اراده اصولگرایان بر حضور با لیست واحد در انتخابات است/ یک شاخصه اقتصاد مقاومتی توجه به بخش کشاورزی است/ باید برای فارغ التحصیلان کشاورزی در کنار تولید مدرک، کارآفرینی شود

13:00 - 28 شهريور 1394
کد خبر: ۷۸۱۰۹
خبرگزاری میزان - نماینده کهگیلویه و بهمئی در مجلس نهم با اشاره به اینکه آهنگ نیروهای اصولگرای مجلس بر وحدت همه زیرمجموعه هاست گفت: اراده بر این است که اصولگراها با لیست واحد حضور پیدا کنند.
به گزاش گروه فضای مجازی به نقل از نماینده ؛ مشروح گفتگوی با حجت الاسلام سیدعلی محمد بزرگواری، نماینده مردم کهگیلویه و دبیر دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی را در ادامه بخوانید:

نماینده: تحلیل جنابعالی از وضعیت برجام و به طور کلی موضوع هسته ای چیست؟ رهبری به نقش مجلس اشاره داشته اند، اخیرا نیز از طرف پژوهشگاه شورای نگهبان گزارشی منتشر شد که تاکید شده بود بررسی برجام از طرف مجلس محدودیتی ندارد. با این اوصاف که دولت همچنان از دادن لایحه امتناع کرده آیا مجلس وارد نوشتن طرح خواهد شد؟

مسئله هسته ای و برجام مربوط به تیم مذاکره کننده فعلی نیست، بلکه بیش از ۱۲ سال است که تیم های مختلف کار کردند. علاوه بر اینکه قانون این حق را به مجلس داده، اراده اکثر نمایندگان مجلس نیز متمرکز بر بررسی برجام است. در این میان کسانی تلاش کردند که مجلس را کنار بگذارند یا نقش مجلس را کمرنگ کنند اما با فرمایشات مقام معظم رهبری حجت بر همگان تمام شد. مجلس از قبل مقدمات کار را شروع کرد و کمیسیون ویژه ای را انتخاب نمود. اکثریت کسانی که در کمیسیون هستند از رئیس کمیسیون تا دیگران صاحبنظرانی هستند که دخالت مجلس در این موضوع را قبول دارند.

در حال حاضر که مجلس در تعطیلات است نمی توان از فضای عمومی مجلس سخن گفت، اما از فضای این کمیسیون معلوم می شود که قرار است انشاالله به نتیجه ای برسند که برای اکثریت نمایندگان پاسخ های قانع کننده ای داشته باشند تا بعد از تعطیلات، مجلس هم نظر نهایی خود را اعلام نماید. حتما باید در صحن علنی مطرح شود تا رای گیری انجام گیرد و مجلس نظر خود را اعلام نماید. چون مجلس وظیفه خود می دانست که به قانون عمل کند این اقدامات را انجام داد. امیدواریم کمیسیون ویژه برجام به یک جمعبندی قانع کننده و خوبی برسند تا به وظیفه خود عمل کرده باشد.

حجت الاسلام بزرگواری در حاشیه بازدید از سایت «نماینده»نماینده: ارزیابی جنابعالی از وزارت کشاورزی فعلی چیست؟

در رابطه باعملکرد وزارتخانه باید روند فعالیت وزارت کشاورزی را از قبل مورد بررسی قرار دهیم. گاهی دچار نوساناتی می شده است، کاهی عملکرد خوب بوده و گاهی عملکرد پاسخگوی بخش کشاورزی نبوده است.  وزارت کشاورزی دولت قبل هم گاهی طوری وانمود می کرد که ما در تولید به مرز خودکفایی می رسیم بعد می دیدیم که دروغ از آب درمی آمد. الان هم شاید همین ادعاها بشود اما ما باور نداریم. برخی از مشکلات به عملکرد وزراتخانه مربوط نمی شود، خشکسالی ای که ۱۵سال است مملکت را فراگرفته ‌مخصوصا در استانهایی که پایگاه کشاورزی بودند از قبیل فارس، کرمان، خوزستان خشکسالی تاثیرات منفی زیادی گذاشته است. از جهت دیگر تحریم های ظالمانه که بر روی تمام شاخص های تولیدی اثر داشته بر روی کشاورزی هم موثر بوده است. دشمنان ما طوری تحریم ها را برنامه ریزی کردند که در تمام زمینه ها ما را از پای دربیاروند که البته با مقاومت ملت و رهنمودهای مقام معظم رهبری شاید بتوان گفت تحریم ها را پشت سر گذاشته ایم.

اما بخشی از مشکلات به ضعف مدیریت ها برمی گردد. مثلا در وزارتخانه بیشتر از نیروهای بازنشسته استفاده می شود و به بحث جوان گرایی عمل نمی شود. این نیروها نوآوری ندارند. باید بیشتر از فارغ التحصیلان جوان استفاده کرد که می توانند به کشاورزی ما کمک کنند.

 

نماینده: رهبری به خودکفایی در تولید محصولات حیاتی اشاره داشته اند، کمیسیون در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

طرح بهره وری کشاورزی که ابتدا در کمیسیون و سپس در صحن تصویب شد مشخصه روشنی است که قانون در مسیر خودکفایی قرار دارد. اراده کمیسیون بر این است تا جهاد کشاورزی به سمتی حرکت کند تا به خودکفایی برسیم. امام خمینی (ره) هم در باب خودکفایی تاکید زیادی داشتند و رهبری نیز به همین صورت، حتی اخیرا به وزارت کشاورزی این اشاره را داشتند. یکی از شاخصه های اقتصاد مقاومتی که ما می توانیم  به کمک آن، تحریم های سخت تر از این را هم پشت سر بگذاریم این است که به بخش کشاورزی بیشتر توجه کنیم.

بخشی از موضوع به قهر طبیعت هم مرتبط است، اگر در سال گذشته نزولات بیشتری داشتیم شاید برداشت بیشتری داشتیم. امسال به جایی رسیده ایم که به تعبیر وزیر و معاونان حداقل از واردات در سال جدید بی نیاز شویم. امیدواریم که مجلس، کمیسیون، دولت و وزارت جهاد در این زمینه بتوانند پاسخگوی رهبری و مردم باشند.

 

نماینده: با توجه به مشکل خشکسالی و اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است چه راهکارهایی اندیشیده شده است؟ چرا محصولات پرمصرف آبی را از خارج وارد نمی کنیم؟ و آیا واردات این محصولات ایده درستی است؟

کشاورزی ما اساس سنتی دارد، اگر بخواهیم از هدر رفتن آب جلوگیری کنیم و از آب موجود بصورت بهینه استفاده کنیم راهی جز مدرنیزه کردن کشاورزی نداریم، آبیاری قطره ای و بارانی که در قانون بهره وری کشاورزی هم به آن اشاره شده است. و همچنین بودجه هایی که امسال در کمیسیون نظر دادند و در کمیسیون تلفیق ۳۲درصد افزایش در بحث بودجه کشاورزی داشتیم در همین روند بوده است.

ما هنوز رودخانه هایی داریم که بصورت سنتی استفاده می شوند، مثلا در برنج کاری یا کاشت حبوبات مورد استفاده قرار می گیرد. درمورد واردات برخی محصولات باید گفت واردات در هر زمینه ای نوعی وابستگی برای ما ایجاد می کند، اگر بتوانیم تکنیک کاشت محصولات پرمصرف آبی را از سایر کشورهای موفق در این زمینه وارد کنیم بهتر از این است که محصولات را وارد کنیم. باید سعی ما بر این باشد که در همه زمینه ها از وابستگی به خارج اجتناب کنیم.

 

حجت الاسلام بزرگواری در حاشیه بازدید از سایت «نماینده»نماینده: چرا فارغ التحصیلان کشاورزی در بازار کار وارد این حوزه نمی شوند؟ راهکار حل این مسئله چیست؟

با توجه به اینکه معلم و مدرس دانشگاه بودم برداشت بنده این است که ما تولید مدرک داشته ایم. مثلا در استان کهکیلویه و بویراحمد از استانهای پرآب کشور است که ۲/۱۰% آبریز کشور را به خودمان اختصاص داده ایم، رودخانه های پرآبی داریم که متاسفانه هیچ سدی که در استان از آن بهره ببرد احداث نشده است، اگر هم سدی احداث شده در پایین دست و مرز استان برای استان های دیگر بوده است. باید در دانشگاه در کنار تولید مدرک، کارآفرینی می کردند. فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در استان ما حتی در مقطع فوق لیسانس اکثرا فرزند پدرانی هستند که یا دامدار هستند یا کشاورز هستند اما این فرزندان اصلا در آن مسیر قرار نگرفته اند که بتواند با آگاهی و علمی که دارد راه پدر خود را ادامه دهند. در استان ما بیش از ۴-۳ هزار نفر فارغ التحصیل رشته کشاورزی داریم. اخیرا که وزیر در هفته دولت به استان آمده بود یکی از خواسته های ما این بود که برای فارغ التحصیلان کار فراهم شود. اگر روند عملی کشاورزی و دامداری را به دانشجو آموزش می دادند برای فارغ التحصیل زمینه کار فراهم بود.

یکی دیگر از مشکلات هم بانک ها هستند، اگر تسهیلات آسان در اختیار فارغ التحصیلان قرار می گرفت بسیاری از مشکلات برطرف می شد. حداقل در برخی استانها که منابع طبیعی، آب و زمین کشاورزی مناسب وجود دارد مشکل اصلی از اینجا شروع می شود که تولید علم بدون عمل داریم. 

 

نماینده: امسال سال انتخابات است، احزاب و تشکل های سیاسی خصوصا در اردوگاه های اصولگرایان جلسات خود را شروع کرده اند. تحلیل شما از روند وحدت برچه اساس است؟ در حوزه انتخابیه شما برنامه چطور دنبال می شود؟

بازار انتخابات که داغ می شود از گرایش های مختلف گزینه های مختلف به صحنه می آیند منتها اراده بر این است که اصولگراها با لیست واحد حضور پیدا کنند. اگر بخواهیم مجلسی ولایی داشته باشیم و مثل مجلس ششم مشکل ایجاد نکند حتما باید با لیست واحد بیایند. بعضی ها باید منیت ها را کنار بگذارند. در مجلس هم آهنگ نیروهای اصولگرا این است که همه زیرمجموعه های اصولگرایی که گرایش آنها با هم یکی است با هم به وحدت برسند که تشتت آرا بوجود نیاید. حتما طیف های مخالف هم در همین فکر هستند. البته در دوره های گذشته از یک سال قبل تنور انتخابات گرم بود الان بدلیل فشارهای اقتصادی و بیکاری اینطور نیست.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *