از پادوی مدیرعامل تا میلیاردر نفتی، از میرداماد تا اوین/ بابک زنجانی دوران اصلاحات که بود؟

0:01 - 06 مهر 1394
کد خبر: ۸۰۵۶۱
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان - متهم پرونده نفتی این روزها در حالی در بازداشت به سر می‌برد که به گفته سخنگوی قوه قضائیه، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی 11 مهرماه یعنی 5 روز دیگر برگزار می‌شود.
از پادوی مدیرعامل تا میلیاردر نفتی، از میرداماد تا اوین/ بابک زنجانی دوران اصلاحات که بود؟به گزارش، وقتی مروری به زندگی اقتصادی و سیاسی «بابک مرتضی زنجانی» یا همان« بابک زنجانی» می اندازیم،می بینیم که وی راننده و مدیرعامل بانک بود که به یک باره سیر صعودی و نزولی فعال اقتصادی و سپس متهم نفتی بودن را طی کرد و این روزها هم به زمان برگزاری اولین جلسه دادگاهش نزدیک می شود.

اولین سکوی پرتاب زنجانی

بابک زنجانی در مورد روند شروع موفقیت خود به دوران سربازی اش اشاره می کند و در گفت‌وگو با هفته نامه آسمان می‌گوید: «زمانی که به سربازی رفتم در سپاه تقسیم شدم من را به اردکان یزد فرستادند. سه ماه اول آموزشی ام آنجا بود. از آنجا به پادگان ولیعصر تهران منتقل شدم. در بین سربازها، مرتب تر بودم و تمیزتر می نوشتم بنابراین من را به قرارگاه فرماندهی سپاه فرستادند. زمانی که در آن مجموعه بودم یادم هست آقای هاشمی رفسنجانی، برای بازدید به آنجا آمدند. گفتند تعدادی سرباز برای ریاست جمهوری، بانک مرکزی و جاهای مختلف انتخاب کنید. فکر کنم سال 75 بود. برای بازدید آمده بودند. حالا خاطرم نیست که آن موقع رئیس جمهور بودند (دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی از 12 مرداد 1368 تا 12 مرداد ماه 1376 بود) یا خیر. نمی دانم چه سمتی داشتند. بعد من راننده مرحوم نوربخش (رئیس کل بانک مرکزی در دولت هاشمی رفسنجانی) شدم. آخر خدمت سربازی ام بود حدود 5 ماه مانده بود.وقتی مرا به دفتر مرحوم نوربخش فرستادند من در آنجا کار ثبت نامه ها و حتی رانندگی می کردم.زمانی که خدمت سربازی ام تمام شد مرحوم نوربخش گفتند اگر بخواهی می توانی این جا بمانی.

اینگونه شد که طی کردن راه اقتصادی برای بابک زنجانی با رانندگی برای مرحوم محسن نوربخش،آغاز شد.

با اتمام دوران سربازی به عنوان یکی از طلایی ترین دوره های زندگی بابک زنجانی، به دلیل دارا بودن «چند کارت» برای دلالی بانک مرکزی، زنجانی تصمیم می‌گیرد در تزریق دلارهای بانک مرکزی برای کنترل بازار فعالیت کند. وی در گفت‌وگو با هفته نامه آسمان در این خصوص می‌گوید: «وقتی خدمت سربازی ام تمام شد آقای مرحوم نوربخش(رئیس کل وقت بانک مرکزی)  5-4 جا را انتخاب کرده بود و برای کنترل بازار به آنها دلار می داد تا در بازار پخش کنند. آن وقت ها دلار رسمی 300 تومان بود و بیرون قیمت دلار در حال رشد بود و همه می گفتند ارزش یک دلار می خواهد معادل یک هزار تومانی شود. خاطرم هست مردم می رفتند شب تا صبح در صف بانک ها می خوابیدند تا دلار بگیرند و در بازار آزاد بفروشند به خاطر اینکه قیمت دلار بالا نرود. آقای نوربخش به من گفت شما هم بیا در این مجموعه هایی که دارند کار می کنند (دلار تزریق می کنند) و 4 یا 5 نفر بودند کار کن . آقای نوربخش به من اعتماد پیدا کرده بود.»

سود روزانه 17میلیون تومان با دلار 300 تومنی

بابک زنجانی حرف هایش اینگونه ادامه می دهد: «اولین روز 17 میلیون دلار ارز در بازار توزیع کردم و اولین کارمزد من هم 17 میلیون تومان بود.»این جملات اولین اعترافات صریح زنجانی از دلالی در بازار اقتصادی در دو دهه پیش در دولت هاشمی رفسنجانی بود. البته اعترافاتی که زنجانی با بیان آنها سعی بر هموار کردن راه اقتصادی خود داشت، بعدها با تکذیب همسر مواجه شد. یزدان پناه رئیس دفتر مرحوم نوربخش نیز گفته بود که وی هیچ‌گاه راننده‌ای به نام بابک زنجانی نداشته است.

دلار فروشی‌ها ادامه دارد. به گفته خود بابک زنجانی، با سودی که از محل دلالی دلار ـ تفاوت نرخ دلار رسمی با نرخ دلار آزاد ـ در دولت سازندگی و  اصلاحات و بعدها در دولت دهم، او درآمد هنگفتی به جیب زد.

از زنجانی و چگونه میلیاردشدنش روایت های مختلفی مطرح است، روایت های شفاهی و نقل قول های خود او یا دستیارانش را در این رابطه کنار بگذاریم،تصاویر گویای وقایع رخ داده است. تصویر اهدای جایزه به بابک زنجانی به عنوان فعال اقتصادی از دست رئیس جمهور اسبق و همچنین برخی از مسئولان کشوری، گواه رشد اقتصادی زنجانی در دهه 80 است.
 
قد کشیدن زنجانی در کیش

بابک زنجانی که راه میلیاردرشدن را با فعالیت های اقتصادی آغاز کرد، با توجه به رانت هایی که گرفت، و همچنین به خاطر بی تدبیری مسئولان وقت، زد و بند اقتصادی به یک فعال اقتصادی تبدیل شده بود، همچون یک غول چند پا به بسیاری از حوزه ها از جمله ورزشی، فرهنگی،سینما و رسانه و هواپیمایی حتی سیاست سرک کشید.

کیش یکی از گذرگاه های مهم در زندگی بابک زنجانی است، بر اساس آگهی های منتشر شده در«روزنامه رسمی کشور»، در سال  1383 شرکت «ث گ کیش»در کیش تاسیس می‌شود. این شرکت که زمینه فعالیت آن صنایع غذایی است توسط "م.م  "و "ک.م" و «بابک زنجانی» تاسیس شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *