رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازی‌های رایانه‌ای خلاقیت را از کودکان می‌گیرد

14:23 - 03 مهر 1393
کد خبر: ۸۳۵۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: عضو انجمن بین المللی تحلیل رفتار متقابل درباره عوارض بازی های رایانه ای و الکترونیکی در کودکان گفت: این بازی ها بیشترین آسیب را از روانی و اجتماعی به کودکان وارد می کند، ضمن اینکه باعث کم تحرکی و تخلیه نشدن انرژی افراد می‌شوند، این فرایند به مرور زمان کودک را دچار افسردگی می کند و خلاقیت را از وی می گیرد.

: عضو انجمن بین المللی تحلیل رفتار متقابل درباره عوارض بازی های رایانه ای و الکترونیکی در کودکان گفت: این بازی ها بیشترین آسیب را از روانی و اجتماعی به کودکان وارد می کند، ضمن اینکه باعث کم تحرکی و تخلیه نشدن انرژی افراد می‌شوند، این فرایند به مرور زمان کودک را دچار افسردگی می کند و خلاقیت را از وی می گیرد.

منصور بهرامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان اظهار کرد: در گذشته کودکان از لباس کهنه خود عروسک درست می‌کردند و این باعث رشد خلاقیت های کودک می‌شد، اما امروزه بازی‌های رایانه ای تنها موجب می شود تا مهارت مربوط به این نوع بازی ها در این گروه سنی رشد کند اما به همان اندازه خلاقیت آنها پرورش نمی یابد.

وی در ادامه افزود: انجام مستمر این بازی ها به کودکان آسیب روانی وارد می‌کند. به عنوان مثال یکی از علائم بروز چنین مشکلاتی این است که در بازی های عادی بچه‌ها رودرروی هم قرار می‌گیرند و همه مهارت ها از جمله احساسی و عاطفی تقویت می شود. ولی در بازی های رایانه ای آنچه که در مقابل این افراد قرار می‌گیرد صفحه مانیتور است که فاقد ابراز احساس است.

این روان شناس ادامه داد: در بازی های سنتی مانند بازی نان بیار کباب ببر دو طرف بازی یکدیگر را احساس می‌کنند یعنی عمل و عکس‌العمل دارند. اما زمانی که فرد با صفحه نمایشگر و چند دکمه مواجه است این ویژگی وجود ندارد. افراد روبه‌روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند و چشمشان تنها به سمت صفحه رایانه است.

بهرامی بروز رفتارها رقابت جنگجویانه را یکی یگر از معضلات استفاده مداوم فرد از چنین بازی هایی دانست و تصریح کرد: کودکان بازی جنگی را دوست دارند تا موقعی که در بازی کودکان با یکدیگر دعوا می‌کنند و دنبال هم می‌دوند اشکال ندارد.در بازی رایانه ای تحرک و تخلیه انرژی وجود ندارد، افراد از دنیای اطراف خودشان قطع رابطه مکرده و در دراز مدت همین حالت را نسبت به خانواده‌ پیدا می‌کنند. غذای خود را جلو کامپیوتر می خورند، در مقابل این وسیله درس می خوانند، حتی صحبت با والدین خود هم در همگام بازی صحبت می کنند.

وی در خاتمه تاکید کرد: پدران و مادران با این نگاه که اطلاعی از ین نوع بازی‌ها ندارند، انتخاب بازی اینترنتی را بر عهده فرزندانشان می‌گذارند. همچنین آنها برای اینکه فرصت بیشتری جهت رسیدگی به امور روزمره خود داشته باشند، اجاره می دهند تا فرزندشان ساعت های متمادی سرگرم بازی رایانه ای باشد. این امر موجب ی شود تا وی با حضو مستمر در فضای مجازی به تدریج از دنیای خارجی دور شده ، ضمن انکه احساسات وی نسبت به اطرافیان کمرنگ می شود، روحیه خشونتگرایانه نیز در وی تقویت شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *