توسعه عدالت الکترونیکی مهم ترین اولویت دستگاه قضایی استان

15:57 - 01 مهر 1393
کد خبر: ۸۱۵۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: یدالله موحد از توسعه عدالت الکترونیکی به عنوان مهم ترین اولویت دستگاه قضایی استان کرمان خبر داد.

: یدالله موحد از توسعه عدالت الکترونیکی به عنوان مهم ترین اولویت دستگاه قضایی استان کرمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی میزان، یدالله موحد طی سخنانی در مراسم معارفه رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: تلاش بر افزایش سرعت دادرسی و اجرای سریع و به موقع احکام قضایی، برخورد قاطعانه با مفاسد اقتصادی و توسعه عدالت الکترونیکی از مهمترین اولویت‌های دستگاه قضایی استان در دوره مدیریتی جدید است.

وی افزود: هشت سال دوران دفاع مقدس اوج افتخارآفرینی، ولایت‌مداری، ایثار و فداکاری ملت ایران و نقطه‌عطفی در تاریخ غرورآفرینی امت اسلامی است.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه استان کرمان همواره یار و مددکار دستگاه قضایی بوده‌اند و امیدوارم به لطف الهی و حمایت مقامات عالی قوه قضاییه و اهتمام قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان کرمان و همراهی مردم و مدیران استانی بتوانم، پاسخ مناسبی به اعتماد رئیس قوه قضاییه بدهم.

این مسئول قضایی با اشاره به اولویت‌های برنامه‌های خود در مدیریت جدید دادگستری استان کرمان بیان کرد: سیاست‌های کلان و برنامه‌های مدون و دستورالعمل‌های ابلاغی و اجرایی از سوی قوه قضاییه در استان کرمان با ایجاد ساختار مناسب به‌ طور جدی پیگیری می‌شود.

وی افزود: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همواره در سخنان خود بر سلامت و کارآمدی نظام قضایی کشور تاکید کرده‌اند و بی‌شک این دو امر موجب سلامت جامعه و نظام اداری کشور و تامین و توسعه عدالت و برقراری امنیت در کشور است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: کارآمدی نظام قضایی کشور بستگی تام و تمام به وضعیت دادرسی‌ها و مراجع قضایی دارد و دادرسی‌ها زمانی اثربخش می‌شود که در یک مهلت معقول و منطقی صورت گیرد و محاکم از آسیب اطاله دادرسی رهایی یابد.

موحد بیان کرد: ما باید در دادگستری استان کرمان تلاش کنیم، فرآیند دادرسی و اجرای حکم کوتاه شود و باید به طور جدی در راستای ارتقا کیفی تحقیقات و نظام جمع‌آوری ادله و دادرسی و استحکام تصمیمات و اقدامات قضایی برنامه‌ریزی کنیم.

وی اظهار کرد: توسعه عدالت الکترونیکی جزو اولویت‌های دستگاه قضایی استان کرمان قرار می‌گیرد و به‌ کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تعمیم عدالت، سرعت، اطمینان‌بخشی و سهولت دسترسی مردم به عدالت به‌طور جدی در دستور کار دادگستری استان کرمان قرار می‌گیرد.

این مقام قضایی اضافه کرد: زمانی می‌توان به ارتقاء کیفی دادرسی‌ها و محاکم دست یافت که در عملکرد ضابطین، کارشناسان رسمی، وکلا و سایر نهادهای مرتبط که اقدامات آنها در تصمیمات قضایی تاثیر دارد با ایجاد تعامل مثبت یک تحول ایجاد کرد و در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات نباید از این مهم غفلت کنیم.

موحد یادآور شد: تخصصی کردن و ارتقاء دانش و تجربه قضات و کارکنان دادگستری متناسب با تحولات اجتماعی و نیازمندی‌های جامعه برای بهبود دادرسی‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی عنوان کرد: در حوزه عدالت کیفری نیز تلاش و برنامه‌ریزی برای متناسب‌سازی اقدامات و تصمیمات قضایی با منافع جامعه و اهداف بازپروری شخصیت اجتماعی افراد و متناسب جرم و مجازات از اهمیت زیادی برخوردار است که باید به آن توجه شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: انباشت پرونده و افزایش روزافزون مراجعات و ورودی‌ها به مراجع قضایی یک آفت جدی است و برای اجرای سریع و به‌موقع احکام باید تلاش کرد، زیرا تاخیر در اجرای احکام موجب کاهش تاثیر احکام می‌شود.

موحد گفت: پیشگیری از وقوع جرم و کاهش دعاوی حقوقی از دیگر اولویت‌های دستگاه قضایی استان کرمان است، زیرا افزایش جرم و بالا بودن نرخ جرائم موجب احساس ناامنی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اضافه کرد: ایجاد امنیت، سالم‌سازی جامعه و کاهش جرائم از شاخص‌های اصلی موفقیت و کارآمدی دستگاه قضایی کشور است.

برخورد قاطعانه با مفاسد اقتصادی اولویت دستگاه قضایی استان

موحد متذکر شد: مبارزه با مفاسد اقتصادی به عنوان یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و ارتقای سلامت اداری از طریق پیشگیری و یا برخورد قاطعانه با عوامل فساد جزو اولویت‌های دستگاه قضایی استان کرمان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای رشد و توسعه کرمان به‌طور جدی در دستور کار دولت و مدیران اجرایی استان کرمان در حال انجام است، افزود: حمایت عادلانه دستگاه قضایی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی با قوت و قدرت اعمال می‌شود.

انتصابات دادگستری کرمان بر اساس شایستگی و توانمندی

موحد تصریح کرد: انتصابات در دادگستری استان کرمان بر اساس شایستگی و توانمندی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: قضات کرمانی زیادی در سایر استان‌ها هستند که برای خدمت در استان کرمان علاقه و آمادگی دارند و اگر زمینه حضور آنها در کرمان فراهم شود، 70 درصد کمبودهای قضایی دیار کریمان برطرف می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *