برای صادرات به روسیه کمبودی وجود ندارد/ افزایش 100 هزار تنی تولید پسته

5:56 - 02 مهر 1393
کد خبر: ۸۱۷۸
خبرگزاری میزان: رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: محصول پسته در سال جاری با تولید 63 هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش 100 هزارتنی داشته و برای صادرات به روسیه مشکلی نداریم.

: رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت:محصول پسته در سال جاری با تولید 63 هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش 100 هزار تنی داشته و برای صادرات به روسیه مشکلی نداریم.

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، با بیان اینکه پسته ایرانی به دلیل کیفیت مرغوب و خاصیت دارویی و غذایی که دارد در دنیا حرف اول را می‌زند، افزود: پسته امریکا عقیم شده و خاصیت دارویی ندارد این تفاوت بارز و مهم باعث ثبات جایگاه ایران در بازار جهانی است.

وی با بیان اینکه پسته ایران مشتری‌های خاص خودش را دارد گفت: با توجه به افزایش تولید پسته در امریکا، تا به حال حتما باید کنار زده شده بودیم اما به دلیل کیفیتی که پسته ایران دارد همچنان از نظر کیفیت در صدر دنیا قرار داریم.

وی افزود: اما اخیرا پسته آمریکا از نظر کمیت، میزان تولید و فروش در بازار چین رقیب ایران شده و گوی سبقت را از ما ربوده است. با توجه به اینکه هزینه‌های تولید پسته امریکایی بیشتر از ایران است اما تولید پسته امریکا امسال دو برابر تولید ایران بود.

احمدی با بیان اینکه هزینه تولید پسته بالاست معتقد است: این افزایش هزینه باید جبران شود دولت باید فکری به حال جبران هزینه کشاورزان و باغدران داشته باشد و هزینه تولید را کاهش دهد.

وی افزود: صادرات بستگی به قیمت ارز دارد و در کل نوسانات بازار دنیا بر صادرات تاثیر مستقیم دارد. رقیب ما امریکا تاثیر بسیار در بازار جهانی دارد، ممکن است قیمتش را بشکند یا ما نتوانیم جوابگوی یک بازار باشیم.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با امیدواری از مصوبه اخیر مجلس در خصوص به صفر رساندن تعرفه کالاهای غیر نفتی گفت: با توجه به اینکه در مجلس به تصویب رسیده که تعرفه صادرات محصولات غیرنفتی به صفر برسد، اگر این مصوبه اجرایی شود برای صادرات خشکبار اتفاق بسیار مطلوبی است.

به گفته احمدی هزینه تولید خشکبار در ایران بسیار بالاست. هزینه کود شیمیایی، آب و هزینه نگهداری
به مراتب بسیار بالاتر از هزینه این موارد در سایر کشورهاست. دولت باید با دادن مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان باعث افزایش تولید و کاهش هزینه تولید تولیدکنندگان شود.

احمدی با بیان اینکه امسال پسته ما پرمحصول بود، گفت: سال گذشته تولید پسته 170 هزار تن بود، امسال حدود 63 هزارتن پسته تولید شد که نسبت به سال گذشته 100 هزار تن افزایش تولید داشتیم. با توجه به بحران و کم آبی در کشور، اما مدیریت کشاورزان کرمان، رفسنجان، یزد و خراسان جنوبی و سایر شهرهابا درایت بوده و خوشبختانه کشاورزان اصفهان هم شروع به تولید پسته کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تولید در ایران به میزان کافی انجام می‌گیرد، گفت: تولید آنقدر است که پاسخگوی نیاز داخل وخارج باشیم همچنین برای صادرات به روسیه کمبودی نخواهیم داشت. در حال حاضر حدود 70 درصد خشکبار تولیدی، صادر می‌شود.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار پیش بینی کاهش قیمت برخی از اقلام را هم اعلام کرد و افزود: به عنوان مثال تخمه کدو به دلیل افزایش تولید و اشباع بازار داخل کاهش قیمت پیدا کرده زیرا خشکبار تابع بازار است .


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *