مبادلات تجاری "افغانستان" با "پاکستان" کاهش و با ایران افزایش یافت

8:07 - 25 شهريور 1394
کد خبر: ۷۷۱۰۸
خبرگزاری میزان - اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که به دلیل ضعف اقتصاد مردم و کاهش تقاضای مشتریان به کالاهای پاکستانی در بازار، در ماه گذشته واردات این کشور از پاکستان حدود 40 درصد کاهش داشته است.
مبادلات تجاری
به گزارش گروه فضای مجازی ،"خان جان الکوزی"معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته است که بیشترین میزان کاهش واردات مواد خوراکی از پاکستان ، ادویه و مواد ساختمانی بوده است.
وی به صدای آمریکا گفت: به دلیل ضعف اقتصادی مردم، تقاضا به طور عموم در بازار افغانستان کم شده است، و شماری از تاجران نیز در پی فراخوانی سازمان ها و نهادی های مدنی از خرید محصولات پاکستانی پرهیز کرده اند.
نزدیک به یک و نیم ماه پیش شماری از تاجران افغان که از خارج ادویه وارد می کنند، در اعتراض به دست داشتن پاکستان در ناآرامی های اخیر افغانستان، اعلام کردند که دیگر داروهای ساخت پاکستان را وارد نمی کنند.
به گفته مقام های اتاق تجارت و صنایع افغانستان، میزان تجارت میان افغانستان و پاکستان سالانه به پنج میلیارد دلار می رسد.
 
* افزایش تجارت با ایران
از سوی دیگر مقام های افغان می گویند که در این اواخر میزان تجارت میان افغانستان و ایران افزایش یافته است.
تاجران افغان می گویند که علاوه بر محصولات نفتی، واردات مواد ساختمانی از ایران به افغانستان نیز افزایش یافته است.
برخی منابع میزان تجارت میان دو کشور را سالانه به 2.5 میلیارد دلار برآورد می کنند اما بر اساس آمار اتاق تجارت و صنایع افغانستان ، این رقم به یک میلیارد و 200 میلیون دلار می رسد.
در همین حال اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان(آیسا) گفته است که یک دلیل دیگر کاهش واردات افغانستان از پاکستان، علاقه مندی افغان ها به استفاده از تولیدات داخلی است.
قربان حقجو رییس ایسا گفت که اکنون شمار زیاد افغان ها علاقه مند به استفاده از تولیدات داخل کشور شان هستند، زیرا شماری از مردم افغانستان به این فکر می کنند که با خرید محصولات اسلام آباد، پول آنان در پاکستان به مواد منفجره تبدیل شده و برای کشتار افغانان استفاده می شود.
براساس آمار وزارت تجارت و صنایع افغانستان، این کشور سالانه تنها 500 میلیون دلار صادرات داشته و 8.2 میلیارد دلار واردات دارد که قسمت اعظم واردات این کشور از پاکستان و ایران است.
/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *