3 تا 6سالگی سنین شروع اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای/ گیم‌نت جایگزین نامناسب برای روابط عاطفی

14:34 - 03 مهر 1393
کد خبر: ۸۳۶۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: دبیر انجمن حمایت از بهداشت روان، اعتیاد به گیم نت را زمینه ساز بروز خشونت در کودکان دانست و گفت: بازی های رایانه ای و الکترونیکی کودکان را از هیجانات بازی های دیگر دور کرده و باعث اعتیاد کودک به این ابزار می‌شود که به مرور زمان فرد دچار استرس و خشونت ، به طور کلی اختلال شخصیت می کند.

: دبیر انجمن حمایت از بهداشت روان، اعتیاد به گیم نت را زمینه ساز بروز خشونت در کودکان دانست و گفت: بازی های رایانه ای و الکترونیکی کودکان را از هیجانات بازی های دیگر دور کرده و باعث اعتیاد کودک به این ابزار می‌شود که به مرور زمان فرد دچار استرس و خشونت ، به طور کلی اختلال شخصیت می کند.

ناصر قاسم‌زاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان، با بیان اینکه اعتیاد به گیم نت ها در سنین 3 تا 6 در کودکان بیشتر مشاهده می شود، اظهار کرد: امروزه طراحان بازی های رایانه ای به سراغ این گروه سنی آمده و مشاهده می شود، با ارائه بازی های راینه ای وابستگی شدیدی را در آنها ایجاد می‌کنند، رفتاری که تا سنین نوجوانی ادامه دارد و جای روابط عاطفی را در فرد می‌گیرد. این امر باعث می شود روابط بین والدین و فرزندان به تدریج کم‌رنگ‌تر شود.

وی در ادامه افزود: با پر شدن اوقات کودکان با این نرم افزارها والدین نیز سعی می کنند تا امکانات بیشتری را در این رابطه برای فرزندان خود ایجاد کنند، زیرا می پندارند که با این رفتار محبت و علاقه شان را بیشتر ابراز می کنند. در حالی که اگر چه این بازی های بخشی از دانش و فناوری اطلاعات به روز در دنیا به شمار می رود و استفاده از آنها طبیعی است ولی به مرور زمان اعتیاد شدید را در فرد به وجود می‌آورد که ترک آن بسیار دشوار است.

دبیر انجمن حمایت از بهداشت روان جامعه غیر عادی رفتار کردن افراد را یکی از مضرات اعتیاد به این بازی ها دانست و ادامه داد: گرایش به استفاده به چنین بازی های موجب می شود تا دیگر کودک روابط و بازی های چهره به چهره را با همسالان خود تجربه نکند و این امر نیز باعث خواهد شد تا او دوران کودکی خود را با کم تحرکی و ساعت ها نشستن پشت رایانه یا سرگرم بودن با گوشی تلفن همراه برای بازی سپری کند. در نتیجه برخی از هیجانات ویژه گروه سنی در وی شکل نگیرد و تخلیه نشود، حتی ما گاهی با کودکانی مواجه می شویم که رفتارهایی بیش از سن شان دارند که این امر یک اختلال روانی به شمار می رود.

قاسم‌زاد در ادامه اذعان کرد: متاسفانه این دسته از کودکان به دلیل اعتیادی که به بازی های رایانه ای، الکترونیکی و بازی های تلفن همراه دارند به درستی دوران کودکی را پشت سر نمی گذارند، به عبارتی به خوبی شیطنت های ویژه سن خود را تجربه نمی کنند که این امر در طول دوره های بعدی زندگی ضعف ارتباط با دیگر افراد را برای آنها به همراه دارد. توجه داشته باشید امروزه گسترش دامنه ارتباط به شیوه اینترنتی به مشکلی جهانی تبدیل شده است، زیرا که دیگر افراد کمتر ارتباط چهره به چهره دارند و به تدریج عواطف در آنها کمرنگ و مجازی می شود.

وی از علائم اعتیاد به این بازی ها را در این رده سنی بروز استرس و پرخاشگری همچنین ضعف در تعاملات ذکر کرد و گفت: به عنوان مثال در بازی های سنتی مانند وی خود بازی و جست و خیز می کند، در حالی که در دنیای مجازی وی باید با چند دکمه این کار را انجام دهد. پیامد این امر نا آشنایی با دنیای واقعی بوده به این ترتیب که کودک در دنیای خارج از دنیای مجازی نمی داند چگونه باید از خود دفاع کرده یا بر خشم خود غلبه کنند.

دبیر انجمن حمایت از بهداشت روان جامعه به والدین توصیه کرد که روابط عاطفی خود را با فرزندانشان بیشتر کنند.
وی تاکید کرد: خشونت از مسائلی است که امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد. در این زمینه باید آموزش و پرورش و صداو سیما اطلاع رسانی های لازم را انجام دهند و به والدین گوشزد کنند که برای پرورش و تربیت فرزندان شان وقت بگذارند و کمتر آنها را به سمت بازی های رایانه ای سوق دهند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *