بوفه‌های مدارسی که اقلام غیرمجاز خوراکی توزیع کنند، تعطیل می‌شوند

12:29 - 01 مهر 1393
کد خبر: ۸۱۰۴
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت از افزایش نظارت بر بوفه های مدارس در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: اگر بوفه‌ای سلامت دانش آموزان را با عرضه اقلام خوراکی غیر مجاز به خطر بیندازد تعطیل خواهد شد.

: رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت از افزایش نظارت بر بوفه های مدارس در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: اگر بوفه‌ای سلامت دانش آموزان را با عرضه اقلام خوراکی غیر مجاز به خطر بیندازد تعطیل خواهد شد.

زهرا عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، در خصوص نظارت بر بوفه مدارس اظهار کرد: دستورالعمل نظارت بر بوفه‌های از سوی وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تدوین و ابلاغ شده است. در حقیقت پایش و نظارت بسیار جدی است و در سال جاری بازرسان بهداشت محیط و کارشناسان تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، همچنین آموزش و پرورش هم بر کنترل بهداشت محیط بوفه و هم کیفیت عرصه محصولات نظارت دارند.

وی با اشاره به این مطلب که گروه‌های کارشناسان محیط و کار و تغذیه در سطح کشور بر فعالیت بوفه های مدارس نظارت کافی دارند، افزود: در واقع با متخلفان براساس آنچه که در دستورالعمل تدوین شده آمده است، برخورد می‌شود و اگر مواد غذایی و تنقلات عرضه شده در بوفه‌ای سلامت دانش آموزان را به خطر بیندازد، بوفه تعطیل خواهد شد.

رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت در ادامه با بیان این مطلب که در مدارس مراقبان بهداشت مدارس و کارشناسان بهداشت تغذیه وجود دارد، خاطرنشان کرد: برنامه‌های مشترکی همچون کارگاه‌های آموزشی با همکاری اداره سلامت و تندرسی وزارت آموزش و پرورش برای کارشناسان بهداشت در مدارس برگزار می‌شود تاپس از دریافت دانش و اطلاعات لازم در خصوص تغذیه والدین را آموزش ‌می‌دهند، اینکه در قبال تغذیه داشن آموزان چه رفتاری داشته باشند.

 عبداللهی در خصوص دستورالعمل نظارت بر بوفه ها گفت: آن دسته از مواد غذایی که بسته‌بندی بهداشتی ندارند و فاقد مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت هستند در این دستورالعمل جدید به مدارس تأکید شده که حق توزیع ندارند.

رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: نگاه ما در این دستورالعمل پیشگیرانه است چرا که روند رو به افزایش چاقی و اضافه وزن را در دانش‌آموزان ایرانی می‌بینیم این در حالی است که بیماری‌ها و عواملی مثل قند خون، چربی و فشار خون بالا حتی از سنین پایین نیز در کشور دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: اقلامی در بوفه‌ها و پایگاه‌های مدارس عرضه خواهد شد که چربی بالا، نمک و قند بالایی نداشته باشند حتی ‌آن دسته از اقلامی که مجاز به عرضه هستند باید از نوع کم‌نمک و کم‌چرب باشند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *