در بازجویی‌های بابک زنجانی چه گذشت؟/ 10جمله تامل برانگیز آقای میلیاردر/چه نامه‌هایی در پرونده زنجانی رد و بدل شد؟

12:38 - 08 مهر 1394
کد خبر: ۸۱۸۹۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان- متهم پرونده نفتی این روزها در حالی در بازداشت به سر می‌برد که به گفته سخنگوی قوه قضائیه، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی 11 مهرماه یعنی 3 روز دیگر برگزار می‌شود.
 به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی میزان، شهریور دو سال پیش بود که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت؛ در نخستین جلسه شورای گفت‌و‌گو به بدهی متهمی با نام بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: بابک زنجانی 2 میلیارد دلار از پول نفت به فروش رفته کشور را به ایران برنگردانده است.

بدهی نفتی ندارم!

یک روز پس ازاظهارات بیژن زنگنه، زنجانی در  ویدئویی که بر روی سایت یوتیوب منتشر کرد، سخنان آقای وزیر را تکذیب کرد و گفت این پول در حساب شرکتی وابسته به وزارت نفت در خارج از کشور است و عدم انتقال این پول به وزارت نفت ربطی به او ندارد. زنجانی همچنین اعلام کرد که نقش او در این ماجرا صرفا کمک به افتتاح حساب برای یکی از شرکت های وزارت نفت در بانکی بوده که او در آن کار می کرده است. به گفته او این شرکت در هنگ کنگ به ثبت رسیده است.
 
 زنجانی گفته از آنجایی که این شرکت به دلیل تحریم ها نمی توانسته برای نقل و انتقالات پولی خود حسابی در خارج از کشور داشته باشد، او صرفا کمک کرده که این شرکت بتواند حسابی در خارج از کشور باز کند تا پول عاید از فروش محصولات خود را دریافت کند.
 
بابک زنجانی گفت در این بانک که در مالزی است، برای مشتریان محصولات این شرکت گشایش اعتبار می شده و محصولات این شرکت مستقیما - و نه از طریق شرکت وابسته به او- به خریداران عرضه می‌شده است و درآمد حاصل از فروش هم مستقیما به حساب شرکت زیرمجموعه وزارت نفت واریز شده است.
 
در عراق فعالیت تجاری دارم/اشتباه در لیست تحریم ها قرار گرفتم

نکته قابل تامل در مورد رابطه زنجانی و تحریم ها،قرار گرفتن نام وی در لیست تحریم ها بود. او در دسامبر ۲۰۱۲ توسط اتحادیه اروپا به دلیل آنچه "کمک به دور زدن تحریمها از طریق داشتن نقش کلیدی در تجارت نفت ایران و انتقال پول مربوط به فروش آن به دولت ایران” خوانده شد، در لیست تحریم قرار گرفت. خودش در مصاحبه با رویترز ورود به این لیست را اشتباه خواند و گفت که کاری خلاف قواعد اتحادیه اروپا نکرده و نفت را در کشورهای معاف از تحریم و طبق قوانین بین‌المللی فروخته است. او همچنین در این مصاحبه می گوید که یک مجموعه تجاری خصوصی دارد که هیچ رابطه خاصی با دولت ایران ندارد و شرکت نفتی او در عراق فعالیت تجاری می کند.

 *داستان های زنجانی: من و تحریم ها /آمریکا حسابم را مسدود نکرد

یکی دیگر از جملات قابل تامل متهم نفتی اعلام میزان درآمدش است. او می گوید که در دو -سه سال گذشته بیش از ۱۷ میلیارد از درآمد حاصل از فروش نفت را به ایران منتقل کرده است.   

زنجانی همچنین در واکنش صحبت های روز 19شهریور دو سال گذشته وزیر نفت مبنی بر اینکه پولهای حاصل از فروش نفت به حساب زنجانی ریخته شده اما این حساب از طرف آمریکایی‌ها مسدود شده است، گفت: این حساب و موجودی آن توسط هیچ کشور و نهادی مسدود نشده و صرفا مانع اصلی انتقال این پول به ایران این است که وزارت نفت می خواهد موجودی این حساب به حساب های وزارتخانه و یا بانک مرکزی واریز شود که به گفته زنجانی عملا به دلیل تحریم های بین المللی انتقال سویفتی با این مبلغ به آن حساب‌ها امکانپذیر نیست.
 
این متهم همچنان می گوید: به محض اینکه شرکت هنگ کنگی وابسته به وزارت نفت حسابی را معرفی کند که برای انتقال سویفتی مشکلی نداشته باشد، بلافاصله این پول را به آن حساب منتقل خواهد کرد.

*بابک زنجانی با ارسال نامه دست به دامان سازمان بازرسی شد/ به بانک مرکزی اضافه پول واریز شد

پس از این نقل قولها و واکنش های غیر رسمی در مورد میزان بدهی های زنجانی، نامه نگاری های بابک زنجانی شروع شد. ناصر سراج در خصوص ادعایی که زنجانی در نامه ارسالی به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود، گفت: وی مدعی شده بود دو میلیارد و 460 میلیون یورو از طریق بانکی در روسیه به حساب بانک مرکزی واریز کرده است. مبلغ 390 میلیون یورو اضافه به حساب بانک مرکزی واریز کرده که من تلفنی این موضوع را از بانک مرکزی ایران استعلام کردم. رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: همچنین در این خصوص از بانک روسیه استعلام شد که این بانک نیز این موضوع را به طور کامل رد کرد.
 
*سیف،جزئیات نامه زنجانی را تکذیب کرد

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ادعای زنجانی در نامه ای که به سراج نوشته بود، گفت:مبلغی که زنجانی اعلام کرده بود مبنی بر اینکه  390 میلیون یورو اضافه به حساب بانک مرکزی واریز کرده صحت ندارد. سیف همچنین در نامه ای خطاب به سازمان بازرسی جزئیات نامه ای که زنجانی نوشته بود را تکذیب کرد.
 *نامه متهم نفتی به دادستان تهران/ همه دنبال ضایع کردن زندگی من هستند!

16تیرماه امسال بود که از ارسال نامه زنجانی به دولت آبادی خبر داد. وی طی این نامه در مورد باشگاه راه آهن استغاثه کرده بود. 

متن نامه که در اختیار قرار گرفت به شرح زیر بود:
جناب آقای دکتر جعفری دولت آبادی دادستان محترم تهران "جهت اطلاع" 

همانطور که مستحضرید کمیته استیناف فدراسیون فوتبال باشگاه ورزشی راه آهن را به دلیل اینکه یکی از بازیکنان آن بدون اجازه از باشگاه قبلی در این باشگاه فعالیت کرده حکم به انتقال باشگاه راه آهن به دسته یک و انتقال پیکان به لیگ برتر شده. 



آقای تورک این حکم صحیح نیست. نمی‌شود به خاطر یک بازیکن خاطی که همانگونه که فدراسیون فوتبال را فریب داده و باشگاه را فریب داده حق و حقوق صاحبان سهام باشگاه را از بین برد. هرکس باید پاسخگوی تخلف خود باشد مگر این جبهه جنگ است که تنبیه برای همه را اجرا می‌کنند. 

کمیته استیناف باید بداند اگر فکر می‌کند صاحب سهام در زندان است و دستش کوتاه است بتواند با همدستی با یک باشگاه سقوط کرده چون پیکان اتفاقاتی را رقم بزند، کاملاً در اشتباه است و از دادستان محترم تقاضای پیگیری دارم. من چه کنم که همه دنبال ضایع کردن حق و زندگی من شده‌اند که به خواسته خود برسند هرکس از هرجا می‌تواند به مجموعه من آسیب می‌رساند و پاسخگویی هم وجود ندارد. 

تقاضای پیگیری دارم
 

*نامه نگاری های زنجانی ادامه دارد/ ارسال نامه از اوین به بهارستان و پاستور

اوایل مرداد سال جاری هم رسانه ها از ارسال یک نامه از سوی زنجانی خبر دادند. در ابتدا رسانه ها اعلام کردند این نامه خطاب به نمایندگان مجلس بوده است اما نمایندگان این موضوع را تکذیب کردند.
 
در ادامه این جریان، حجت الاسلام و المسلمین محسین اژیه این نامه ای را تأیید کرد، اما مخاطب اصلی این نامه مشخص نشد تا اینکه بالاخره وکیل بابک زنجانی مخاطب اصلی این نامه را مشخص کرد و گفت که این نامه خطاب به دولت و به ویژه شخص آقای روحانی بوده است.

رسول کوهپایه‌زاده در این مورد گفت: زنجانی نامه‌ای به ریاست محترم جمهور، نمایندگان محترم مجلس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس نوشت و در آن به طور مشخص خدماتی را که در زمان وجود تحریم‌ها و مشکلات ارایه کرد، اعلام کرده است.

در قسمتی از این نامه آمده است که متأسفانه معاون اول رئیس جمهور بارها در اذهان عمومی به اینجانب بی احترامی های زیادی می کند و این امر لایق تراز کردن یک دولت یا یک انسان عادی نیست و جاه و مقام این معاونت حفظ حرمت مردم است.
 
*اتهامات من فساد نیست،ابهامات اقتصادی است!

یک کار اقتصادی شده که منجر به ابهاماتی برای شما شده است و من موظفم ابهامات را حل کنم و این کار در حال انجام است. در اصل مجموعه شما دنبال یک زیاده خواهی است و اسم آن را فساد من نامیده است.



من هیچ وقت با وزارت نفت معامله نکرده‌ام؛ یک مجموعه نفتی در خارج نفت فروخته و پول آن را در حسابی که معرفی کرده، دریافت کرده و به واسطه آن پول بلوکه شده و حال که دولت عوض شده به زور می گوید پول را دوباره پرداخت کن، چون صاحب بانک و سهامدار من می باشم.
 
*گردن کلفت نیستم/دو دستی زندگی ام را تقدیم کردم!

آقای دکتر من در بانک متعلق به خودم در خصوص همه سپرده گذاران مسئولم؛ چرا باید اطلاعات یک بانکی که ربطی به این کشور ندارد را در اختیار معاون اول شما بگذارم که ایشان به من نگوید گردن کلفت! آیا اگر شما جای من بودید چنین می کردید؟ به من فرمودید من چون صاحب بانکم موظفم پول شما را بدهم و کاری به کسی ندارید. من از روز اول تمام زندگیم را دو دستی تقدیم کردم، چه باید می کردم و نکردم که این همه بی احترامی به من می‌شود؟
 
وزارت نفت مگر بارش را به من داده که از من طلب می کند؟ باری در اختیار شرکت خارجی خود گذاشته و آن هم پولش را دریافت کرده، می توانست در بانکی دیگر وصول کند،  حال که تحریم شده من مقصرم؟

*اگر در بازداشت نبودم،بدهی هایم را می دادم

یکی دیگر از ادعاهای تامل برانگیز بابک زنجانی  که به نقل از بازپرس های وی و در نامه ای هم که برای برخی نمایندگان ارسال کرده بود گفته بود که اگر بازداشت صورت نمی‌گرفت یا به نحو مقتضی او می‌توانست بیرون از زندان باشد، شاید در استرداد پول‌ها قدم‌های موثرتری برداشته می‌شد!

وی گفته: وزیر نفت گفته است من بیش از ۲ میلیارد دلار بدهی دارم اما بدهی من به این وزارتخانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو بیشتر نیست. در کل حدود ۱۰ میلیارد دلار بدهکارم.

*ضد و نقیض های نمایندگان مجلس در مورد اعترافات زنجانی

هر چند که خود زنجانی چندی است که سکوت اختیار کرده است اما درست یک ماه پیش بود که اميرعباس سلطاني يكي از نمايندگان مجلس و عضو پيگيري پرونده بابك زنجاني از اعترافات بابک زنجانی در مجلس خبر داد. پيش از اين یکی از سایت های خبری به نقل از سلطاني نوشته بود ٢٠ مورد اعتراف از بابك زنجاني در دستان آنهاست و براي روشن شدن برخي نقاط مبهم همچنان اصرار بر ملاقات با زنجاني را دارند؛ درخواستي كه با مخالفت قوه قضاييه مواجه شده است. سلطاني اما در گفت‌وگو با یکی از روزنامه ها مساله ٢٠ مورد اعتراف زنجاني را تكذيب كرد و گفت: من نگفتم ٢٠مورد اعتراف. در جلساتي كه ما در كميسيون انرژي با بابك زنجاني داشتيم او اظهارات مهمي كرد كه مي‌تواند به روشن شدن برخي ابهامات كمك كند و همه اظهارات او ضبط شده است و در اختيار ما است.
 
پرونده 209جلدی میلیاردر جوان، صفحات و ابهامات زیادی دارد که این ابهامات ناشی از عدم همکاری وی است. بابک زنجانی در دو سال بازداشت حداقل همکاری را با دستگاه قضایی داشته است، با این حال قوه قضاییه قاطعانه و به دور از هیاهو و جنجال رسانه ای به این پرونده رسیدگی کرد و به گفته سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات وی در 11مهر ماه، تنها 3روز باقی مانده است.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *