رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش پدیده زمین‌خواری در روستاهای زیارتی

11:51 - 12 مهر 1394
کد خبر: ۸۳۵۹۹
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان - معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هشدار داد که پدیده زمین خواری در روستاهای زیارتی در حال افزایش است.
هشدار بنیاد مسکن از افزایش پدیده زمین‌خواری در روستاهای زیارتیبه گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، محمد رضا شاملو صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری این بنیاد در روز ملی روستا در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی میزان اظهار کرد: بی توجهی به ساخت و ساز و تغییر کاربری اراضی در روستاها باعث شده پدیده شوم زمین خواری قوت بگیرد.

وی افزود: بنیاد مسکن در تلاش است با اجرای صحیح طرح هادی که در آن صیانت از محیط زیست و اراضی باقی و زراعی روستاها مطرح است مانع از شکل گیری پدیده های زمین خواری مانند آنچه که در روستای حیران رخ داد شود.

معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن ادامه داد: در روستاهای کشور حدود 21 میلیون نفر معادل 28.5 درصد کل کشور سکونت دارند این در حالی است که روستاها نقش بسیار مهمی در توسعه ملی، تولید ناخالص ملی، صادرات غیر نفتی، تامین امنیت غذایی کشور، داشته باشد.

وی اشاره کرد: با وجود مزایای قابل توجه روستاها فاصله آنها از شهر و مهاجرت بی رویه روستا نشین ها به شهرها باعث شده این مزیت بالقوه بالفعل نشود.

شاملو اشاره کرد: دولت و مجلس در ماده 194 برنامه پنجم توسعه احکام و موضوعات روستایی را مورد توجه قرار داده و انتظار می رود با ارائه خدمات هدفمند در روستاها چشم انداز روشنی از زندگی روستا نشینان ایجاد شود.

وی گفت: طرح های ارائه شده از سوی بنیاد مسکن در چارچوب توسعه کالبدی روستاها است و در این زمینه اقداماتی از قبیل ساماندهی روستاها، اجرای طرحهای هادی، سنددار کردن املاک روستایی، مدیریت زمین و توسعه فعالیتهای گردشگری شکل گرفته است.

پرداخت یارانه به بانک ها
معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن درباره تسهیلات مسکن روستایی گفت: پنج تا 21درصد سود را به عنوان یارانه دولت از طریق بنیاد مسکن به بانک ها پرداخت می کند. در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی بدهکاریم. در طرح جامع مسکن روستایی نیز ردیف اعتباری به مسکن روستایی اختصاص یافته است.

وی در ادامه درباره آورده های مردمی اضافه کرد: مقرر شده حدود 50درصد هزینه ساخت مسکن روستایی توسط خود روستانشینان تأمین شود. آورده هایی مردمی در برخی روستاها به مرز 70درصد هزینه های ساخت نیز می رسد و در روستاهای محروم سهم ساکنسن در تأمین منابع صفر است.

38 هزار روستا متقاضی اجرای طرح هادی
شاملو درباره مشارکت مردمی در توسعه و آبادانی روستاها اشاره کرد: تاکنون بیش از 38هزار روستا متقاضی اجرای طرح هادی هستند که هم اکنون با منابع دولتی قابل اجرا نیست.

وی ادامه داد: از گذشته های دور کارهای عمرانی روستایی و شهرها با مشارکت مردم انجام می گرفت. در حال حاضر نیز براساس ماده 7 اساسنامه بنیاد مسکن پروژه مساجد، حمام ها قنات ها درطرح هادی با مشارکت مردمی اجرا می شود.

شاملو


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *