دشت های ایلام و خوزستان بزرگترین قطب کشاورزی کشور می‌شوند

14:21 - 03 مهر 1393
کد خبر: ۸۳۵۷
خبرگزاری میزان: بزرگترین طرح کشاورزی ایران با اعتبار ۱.۵میلیارد دلاری در ۵۵۰هزار هکتار از دشت‌های خوزستان و ایلام اجرا می‌شود که با اجرای آن این دو دشت به بزرگترین قطب کشاورزی کشور تبدیل خواهند شد.

: بزرگترین طرح کشاورزی ایران با اعتبار ۱.۵میلیارد دلاری در ۵۵۰هزار هکتار از دشت‌های خوزستان و ایلام اجرا می‌شود که با اجرای آن این دو دشت به بزرگترین قطب کشاورزی کشور تبدیل خواهند شد.

به گزارش میزان مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اعلام مطلب فوق گفت:اجرای این طرح رشد ۹.۵میلیون تنی تولید و ۲۱۰۰ میلیارد تومانی درآمد با ایجاد ۳۰۰هزار شغل درپی دارد.

یدالله شمایلی در بیست و ششمین گردهمایی فرماندهان پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد افزود: پس از جنگ در این مناطق کارهای اساسی زیادی انجام شد اما در بحث مربوط به کشاورزی و احداث شبکه‌ها عقب ماندگی‌هایی وجود داشت که در سال 1375 طی سفری که مقام معظم رهبری به خوزستان داشتند ایشان پتانسیل‌های بالای این استان را مورد توجه قرار دادند و دستوراتی صادر نمودند که به موازات آنها احداث سدها تأسیسات و شبکه‌هایی انجام شد اما در بخش شبکه های فرعی آن طور که باید کار پیش نمی‌رفت.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با بیان اینکه استان خوزستان با ظرفیت‌هایی چون بیش از یک سوم آب های جاری کشور، تابش آفتاب و دشت استعدادهای بالقوه زیادی دارد افزود: پس از آن دولت و وزارت جهاد کشاورزی این مأموریت را به موسسه ما سپردند و امروز ما مسئول اجرای بزرگترین پروژه کشاورزی تاریخ ایران با وسعت 550 هزار هکتار هستیم.

شمایلی با اشاره به اینکه 500 هزار هکتار از این پروژه در خوزستان و 50 هزار هکتار در ایلام اجرا می‌شود ادامه داد: این طرح در 5 حوزه کرخه، دز، کارون، مارون و زهره و خیرآباد قرار دارد که درسالهای گذشته اجرای طرح با کندی پیش می‌رفت اما با تدبیر رهبر معظم انقلاب در سال گذشته و با پیشنهاد رئیس جمهور گشایش خوبی در این زمینه اتفاق افتاد و رهبری اجازه دادند یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی ظرف سال های 93، 94 و 95 به این پروژه اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه بخشی از این اعتبارات تاکنون اختصاص پیدا کرده و بخشی از کارها انجام شده است، گفت: اقداماتی مانند زه کشی‌های زیرزمینی، فراهم سازی زیرساخت، یکپارچه سازی اراضی و نوسازی از کارهایی است که باید انجام گیرد و سرعت کار روز به روز در حال افزایش است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به نتایج این طرح افزود: پیش بینی می‌شود در پی اجرای این طرح حدود 9.5 میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم. ضمن اینکه سالیانه دو هزار و 100 میلیارد تومان به درآمد کشاورزان و مردم منطقه اضافه می‌شود. همچنین در پی اجرای این طرح علاوه بر افزایش امنیت اجتماعی و ارتقای شاخص‌های انسانی در منطقه 300 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

شمایلی با بیان اینکه پس از اجرای این طرح منطقه به بزرگترین قطب کشاورزی کشور تبدیل می‌شود گفت: امیدواریم با عنایت ویژه رهبری و قولی که رئیس جمهور به مردم خوزستان دادند و با اختصاص مبلغ یک و نیم میلیارد دلار به این طرح کارها با سرعت به خوبی انجام شود.ضمن اینکه به اجرای این طرح برای اولین بار فاینانس داخلی و همچنین فاینانس خارجی چین تعلق گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد در پی اجرای این طرح خوزستان بتواند یک مرکز اصلی کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *