مصوبه جدید دولت برای فروش سرخابی‌ها

8:32 - 06 مهر 1394
کد خبر: ۸۱۳۴۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان – مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: براساس مصوبه جدید هیئت وزیران، باشگاه پرسپولیس و استقلال فرهنگی شده و از لیست واگذاری خارجی می شوند.
مصوبه جدید دولت برای فروش سرخابی‌هابه گزارش ، مسئولان کشوری برای تقویت حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور اصلی معروف به اصل 44 خصوصی سازی را مطرح کردند که بر اساس آن دولت باید تعدادی از بنگاه های اقتصادی خود را به فعالان خصوصی واگذار کند.

در این میان، در لیست واگذاری شرکت های دولتی نام پرسپولیس و استقلال آمد تا زمام مدیریت این دو باشگاه پرحاشیه را به مدیران خصوصی واگذار کند. بنابراین اولین جلسه مزایده این دو تیم 6سال پیش برگزار شد. اما در دولت گذشته این واگذاری مسکوت ماند تا دولت یازدهم مشتری اهلی برای سرخابی ها پیدا کند.

شرایط سخت سازمان خصوصی سازی برای فروش دو باشگاه پایتخت باعث شد جلسات مزایده همچنان بی نتیجه تمام شده و پرسپولیس و استقلال در سبد دارایی دولت بمانند تا اینکه دولت یازدهم با ارائه راه حل های موقت به دنبال تدبیری برای واگذاری این دو باشگاه محبوب باشد.

پرسپولیس و استقلال فرهنگی می شوند
جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان درباره آخرین وضعیت واگذاری سرخابی ها گفت: در حقیقت، پس از چند مرحله که مزایده برگزار شد و به نتیجه ای نرسید، هیئت وزیران مصوبه ای را مطرح کرده که این دو باشگاه را فرهنگی تلقی کنند.

وی افزود: تا زمانیکه دولت بازنگری مجدد این واگذاری را در دستورکار نداشته باشد و هیئت تصویب کمیته قوانین مجلس آن را مغایر با قانون اساسی نداند، این دو باشگاه براساس مصوبه هیئت وزیران فرهنگی تلقی شده و از لیست واگذاری خارج می شوند.

موسسه فرهنگی در لیست واگذاری قرار نمی گیرد
مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: زیرا براساس قانون خصوصی سازی، دستگاه های فرهنگی مانند تئاتر و سینما در لیست واگذاری ها قرار نمی گیرند.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به این مصوبه دولت، فعلاً واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال متوقف شده مگر آنکه هیئت وزیران مصوبه مذکور را مورد مورد بازنگری قرار بگیرد و یا مجلس آن را مغایر با قانون اساسی بداند.

سبحانی درباره زمان تعیین تکلیف این دو باشگاه گفت: فعلا با مصوبه ای که هیئت وزیران ارائه کردند، بحث واگذاری مسکوت می ماند و مشخص کردن تکلیف باشگاه ها دراختیار سازمان خصوصی سازی نیست. روند فعلی تا زمان اظهارنظر از سوی هیئت وزیران یا مجلس ادامه دارد.

واگذاری سایر باشگاه های ورزشی
این مقام سازمان خصوصی سازی درباره واگذاری سایر باشگاه های ورزشی مانند صبای قم گفت: در لیست واگذاری های سال جاری فقط نام پرسپولیس و استقلال است که در حال حاضر طبق مصوبه هیئت وزیران واگذاری آنها منتفی است. همچنین نام هیچ باشگاه دیگر در لیست واگذاری قرار نگرفته است.

شرایط خرید پرسپولیس و استقلال
سبحانی با اشاره بی نتیجه مانند جلسات واگذاری دو باشگاه پرطرفدار پایتخت بیان کرد: هیئت واگذاری در این جلسات برگزار شده به این نکته رسید که برای تعیین وضعیت خریدار باید شرایط اهلیت را احراز کند.

وی افزود: دو باشگاه پرسپولیس و استقلال یک دستگاه اقتصادی نیستند که سازمان بخواهد صرفا به خریداری واگذار کند که بیشترین رقم را ارائه می دهد. در واگذاری بنگاه های اقتصادی اهلیت خریدار موضوعیتی ندارد.

سبحانی اشاره کرد: دو باشگاه پایتخت از جایگاه ویژه ای در ذهن مردم برخوردارند، بنابراین؛ واگذاری آنها با تأثیرات اجتماعی همراه است و باید با دقت نظر بیشتری انجام بگیرد.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: اهمیت واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال باعث شد هیئت واگذاری به این نتیجه برسد که برای خریدار شرط اهلیت برقرار کند که عدم سوءپیشینه، عدم بدهی به سیستم بانکی و مسائل امنیتی از موارد آن است. متقاضیان خرید این دو باشگاه تاکنون نتوانستند این شرایط را احراز کنند.  
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *