پایان زودهنگام سراب ذوق‌زدگی با اتهامات بی‌سابقه کامرون

14:59 - 03 مهر 1393
کد خبر: ۸۳۶۲
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: هنوز ساعتی از دیدار روحانی و کامرون نگذشته بود که نوبت به کامرون رسید تا در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و اتهامت شدیدی را به نظام جمهوری اسلامی و دولت ایران وارد کند.

: هنوز ساعتی از دیدار روحانی و کامرون نگذشته بود که نوبت به کامرون رسید تا در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و اتهامت شدیدی را به نظام جمهوری اسلامی و دولت ایران وارد کند.


به گزارش به نقل از فارس، در توروق صفحه نخست برخی از روزنامه‌های صبح پنج‌شنبه ، موضوعی که در نگاه اول به چشم می‌خورد دیدار رئیس‌‌جمهور کشورمان با کامرون نخست‌‌وزیر انگلستان است که تیتر یا عکس یک این رسانه‌ها را به خود اختصاص داده است که در ذیل به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم.

روزنامه دولتی ایران با اختصاص عکس یک خود به این دیدار عنوان «پایان 35 سال رابطه سرد» را برای این تصویر برگزیده است.

روزنامه شرق نیز با اختصاص عکس یک خود به این دیدار از قول کامرون بعد از دیدار با روحانی نوشت: «پاره‌ای از تاریخ ساخته شد».

روزنامه اعتماد نیز تیتر «روحانی-کامرون دیدار پس از 36 سال» را برای عکس صفحه اصلی خود برگزید.

روزنامه آرمان با تیتر «دیدار تاریخی در پرونده ایران و انگلیس از این دیدار استقبال کرد» که همراه با عکسی از این دیدار در صفحه اصلی خود نمایش داده شده است.

روزنامه آفتاب یزد با این خبر که دیدار روحانی-کامرون برگزار شد، عنوان « تحول تاریخی در دیپلماسی» را برای تیتر عکس یک خود برگزیده است.

روزنامه مردم‌سالاری با مدیر مسئولی کواکبیان نیز با تیتر « بهار روابط تهران- لندن؟» به استقبال این دیدار رفت.


همانگونه که مشاهده کردیم نکته‌ مشترک میان این تیترها و عکس‌ها، ذوق‌زدگی فراوان آنها از این دیدار است و سعی کرده‌اند از آن به عنوان یک دیدار تاریخی و پایان رابطه سرد دولت جمهوری اسلامی و بریتانیا یاد کنند.

اما هنوز ساعتی از این دیدار نگذشته بود که نوبت به کامرون رسید تا در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و اتهامت شدیدی را به نظام جمهوری اسلامی و دولت ایران وارد کند.

«دیوید کامرون» در این سخنرانی تصریح کرد که ایران می‌تواند بخشی از راه‌حل شکست «داعش» در سوریه باشد.

وی با بیان اینکه «اختلافات شدیدی» با ایران دارد، تهران را به حمایت از تروریسم‌ها و گروه‌های تکفیری متهم کرده و آورده است:«باید به تهران فرصت داده شود که نشان دهد می‌تواند بخشی از راه‌حل (مقابله با تکفیری‌های داعش در عراق و سوریه) باشد نه اینکه بخشی از مشکل باشد.»

کامرون در ادامه مدعی شده بود: «رهبران ایران می‌توانند در شکست تهدید داعش کمک کنند. آنها می‌توانند به تأمین یک عراق جامع و باثبات‌تر و یک سوریه جامع و باثبات‌تر کمک کنند و اگر آنها آماده انجام چنین کاری باشند، بنابراین ما از تعامل با آنها باید استقبال کنیم.»

نخست‌‌وزیر انگلیس که ظاهرا در این سخنرانی نقش «سخنگویی تلاویو»را بر عهده داشت پا را از این فراتر نهاده و ضمن متهم کردن ایران به دخالت از تروریسم، با دخالت آشکار در امور داخلی ایران خواستار تغییر رفتار مسئولان نظام با مردم شده است.

کامرون اینگونه عنوان کرده که: «ما اختلافات شدیدی داریم، حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی، برنامه هسته‌ای ایران، رفتار این کشور با مردمش، تمامی اینها نیاز به تغییر دارد. »

وی همچنین در این اظهارات، کلید شکست داعش را پایان حکومت اسد در سوریه (!) ذکر کرد.

اتهامات کامرون آنهم یک ساعت بعد از دیدار با حسن روحانی آنقدر سنگین بود که وزارت خارجه کشورمان نیز این بار بدون مصلحت سنجی‌های کاذب سریعا به این اتهامات واکنش نشان داد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان کامرون اظهار داشت: «سخنرانی نخست‌وزیر انگلیس در مجمع عمومی ملل متحد نشان‌دهنده تداوم دیدگاه خودمحورانه دولتی است که سابقه نابسامانی در منطقه ما دارد و بسیاری از مشکلات این منطقه به دلیل سیاست‌های نادرست آن دولت است.»

وی افزود: «باعث تاسف است که دولتی که با اقدامات و حمایت‌های خود از تروریست‌ها، منطقه ما و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است به خود اجازه می‌دهد که در باره کشوری که همواره در مبارزه با این پدیده شوم پیشقدم بوده است، قضاوت نابه‌جا کند.»

نکته اینجاست خصومت دولتی که حداقل 200 سال است در امور داخلی کشورمان دخالت داشته و انواع خیانت‌ها و جنایت‌ها را در حق مردم ما روا داشته به راستی با یک دیدار کوتاه رئیس‌جمهور کشورمان و نخست‌وزیر این کشور پایان می‌یابد.

به راستی نخبگان اصلاح‌طلب و رسانه‌های آنان در شناخت ماهیت دولت استعمارگر انگلیس دچار فراموشی تاریخی شده‌اند یا اینکه قضیه چیز دیگری است؟


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *