رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تکلیف کودکان بی‌هویت را روشن می‌کند

10:29 - 30 شهريور 1394
کد خبر: ۷۸۸۰۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان- سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی (بخصوص مردان افغانی) دغدغه شناسنامه‌دار شدن، کسب تابعیت، تحصیل و اشتغال دارند، بنابراین طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تکلیف کودکان بی‌هویت را روشن می‌کند.
طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تکلیف کودکان بی‌هویت را روشن می‌کند
«محمدعلی اسفنانی» در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی ، در ارتباط با طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: چنانچه زن ایرانی با تبعه خارجی ازدواج کند طبق مقررات قانونی در جمهوری اسلامی ایران، تابعیت شوهر به وی تحمیل می‌شود و بر اساس قواعد آمره تابعیت فرزندان حاصل از این ازدواج تابعیت ایرانی نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: در طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، اعطای تابعیت به فرزندانی که از مادر ایرانی متولد می‌شوند طبق قانون منوط به این است که افرادی است که 18 سال در ایران زندگی کرده باشد و در این صورت می‌توانند درخواست خود را به وزارتخارجه تقدیم کنند که با طرح دولت تابعیت آنها پذیرفته می‌شود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: تشریفات تابعیت در کشور ما و کشورهای مختلف بسیار پیچیده است و مقررات تابعیت در کشورها به راحتی قابل تغییر نیست و نهایتا سعی می‌شود آنچه که مصوب شده مورد دفاع قرار بگیرد، اما با وجودی که قانون تابعیت ایران مصوب 1310 متقن است اما در یک مورد به نظر می‌رسد از جامعیت برخوردار نیست و آن قانون مربوط به ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی است.

اسفنانی تصریح کرد: درحال حاضر تعدادی از زنان ایرانی با مردان خارجی ازدواج کردند که فرزندان آنها به دلایل موجود در قانون مدنی و قوانین جاری کشور تابعیت ایرانی ندارند؛ چرا که سیستم خون برای اخذ تابعیت ایرانی ملاک عمل قرار می گیرد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تکلیف کودکان و فرزندان شهدای غیرایرانی تکلیف و وضعیت فرزندان شهدایی که به‌عنوان داوطلب از حرم حضرت زینب (س) دفاع کرده و یا در مقابله با داعش به شهادت رسیده‎اند را روشن می‌کند.

وی با بیان اینکه وضعیت تابعیت و هویت فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند، مشخص نیست، تصریح کرد: ضرورت دارد درخصوص تعیین تابعیت فرزندان زنان ایرانی با مردان خارجی و همچنین فرزندان شهدای غیرایرانی قانون جامع و کاملی تدوین شود تا مشکلات به صورت اساسی حل شوند، بنابراین باید طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی با دقت فراوان بررسی شود.

اسفنانی تاکید کرد: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، امکان برخورداری از امکانات و تحصیلات را ندارند، و عدم توجه به این مسئله آسیب‌های اجتماعی برای کشور در پی خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی ادامه داد: ما در طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به دنبال روشن کردن  دوضعیت هویتی و اشتغال فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی است، چرا که یکی از معضلات فعلی در این حوزه؛ فرزندان بلاتکلیف رها شده‌ای هستند کە در موارد بسیاری مشخص نیست پدران این کودکان در کجا هستند و این کودکان بدون هیچ سندی بلاتکلیف رها شده‌اند.

اسفنانی در پایان خاطرنشان کرد: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی (بخصوص مردان افغانی) دغدغه شناسنامه‌دار شدن، کسب تابعیت، تحصیل و اشتغال دارند، بنابراین طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تکلیف کودکان بی‌هویت را روشن می‌کند.
 
گفتنی است؛ دو فوریت طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، روز گذشته در صحن علنی مجلس مطرح و از مجموع 203 نماینده حاضر با 140 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در تاریخ ۲/۷/۸۵ بە تصویب مجلس‌ و در تاریخ ۱۲/۷/۸۵ بە تأیید شورای نگهبان رسید، این قانون اصلاح ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران را هدف قرار داد.

شایان ذکر است؛ یکی‌ از مسائل مهم و بحث‌برانگیز، اختلافی است کە در قواعد مربوط بە تابعیت بین زن و مرد وجود دارد؛ ماده ۹۷۶ قانون‌ مدنی فزندانی را ایرانی دانسته است کە دارای پدر ایرانی‌اند و این یعنی پذیرش سیستم خون با نسب پدری، از سوی‌ دیگر پاره‌ای از زنان ایرانی با رعایت حکم مندرج در ماده ۱۰۵۹ و نیز رعایت یا عدم رعایت قاعده مقرر در ماده ۱۰۶۰ بە‌ نکاح مردان خارجی درآمده‌اند و دارای فرزندان شده‌اند کە گرچه ممکن است بعضا با طی طرقی تابیعت ایرانی بە دست‌ آورده باشند، اما علی الاصول فاقد تابعیت ایرانی‌اند، هیچ قانونی برای حمایت از زنان ایرانی کە بە عقد شرعی یک مرد بیگانه درآمده اند، وجود ندارد، مگر آنکه پیش از ازدواج، وزارت کشور در جریان قرار گیرد و مجوزهای لازم را صادر کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *