تنها از 4 درصد دریاها حفاظت می‌کنیم/ تاکید برنامه ششم توسعه بر نگاه فرابخشی در این حوزه

17:19 - 04 مهر 1394
کد خبر: ۸۰۸۰۰
خبرگزاری میزان- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با ابراز تاسف نسبت به این که بر مبنای ارزیابی‌های موجود تنها از 4 یا 5 درصد مناطق ساحلی حفاظت می‌کنیم، عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه بر برنامه‌ریزی جدی فرابخشی جامع و آینده‌نگر برای مدیریت دریاها تاکید شده است.

تنها از چهاردرصد دریاها حفاظت می کنیم/ تاکید برنامه ششم توسعه بر نگاه فرابخشی در این حوزهبه گزارش گروه اجتماعی ، معصومه ابتکار در مراسم گرامی داشت هفته ملی دریانوردی با اشاره به اینکه دریاها علاوه بر اینکه از ذخایر ارزشمند کره زمین هستند اقلیم را نیز مدیریت می‌کنند، گفت: تولید اکسیژن به عهده دریاهاست و علاوه بر جابه جایی‌ها و حمل و نقل، میلیون‌ها نفر را تغذیه می‌کنند و برای تولید دارو از آن بهره برداری می‌شود همچنین منزل هزاران گونه خارق العاده آبزی نیز هست. بنابراین دریاها خدمات بسیاری به بشر ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه دریاها هم مانند بقیه بخش‌های کره زمین وضعیت مناسبی ندارند و حالشان خوب نیست افزود: زنگ خطر برای دریاها نیز به صدا درآمده. مناسبت‌هایی مثل گرامی داشت هفته ملی دریانوردی فرصتی است تا در زمینه بهره‌برداری از دریاها، مدیریت سواحل و دریاها، مقابله با ورود فاضلاب‌ها و پس آب‌ها به دریاها و آلایندگی ناشی از تردد داخل دریاها تجدیدنظر کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مسائل مربوط به دریاها نگران کننده است اظهار کرد: یکی از اهداف 17 گانه توسعه پایدار که دیروز در مجمع سازمان ملل به تصویب رسید مربوط به توسعه پایدار دریاها است. در بند چهاردهم آن مشخصا به بحث دریاها اشاره شده و به حفاظت و استفاده پایدار از دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار تصریح می‌شود که این امر نشان‌دهنده اهمیت مساله است که در بین 17 اهداف مهم جهان به مساله دریاها نیز پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه باید یک برنامه ریزی جدی فرابخشی جامع و آینده نگر برای مدیریت دریاها صورت گیرد گفت: در برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه شده و سازوکارهای موثر پیشبرد این امور در نظر گرفته شده است.

ابتکار افزود: باید سعی کنیم همپای جهان در کنوانسیون‌های مختلف مثل کنوانسیون کویت، کنوانسیون تهران، کنوانسیون لندن و پروتکل‌های منطقه‌ای حضور موثر برای مدیریت دریاها، کاهش آسیب‌ها و مدیریت پایدار داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر دریاها آسیب ببینند فقط به لحاظ زیست محیطی نیست، ادامه داد: جمعیت‌های ساکن در سواحل به لحاظ معیشت، سلامت و زندگی آسیب می‌بینند و در عرصه‌های گردشگری و شیلات لطماتی پیش می‌آید و به طور کلی آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به مطالعه یونپ در مورد میزان خدمات اقیانوس هند غربی گفت: در اقیانوس هند غربی فقط خدمات اکوسیستمی دریا سالانه بالغ بر 25 میلیارد دلار تخمین زده شده است که شامل خدمات مختلف شیلات، مرجان‌ها و گونه‌های مختلف آبزی است. اگر برای خلیج فارس نیز ارزیابی در مورد خدمات آن صورت گیرد خدمات بسیاری برای آن تخمین زده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم گام‌های موثری در زمینه جمع آوری و تصفیه فاضلاب‌ها و مدیریت پسماندها در استان‌های شمال کشور داشته و برنامه‌هایی در دست اقدام است، گفت: لازمه استفاده از دریاها برنامه‌ریزی جدی، حفاظت از تنوع زیستی، کاهش آلاینده‌ها به ویژه بحث فاضلاب‌ها است.

ابتکار با بیان اینکه از بحث ارزیای زیست محیطی دریاها و سواحل از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست نیز است، اظهار کرد: در زمینه جزایر رصد، پایش و برنامه‌ریزی برای آنها بر مبنای نگاه حفاظتی اتفاق می‌افتد. همچنین پایش‌های مختلف ومدیریت مناطق حفاظت شده ساحلی صورت می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به منابع ارزشمند در جنوب کشور گفت: باید بتوانیم با ارتقاء سطح مدیریت و برنامه‌ریزی منسجم اجرای درست آن‌ها وضعیت آنها را بهبود بخشیم.

به همین منظور در همه استان‌ها اجرای مدیریت مناطق حفاظت شده براساس اصول مدیریت پایدار و مبانی حفاظتی را اجرا کرده‌ایم.

ابتکار با بیان اینکه باید به 10 درصد از حفاظت از مناطق ساحلی تا سال 2020 دست یابیمف گفت: بر مبنای ارزیابی‌های موجود از حدود چهار یا پنج درصد مناطق ساحلی حفاظت می‌کنیم. بنابراین باید سعی کنیم علاوه بر افزایش شاخص‌های کیفی بحث افزایش کمی مناطق حفاظت شده را هم در بلند مدت در برنامه خود قرار دهیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به همکاری‌های موجود میان این سازمان و سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بحث مقابله با آلودگی‌های نفتی همکاری‌هایی با سازمان بنادر و دریانوردی داریم. ضروری است بتوانیم با نظارت و جلب مشارکت بین بخشی مشکلات را حل کنیم و پیش از پیش به بحث دریاها توجه داشته باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *