رایزنی های فشرده دیپلماتیک ظریف در نیویورک

9:23 - 01 مهر 1393
کد خبر: ۸۰۳۹
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: وزیرخارجه ایران که در نیویورک بسر می برد روز دوشنبه به وقت محلی با شماری از همتایان خود دیدار و گفت و گو کرد.

: وزیرخارجه ایران که در نیویورک بسر می برد روز دوشنبه به وقت محلی با شماری از همتایان خود دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش گروه سیاسی ، در نخستین دیدار، وزیر خارجه جمهوری کشورمان میزبان وزیرخارجه ایسلند بود.

در این دیدار دو طرف درباره زمینه هاى همکارى مشترک در حوزه دوجانبه و بین المللى گفتگو و تبادل نظر کردند.

مدیریت منابع آبى، انرژى و ماهیگیرى ازجمله زمینه هاى مورد تاکید دو طرف براى افزایش همکاریهاى دوجانبه بود.

دیدار وزراى خارجه جمهوری اسلامی ایران و اکراین در نیویورک از دیگر دیدارهای روز دوشنبه دکتر ظریف بود.

آخرین وضعیت اوکراین، برقرارى اتش بس و روابط دوجانبه از مهمترین موضوعات مطروحه در این دیدار بود.

وزیران خارجه ایران و اکراین در این دیدار با اشاره به روابط خوب دو جانبه و اهمیت تقویت آن بر تسریع فراهم شدن مقدمات لازم برای برگزارى کمیسیون مشترک همکاریهاى اقتصادى دوکشور تاکید کردند.

ظریف در پایان این دیدار ابراز امیدواری کرد: وضعیت اوکراین با استفاده از راه حل های سیاسی استقرار پیدا کرده و ثبات لازم به آن کشور بازگردد.

از دیگر برنامه های روز دوشنبه دکتر ظریف دیدار با وزیرخارجه ترکمنستان بود.

دو طرف در این دیدار با مرور ابعاد مختلف روابط دوجانبه، امادگى خود را براى ارتقا مناسبات بویژه در زمینه هاى انرژى، حمل و نقل ریلى و جاده اى اعلام کردند.

ظریف در این دیدار همچنین با اشاره به حضور زندانیان ایرانى در ترکمنستان خواهان رسیدگى به وضعیت آنان و یافتن راههاى مناسب جهت تسهیل آزادى آنان شد. وزیرخارجه ترکمنستان هم بر پیگیرى این مشکل از مراجع ذیربط کشورش تاکید کرد.

وزیرخارجه پاکستان هم مهمان وزیرخارجه کشورمان بود.

ظریف و وزیرخارجه پاکستان در این دیدار پیرامون آخرین تحولات غرب آسیا، افغانستان، روند مذاکرات هسته اى و همکاریهاى مشترک گفتگو و تبادل نظر کردند.

دو طرف در این دیدار همچنین بر ضرورت افزایش حجم مبادلات تجارى، تقویت همکاریهاى وزارتخانه هاى ذیربط براى پیشبرد پروژه خط لوله گاز و همچنین افزایش امنیت مرزها برای پیشگیرى از قاچاق موادمخدر، تردد غیرقانونى و اقدامات گروههاى تروریستى تاکید کردند.

دیدار دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی با ظریف

وزیر امورخارجه کشورمان و ایاد مدنی دبیرکل سازمان همکاریهای اسلامی در نیویورک با هم دیدار و گفتگو کردند.

طرفین ضمن تبادل نظردر مورد تحولات منطقه ای ، فعالیت و جنایات تروریستها در عراق ، تهدیدات و خطرات ناشی از اقدامات تروریستی و افراطی گری را خطری جدی علیه وجهه و منافع جهان اسلام برشمردند.

در این دیدارضرورت توجه جدی و اقدامات کشورهای اسلامی برای صیانت از اعتبار و وجهه اسلام و مسلمانان درسراسر جهان و همبستگی و وحدت کشورهای اسلامی برای توقف جنایات تروریستها مورد تأکید دو طرف قرار گرفت.

ظریف لزوم برخورد درست و جامع و توقف اقدامات اشتباه گذشته را ضروری خواند.

وی با هشدار نسبت به خطر توسعه تروریسم و افراطی گری در منطقه گفت : جهان اسلام بأید از فرقه گرایی جلوگیری و فعالانه و ریشه ای با پدیده شوم تروریسم و إفراط برخورد کند.

ظریف تصریح کرد: رقابتها در منطقه باید به منافع مشترک و دوستی تبدیل شود.

تقویت همکاری ها موضوع گفتگوی ظریف با همتای قطری

وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر خارجه إمارات عربی متحده در نیویورک با هم دیدار و گفتگو کردند .

دو طرف در این دیدار ضمن مرور روند مناسبات دوجانبه، تقویت همکاری و پیگیری و أجرای توافقات کمیسیون همکاریهای اقتصادی را مورد تأکید قرار دادند.

در این دیدار تحولات منطقه و جنایات تروریستها در عراق و خطر و تهدید گسترش آن به سایر کشورهای منطقه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیرخارجه کشورمان تصریح کرد: تهدید جاری علیه همه منطقه است و برخورد جدی با آن ،مشورت و همکاری هرچه بیشتر کشورهای منطقه را می طلبد.

ظریف نگاه به آینده و لزوم اتخاذ تدابیر همه جانبه برأی جلوگیری از کشته شدن انسان های بیگناه و منحرف نشدن مسیر مبارزه و مقابله با فرقه گرایی ، تروریسم و افراط را مورد تأکید قرار داد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *