حمایت وزارت نفت از طرح‌های توجیه پذیر در زمینه کاهش مصرف سوخت

13:04 - 01 مهر 1393
کد خبر: ۸۱۱۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: وزیر نفت در نشست مشترک وزارت نفت و راه و شهرسازی بر حمایت این وزارتخانه از طرحهای توجیه پذیر در زمینه کاهش مصرف سوخت تاکید کرد.

: وزیر نفت در نشست مشترک وزارت نفت و راه و شهرسازی بر حمایت این وزارتخانه از طرحهای توجیه پذیر در زمینه کاهش مصرف سوخت تاکید کرد.

به گزارش میزان، در نشست مشترک وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی که با حضور با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی شامگاه روز گذشته (دوشنبه، 31 شهریور) در محل وزارت نفت برگزار شد، درباره همکاریهای مشترک دو وزارتخانه در زمینه صرفه جویی سوخت در بخشهای حمل و نقل جاده ای، دریایی و ریلی از محل بند «ق» تبصره 2 لایحه بودجه سال 93 بحث و تبادل نظر شد.

وزیر نفت در ابتدای این نشست مشترک با تشریح برنامه های وزارت نفت در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در بخشهای مختلف کشور گفت: هم اکنون این وزارتخانه برنامه های زیادی مانند بهینه سازی موتورخانه های واحد های مسکونی، گازرسانی به 2.5 میلیون مشترک جدید روستایی و نوسازی شبکه حمل و نقل عمومی کشور در زمینه کاهش مصرف انرژی در کشور دارد.

وی گفت: براساس توافقهای انجام شده میان وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی در صورت کاهش مصرف سوخت در بخشهای حمل و نقل عمومی وزارت نفت به ازای صرفه جویی انجام شده برای جابجایی هر نفر مسافر و هر تن بار از محل بند "ق" تبصره 2 لایحه بودجه 93 و هزینه های صرفه جویی شده از محل کاهش مصرف سوخت، هزینه های وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرحهای بهینه سازی را پرداخت می کند.

زنگنه با اشاره به طرح نوسازی 56 هزار کامیون ناوگان حمل و نقل عمومی کشور طی پنج سال آینده که پیش از این مورد توافق وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی قرار گرفته بود، گفت: این طرح هم اکنون برای بررسی نهایی در شورای اقتصاد است.

حمایت وزارت نفت از توسعه سی ان جی در بخش حمل و نقل
وزیر نفت با بیان این که وزارت نفت از توسعه پروژه های سی ان جی در بخش حمل و نقل جاده ای و دریایی حمایت می کند، گفت: هم اکنون آمادگی لازم برای ایجاد جایگاههای عرضه این سوخت در مسیرهای مورد نظر وزارت راه و شهرسازی وجود دارد.

زنگنه با تاکید بر توسعه سوخت مصرف سی ان جی به صورت شبکه ای و متمرکز در سیستم حمل و نقل کشور اظهار کرد: با توجه به این که هزینه تامین سی ان جی 50 درصد کمتر از سوختهایی مانند گازوییل و بنزین است در صورت اجرای این نوع طرحها صرفه جویی اقتصادی زیادی برای کشور به ارمغان می آید، ضمن آن که در کنار این موضوع شاهد کاهش قاچاق سوخت، حفظ محیط زیست و تنوع سبد سوخت کشور خواهیم بود.

وزیر نفت با اعلام آمادگی وزارت نفت برای همکاری با وزارتخانه راه و شهر سازی در زمینه اجرای پروژه های زیرساختی لازم برای توسعه راه و شهرسازی کشور گفت: در صورتی که این طرحها صرفه جویی سوخت برای کشور به همراه داشته باشد از وزارت راه و شهرسازی از محل بند "ق" تبصره 2 لایحه بودجه 93 حمایتهای لازم می شود؛ ضمن آن که هم اکنون در برخی نواحی کشور براحتی می توان با کوتاه کردن مسیرها و ایجاد تونل و پلهای جدید از شدت مصرف سوخت در بخش حمل و نقل کاست.

بر اساس این گزارش در این جلسه همچنین آخوندی وزیر راه و شهر سازی به نیاز مبرم کشور به راه آهن حومه میان پایتخت و شهرهای بزرگ اطراف اشاره کرد و گفت: در صورت اجرای طرحهای جدید در این زمینه شاهد کاهش مصرف سوخت در این بخشها خواهیم بود.

در نشست مشترک وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی توافقهای خوبی در زمینه حمایت وزارت نفت از طرحهای جدید برای کاهش مصرف سوخت در بخشهای حمل و نقل بین شهری جاده ای و ریلی انجام شد، بر اساس مذاکرات انجام صورت گرفته بزودی طرحهای وزارت راه و شهرسازی در این زمینه به معاونت برنامه ریزی وزارت نفت ارسال می شود و پس از تایید وزارت نفت و دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح برای امضای تفاهمنامه و اجرای آن اقدام شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *