توافق دولت یمن و جنبش انصارالله حرکتی تعیین کننده در مسیر تفاهم ملی است

12:30 - 01 مهر 1393
کد خبر: ۸۱۰۵
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبریک پیروزی مردم یمن در تحقق مطالبات قانونی خود، توافقنامه امضا شده میان دولت و جنبش انصار الله را حرکتی تعیین کننده در مسیر تفاهم ملی در یمن دانست.

: نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبریک پیروزی مردم یمن در تحقق مطالبات قانونی خود، توافقنامه امضا شده میان دولت و جنبش انصار الله را حرکتی تعیین کننده در مسیر تفاهم ملی در یمن دانست.

به گزارش ، علی شمخانی پیروز اصلی این روند را مردم فرهیخته و ظلم ستیز یمن دانست و با تحسین اراده مردمی برای اصلاح فساد و پیشرفت اقتصادی، حرکت اخیر را گام مهمی در ارتقاء یمن به سمت تعالی وپیشرفت ارزیابی کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: همکاری نیروهای نظامی و حاکمیت در انجام اصلاحات مورد نظر مردم، این امیدواری را ایجاد کرده است که این کشور در مسیر تحقق خواست عمومی به حرکت خود ادامه داده و شرایط لازم برای ارتقاء جایگاه راهبردی یمن و افزایش نقش تاثیرگذار آن در منطقه فراهم شود.

شمخانی ضمن تقدیر از نقش سازمان ملل در متقاعد کردن حاکمیت به پذیرش مطالبات مردمی، اجتناب جنبش انصار الله از سهم خواهی و فراهم آوردن شرایط مشارکت وخواست همه گروه ها در آینده سیاسی یمن را نشانه بلوغ سیاسی این گروه دانست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه نیز با درک صحیح از تحولات اخیر یمن با ایفای نقش مثبت، مردم این کشور را در تحقق اهداف انقلابی و اسلامی خود یاری کنند.

نماینده مقام معظم رهبری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با آگاهی کامل نسبت به نقش وجایگاه ارزشمند یمن در منطقه ، همانند گذشته در کنار ملت یمن خواهد بود و از هیچ تلاشی برای گسترش همکاری های همه جانبه با این کشور فرو گذار نخواهد کرد.

پیش از این، «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از حصول توافق سیاسی بین رییس جمهوری یمن و معارضان حمایت می کند.

این مقام ارشد وزارت خارجه ایران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در واکنش به توافق سیاسی میان رییس جمهوری یمن و معارضان اظهار داشت: همه طرف های سیاسی در یمن را به خویشتن داری، آرامش و پایبندی به توافق سیاسی و استمرار گفت و گوهای ملی برای تکمیل روند سیاسی این کشور توصیه می کنیم.

وی افزود: شرایط خطیر در منطقه ایجاب می کند همه نیروهای سیاسی و کشورهای منطقه، دیپلماسی و گفت و گو برای حل اختلافات سیاسی را سرلوحه سیاست های خود قرار دهند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: مردم و دولت یمن به تروریست های تکفیری اجازه نخواهند داد، مسیر مطالبات مسالمت مردم و مصالحه سیاسی را به سمت افراط و خشونت سوق دهند.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: یمن مستقل، متحد، با ثبات و امن، در سایه تامین حقوق و پایبندی همه طرف ها بر مصالحه سیاسی، مورد حمایت تهران است.

توافق نامه سیاسی میان «عبدرَبُه منصور هادی» رییس جمهوری یمن و نمایندگان گروه های سیاسی از جمله انصار الله با حضور «جمال بن عمر» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن یکشنبه شب در ساختمان ریاست جمهوری یمن به امضا رسید.

به گفته «فارس السقاف» معاون رییس جمهوری یمن، براساس این توافقنامه و براساس وضعیت میدانی، حوثی ها نفوذ بیشتری (در دولت) کسب می کنند.

السقاف افزود: توقف درگیری ها در پایتخت، استعفای دولت و تشکیل دولت وحدت ملی حداکثر در یک یا دو هفته، از بندهای این توافق است.

پایگاه خبری الیوم پرس نیز اعلام کرد که انصارالله پیوست امنیتی این توافقنامه را نپذیرفته است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *