استقبال ایران از سرمایه گذاری سه جانبه برای تکمیل راه آهن قزوین-آستارا

14:26 - 02 مهر 1393
کد خبر: ۸۲۶۷
دسته بندی: صفحه نخست ، عمومی
خبرگزاری میزان: وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان از آمادگی ایران برای سرمایه گذاری سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه برای تکمیل خط ریلی قزوین- رشت- انزلی- آستارا خبر داد.

: وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان از آمادگی ایران برای سرمایه گذاری سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه برای تکمیل خط ریلی قزوین- رشت- انزلی- آستارا خبر داد.

به گزارش میزان، عباس آخوندی گفت: برای گسترش روابط حمل ونقلی ایران و آذربایجان علاوه بر راهکار اساسی تکمیل خط ریلی قزوین تا آستارا که ممکن است چند سال طول بکشد، دو راهکار کوتاه مدت برای اجرا ی فوری پیشنهاد می کنم.

وی ادامه داد: راهکار نخست امتداد خط آهن آذربایجان تا آستارا در ایران است که کالاها از آذربایجان با قطار به داخل خاک ایران وارد و در پایانه بار آستارا بارگیری مجدد شود. برای این کار لازم است آذربایجان هشت کیلومتر خط ریلی خود را تا مرز دو کشور ادامه دهد که این مساله در کوتاه مدت قابل انجام است و ورود یکسره بار به ایران موجب تسهیل جابه جایی خواهد شد.

آخوندی اضافه کرد: در ادامه می توانیم از آستارا تا قزوین را از طریق کامیون بار مورد نظر را حمل و دوباره از طریق خط آهن تا بندرعباس جا به جایی کالاها صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان تصریح کرد: پیشنهاد فوری دوم احداث سریع خط ریلی رشت –انزلی به طول 40 کیلومتر است که در این صورت بارهای آذربایجان می تواند از طریق کشتی به انزلی منتقل و سپس به مقصد بندرعباس از طریق قطار بارگیری شود.

وی با تاکید براینکه هر دو پیشنهاد کوتاه مدت است، یادآور شد: زیرسازی راه آهن قزوین- رشت در حال اتمام است و کار این پروژه با سرعت صورت می گیرد.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در آذرماه خط ریلی ایران و ترکمنستان در مرز اینچه برون متصل خواهد شد و این خط ریلی به قزاقستان و سپس روسیه و چین متصل می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: امیدوارم بر اساس تشکیل کمیسیون های دریایی مشترک مسیر کشتیرانی باکو- انزلی و باکو- امیرآباد فعال شود.

شاهین مصطفی وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان که در راس هیاتی 23 نفره به ایران سفر کرده است در دیدار با وزیر راه و شهرسازی کشورمان در ساختمان شهید دادمان اظهار داشت: پیشنهاد های شما مورد بررسی قرار می گیرد و کریدور ریلی شمال به جنوب از روسیه تا بندرعباس دارای اهمیت فوق العاده است که باید تلاش کنیم این مسیر در رقابت با دیگر موراد به صرفه باشد.

وی تاکید کرد: امیدواریم در اجلاس رؤسای راه آهن های کشورهای مشترک المنافع در باکو که آقای یاکونین رئیس راه آهن روسیه نیز حضور می یابد مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشته باشد.

وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان با اشاره به موقعیت راهبردی ایران در اتصال شمال به جنوب ابراز داشت: آذربایجان با احداث و بهسازی مسیرهای موجود درصدد است تا در اتصال روسیه به جنوب ایران نقش موثر داشته باشد و تکمیل کریدور شما به جنوب منافع بلند مدت برای سه شکرد ایران، آذربایجان و روسیه در بر دارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *