رشد اقتصادی به 4.6 درصد رسید

11:35 - 03 مهر 1393
کد خبر: ۸۳۳۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: بانک مرکزی اعلام کرد: رشد اقتصادی کشور در فصل اول سال 93 به 4.6 درصد رسید.

: بانک مرکزی اعلام کرد: رشد اقتصادی کشور در فصل بهار سال جاری به 4.6 درصد رسید.

به گزارش میزان، بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال 1383 در فصل اول سال 1393 به 480491 میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه فصل اول سال 1392 به میزان 4.6 درصد رشد نشان می دهد.

براساس محاسبات مقدماتی و اولیه، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت های ثابت سال ۱۳۸۳ در سه ماهه اول سال ۱۳۹۳ به ۴۸۰۴۹۱ میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با رقم مشابه سال قبل ( ۴۵۹۲۵۲ میلیارد ۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است که تولید ناخالص داخلی در فصل اول سال ۱۳۹۲، ۴،۶درصد کاهش یافته بود. 

بر این اساس می‌توان گفت که اقتصاد ایران پس از یک  رقم مشابه سال ۱۳۹۱ ، معادل ۱دوره رکود طولانی، در فصل اول سال ۱۳۹۳ بهبود معنی داری را تجربه کرده است.

در بررسی رشد ارزش افزوده بخش‌های مختلف این نکته حائز اهمیت است که تمامی گروه‌های عمده اقتصادی (اعم از کشاورزی، نفت، صنایع و معادن و خدمات) در سه ماهه اول سال جاری از رشد مثبت برخوردار بوده‌اند. این در حالی است که در فصل اول سال ۱۳۹۲ ، به جز گروه کشاورزی، سایر گروه‌های عمده با رشد منفی ارزش افزوده مواجه بودند.

لازم به ذکر است که تولید ناخالص داخلی در فصل اول سال 1392 نسبت به رقم مشابه سال 1391، معادل 4.1 درصد کاهش یافته بود.

بر این اساس می‌توان گفت که اقتصاد ایران پس از یک دوره رکود طولانی، در فصل اول سال 1393 بهبود معنی داری را تجربه کرده است.

در بررسی رشد ارزش افزوده بخش‌های مختلف این نکته حائز اهمیت است که تمامی گروه‌های عمده اقتصادی (اعم از کشاورزی، نفت، صنایع و معادن و خدمات) در سه ماهه اول سال جاری از رشد مثبت برخوردار بوده‌اند. 

این در حالی است که در فصل اول سال 1392، به جز گروه کشاورزی، سایر گروه‌های عمده با رشد منفی ارزش افزوده مواجه بودند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *