برگشت طرح نحوه فعالیت تشکل‌های صنفی به کمیسیون شوراها

10:31 - 22 تير 1393
کد خبر: ۷۶۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی بیشتر طرح نحوه فعالیت تشکل‌های صنفی شدند و در این راستا، ماده یک طرح نحوه تشکیل و فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارجاع شد.

: نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی بیشتر طرح نحوه فعالیت تشکل‌های صنفی شدند و در این راستا، ماده یک طرح نحوه تشکیل و فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارجاع شد.

به گزارش ، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 22 تیر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح نحوه تشکیل و فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با ارجاع ماده یک طرح یادشده به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس موافقت کردند.

محمدحسین فرهنگی در پیشنهادی عنوان کرد که نحوه فعالیت تشکل‌های صنفی تحت نظارت کمیسیون احزاب موضوع ماده 10 است که باید بر این اساس تعیین تکلیفی صورت گیرد تا خلأهای آن برطرف شود، لذا نباید این ماده واحده حذف شود. لذا پیشنهاد می‌شود برای رفع ابهام مواردی مورد بررسی قرار گیرد.

بعد از مطرح شدن پیشنهاد از سوی محمدحسین فرهنگی، ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس اعلام کرد با توجه به اهمیت این موضوع لازم است تا بررسی آن به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس ارجاع شود.

بر این اساس نمایندگان با 152 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن خواستار ارجاع ماده یک طرح مذکور به کمیسیون شوراها شدند.

 محمدمهدی مفتح در اخطاری با استناد به اصل 75 قانون اساسی مبنی بر داشتن بار مالی گفت: بند 13 ماده یک طرح مذکور دارای بار مالی است و با اصل 75 مغایرت دارد، لذا حال که قرار است ماده یک این طرح در کمیسیون بررسی شود، بند 13 آن نیز مدنظر قرار گیرد.

نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: در این بند تعریفی صورت گرفته و بحث بار مالی لحاظ نیست.

براساس ماده یک این طرح اصطلاحات به کار رفته در این قانون، دارای معانی مشروح زیر می‌باشند:

1- حزب، تشکیلاتی است دارای پروانه فعالیت، متشکل از اشخاص حقیقی که با برنامه مشخص در جهت کسب و مشارکت در قدرت سیاسی و نقد و اصلاح آن، در چهارچوب قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران براساس مرامنامه و اساسنامه مصوب خود در سطح ملی یا استانی فعالیت می‌کند.

حزب می‌تواند تحت عناوین دیگری مانند گروه، جمعیت، انجمن، جامعه، مجمع، سازمان سیاسی فعالیت کند.

2- انجمن‌های اقلیت دینی موضوع اصل 13 قانون اساسی، تشکیلاتی مرکب از اعضای داوطلبان همان اقلیت دینی می‌باشند که هدف آنها حل مشکلات و بررسی مسائل دینی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی ویژه آن اقلیت است.

3- جبهه: ائتلافی سیاسی از احزاب دارای پروانه فعالیت در زمینه مشخص است که با اطلاع کمیسیون احزاب موضوع ماده 10 این قانون شکل می‌گیرد.

4- عضو حزب: داوطلب واجد شرایطی که مراحل عضویت رسمی حزب را گذرانده و با پذیرش اساسنامه حزب دارای تعهد و حقوقی حزبی از جمله حق رأی می‌باشد.

5- ارکان حزب: هیات موسس، مجمع عمومی، شورای مرکزی، دبیرکل و بازرسان و مسئول شعب استانی طبق اساسنامه مربوط به‌عنوان ارکان حزب محسوب می‌شوند.

6- هیات موسس: اشخاصی حقیقی می‌باشند که امور مربوط به تاسیس و وظایف مرتبط را پیگیری نموده و برای دریافت مجوز تاسیس و پروانه فعالیت اقدام می‌نمایند.
7- مجمع عمومی: عالی‌ترین رکن حزب است که طبق مرامنامه و اساسنامه از اجتماع اعضای حزب تشکیل می‌شود.

8- شورای مرکزی: متشکل از افراد منتخب مجمع عمومی است که طبق مرامنامه و اساسنامه به نمایندگی از مجمع مسئولیت هدایت و تحقق اهداف حزب را برعهده دارند.

9- دبیرکل:‌ عالی‌ترین مقام اجرایی حزب است که منتخب مجمع عمومی یا شورای مرکزی طبق اساسنامه می‌باشد.

10- بازرسان: اشخاص آشنا به امور بازرسی می‌باشند که برای نظار بر عملکرد شورای مرکزی، دبیرکل و سایر ارکان حزب از سوی مجمع عمومی انتخاب می‌شوند.

11- مرامنامه: سند مصوب مجمع عمومی است که بیان کننده اهداف، آرمان‌ها، مبانی فکری و عقیدنی و خط و مشی‌های نیل به اهداف حزب می‌باشد.

12- اساسنامه: سند مصوب مجمع عمومی است که بیان‌کننده ساختار تشکیلاتی و ارکان و حدود وظایف و اختیارات، ‌نحوه تعیین و تغییر اعضا، شرایط تغییر و اصلاح مرامنامه و اساسنامه، مبنای اعتبار اسناد اداری و مالی، تعیین منابع مالی، نحوه انحلال مرامنامه و اساسنامه و سایر موارد مصرح در این قانون می‌باشد.

13- کمیسیون احزاب: کمیسیون موضوع ماده 10 این قانون است.

14- مجوز اولیه: مجوز موقتی است که جهت تحصیل شرایط لازم برای صدور پروانه فعالیت نهایی حزب توسط کمیسیون احزاب صادر می‌شود.

15- پروانه فعالیت نهایی: مجوزی است که به موجب آن حزب اجازه دارد تا براساس مرامنامه و اساسنامه و در چهارچوب قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت کند.

16- دبیرخانه کمیسیون: تشکیلات اجرایی کمیسیون احزاب می‌باشد که زیرنظر کمیسیون انجام وظیفه می‌کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *