رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مبادلات بازرگانی "افغانستان" و "پاکستان" 40 درصد کاهش یافت

23:40 - 24 شهريور 1394
کد خبر: ۷۷۰۰۶
خبرگزاری میزان - مسئولان اتاق‌های تجارت و صنایع مشترک "افغانستان و پاکستان" از کاهش ۴۰ درصدی مبادلات بازرگانی میان 2 کشور در 3 ماه گذشته خبر دادند.
مبادلات بازرگانی
به گزارش گروه فضای مجازی نقل از "طلوع نیوز"، مسئولان اتاق‌های تجارت و صنایع مشترک افغانستان و پاکستان از کاهش 40 درصدی مبادلات بازرگانی میان 2 کشور در 3 ماه گذشته خبر دادند.
 
آنان می‌گویند: مشکلات سیاسی با پاکستان و حملات اخیر در کشور انگیزه‌ اصلی کاهش روابط بازرگانی میان 2 کشور است به همین علت، بازرگانان افغانستان تلاش دارند کالاهای بازرگانی پاکستانی را کمتر به کشور وارد کنند.
 
مشکلات سیاسی میان افغانستان و پاکستان، افشاگری‌ها درباره حملات اخیر تروریستی در کشور، افزایش مشکلات ترانزیتی در پاکستان، کاهش قدرت خرید مردم، وضعیت بد اقتصادی و همچنین افزایش تعرفه‌های گمرکی از علل کاهش 42 درصدی حجم بازرگانی میان افغانستان و پاکستان در 3 ماه گذشته است.
 
با وجود این همه، تحریم خرید تولیدات پاکستانی به طور غیر رسمی در تمام کشور به ویژه در کابل دیده می‌شود.
 
مسئولان اتاق‌های تجارت و صنایع مشترک افغانستان-پاکستان می‌گویند: سال گذشته ارزش مبادلات بازرگانی میان افغانستان و پاکستان نزدیک به 9 میلیارد دلار بود؛ درحالی ‌که آمارهای اولیه نشان می‌دهد احتمال دارد تا پایان امسال این رقم به حدود 5 میلیارد دلار برسد.
 
آنان می‌گویند: این وضیعت سبب رکود شماری از کارخانه‌های تولیدی پاکستان شده است.
 
"خان جان الکوزی" رئیس اتاق تجارت و صنایع مشترک افغانستان- پاکستان گفت: درحال حاضر به علت سیاست‌های نادرست پاکستان در بازارها انگیزه‌ای برای عدم استفاده از تولیدات این کشور به وجود آمده است از همین رو مردم نمی‌خواهند از تولیدات پاکستانی استفاده کنند.
 
وی افزود: از سوی دیگر وضعیت نادرست و روابط نادرست میان ما و پاکستان سبب سردی روابط بازرگانی میان این 2 کشور شده است، حتی شماری از سرمایه گذاران پاکستانی از این وضعیت نگران هستند.
 
بر اساس اطلاعات اتاق تجارت و صنایع مشترک افغانستان-پاکستان 3 ماه پیش روزانه 3 هزار و 500 تُن روغن از پاکستان وارد افغانستان می‌شد اما اکنون این رقم به 2هزار تُن کاهش یافته است.
 
وی افزود: در حال حاضر شماری از کودکان در نزدیکی مدارس حتی از بیسکویت و مواد خوراکی پاکستان استفاده نمی‌کنند، به همین علت است که شماری از بازرگانان با توجه به کاهش تقاضا به واردات کالاهای پاکستانی خوشبین نیستند.
 
از سوی دیگر مسئولان انجمن صنایع با اظهار خوشبینی به بهبود وضعیت فرآورده‌های داخلی گفتند: درحال حاضر یک انگیزه برای اولویت دادن به خرید کالاهای تولید داخلی در بازارها ایجاد شده و این مسئله صاحبان صنایع را برای افزایش تولیداتشان خوشبین ساخته است.
 
"سخی احمد پیمان" رئیس انجمن صاحبان صنایع کشور افزود: به هر حال اکنون انگیزه‌ استفاده از تولیدات داخلی به سود کارخانه داران است چون آنها فکر می‌کنند که مردم تولیدات خودشان را می‌خرند و از همین رو تولیداتشان را افزایش می‌دهند تا بیشتر در بازارها حضور داشته باشند هرچند حکومت تا کنون برای ما هیچ کاری نکرده است.
 
در همین حال، گفته می‌شود درحال حاضر بازرگانان افغانستان تلاش دارند برای جایگزین نمودن کالاهای پاکستانی، کالاهایی را از کشورهای ترکیه، ایران، چین، ترکمنستان، هند و دیگر کشورهای آسیای مرکزی وارد کنند.
 
/انتهای پیام/


: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *