله ثبات و آرامش و تاثیرگذاری بر تحولات منطقه گفت: با این توجه به این نکات همواره سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است.

وی از جمله محورهای سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل را موضوع افراط گرایی در منطقه ذکر کرد و افزود: ایشان نقدی بر کسانی که مدعی مدیریت دنیا هستند داشتند و همچنین این که ریشه افراط گرایی ها به مسائلی مانند تحقیر، بی عدالتی و فقر بازمی گردد.

جلالی در ادامه گفت: رئیس جمهور همچنین گفت که این گروههای افراطی ایدئولوژی دارند ولی دست ساز هستند و باید دید چه کسانی طالبان را ساختند و داعش هم به همین ترتیب ساخته شده است.

وی افراط گرایی در منطقه را دارای عوامل متعدد دانست و افزود: برخی از این عوامل تاریخی هستند از جمله این که انگلیس و امریکا در مقاطعی در منطقه وارد شده و برخوردهایی انجام دادند که تنفر را در مردم به وجود آورد.

رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: این نفرت ایجاد شده هم زمینه سوء‌استفاده و حرکت های انحرافی را فراهم کرد در حالی که قدرت ها می خواهند به صورت مصنوعی وارد منطقه شده و مسائل را حل کنند.

وی تصریح کرد: مثلا در عراق خود مردم داشتند مسئله را حل می کردند و صدام در معرض سقوط قرار گرفته بود ولی چه کسانی از صدام حمایت کردند و بعد از مدتی وارد شدند و عراق را به این شکل درآوردند یا در افغانستان در مقطعی برای مبارزه با طالبان وارد شدند ولی پیش از آن چه اتفاقی افتاده بود و چه پولهایی از چه کشورهایی تزریق شد تا گروههای تروریستی شکل بگیرد؟ این ورود مصنوعی به منطقه می شود.

جلالی با توجه به سخنان دیوید کامرون در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: انگلیس ها بازی به هم زن هستند و آنچه ما همواره از مذاکرات هسته ای شنیده ایم حاکی از این رویه از طرف نماینده انگلستان بوده است.

وی افزود: در حالی که من فکر می کنم سرویس های اطلاعاتی انگلستان بیشترین نقش را در پرورش تروریست در منطقه یا بحث داعش داشته اند،‌ یا با توجه به سابقه آنها در موضوع حقوق بشر تصور می کنم که نخست وزیر انگلیس تلاش در ایفای نقش بازی به هم زدن خود را داشته است.

جلالی، ثبات، امنیت و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران را موجب ایجاد مولفه های قدرت برشمرد و گفت: امروز باید بتوانیم از این مولفه های قدرت در صحنه منطقه ای و بین المللی استفاده کنیم و این امر قدرت چانه زنی کشور را نیز بالا می برد.

وی افزود: در مقطع کنونی باید به اقتصاد و توانمندی‌های اقتصادی توجه ویژه داشته باشیم چرا که می تواند در موضوع تحریم نقش بازدارندگی داشته باشد، از طرف دیگر نیاز اروپایی ها به گاز هستند هم در این مقطعی که سرنوشت موضوع هسته ای مشخص می شود، تاثیرگذار است.

جلالی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که در صحبت های آقای روحانی بود، روابط گسترده با همسایگان است و اگر ما بتوانیم و می‌توانیم که با همسایگان روابط خود را گسترش دهیم در این بخش هم می‎توانیم نقش تاثیرگذاری را ایفا کنیم.

وی افزود: در مجموع راه‌های متنوعی وجود دارد و ما باید از تلاشی که برای فهم جمهوری اسلامی و ارتباط با آن می‌شود و مسابقه‌ای که برای رابطه با ایران وجود دارد استفاده کنیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *