رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جزئیات بودجه سال 95 از زبان نوبخت/ پرداخت یارانه نقدی ادامه خواهد داشت

12:01 - 24 شهريور 1394
کد خبر: ۷۶۸۵۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت با اشاره به ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۹۵ از سوی رئیس جمهور گفت: در بودجه سال آینده منابع عمومی بودجه عمومی ۲۱۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
به گزارش ، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به اینکه این بودجه از دو بخش احکام و ارقام تشکیل خواهد شد، افزود: بخشنامه رئیس جمهور راهنمای عمل دستگاه های اجرایی برای تنظیم پیش نویس لایحه بودجه سال 95 است.

وی تأکید کرد: احکام بودجه در سال 95 کاملاً متفاوت با بودجه های سنواتی قبل است و طبق بخشنامه رئیس جمهور، لایحه بودجه سال 95 بدون تبصره به صورت لایحه به مجلس تقدیم خواهد شد.

نوبخت با اشاره به اینکه منابع عمومی بودجه عمومی فقط منابعی است که از محل درآمدها، فروش نفت و اوراق تأمین می شود و درآمدهای اختصاصی را شامل نمی شود گفت: رقم 213 هزار میلیارد تومان در مقایسه با عملکرد بودجه امسال 15 درصد رشد دارد.

وی افزود: در ترکیب منابع، 30 درصد درآمدها مربوط به فروش نفت و 70 درصد منابع غیروابسته به نفت خواهد بود که نکته مثبتی در بودجه 95 است و این بودجه به روش عملیاتی تهیه می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه روش بودجه ریزی عملیاتی از سال 93 آغاز شده است گفت: بودجه ریزی به روش عملیاتی در یک دوره میان مدت امکان پذیر است و در سال 95 گام فراتری در روش بودجه ریزی عملیاتی برداشته شده است.

نوبخت در باره تفکیک رقم 213 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 95 نیز گفت: 166هزار میلیارد تومان مربوط به اعتبارات هزینه ای با 10.8 درصد رشد و 38 هزار میلیارد تومان مربوط به اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای یا عمرانی است که در مقایسه با سال جاری  27.8 درصد رشد دارد.

وی افزود: امید است با کاهش هزینه های جاری، اعتبارات عمرانی در سال آینده تا 41 هزار میلیارد تومان افزایش یابد که در این صورت رشد اعتبارات عمرانی در سال آینده 36 درصد خواهد شد.

نوبخت گفت: بقیه منابع دولت از تملک دارایی های مالی تأمین می شود و دولت بخشی از اعتبارات بودجه را صرف خرید اوراقی می کند که قبلاً فروخته است و به آن تملک دارایی مالی اطلاق می شود. لایحه بودجه سال 95 به گونه ای تهیه خواهد شد که در وقت قانونی تقدیم مجلس شود.

پرداخت 10 هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی تا پایان شهریور
سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به اینکه تا پایان شهریورتخصیص اعتبارات عمرانی به 10 هزار میلیارد تومان می رسد، گفت: طبق آخرین آمار خزانه داری تا 19 شهریور، 7230 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی پرداخت شده است.

نوبخت  افزود: 850 میلیارد تومان پرداخت اعتبارات طرح های عمرانی به صورت اسناد خزانه اسلامی و 2100 میلیارد تومان به عنوان اعتبارات طرح های عمرانی مهار آب های زیرزمینی پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: به این ترتیب پیش بینی ما تا آخر شهریور در خصوص پرداخت 10 هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی محقق خواهد شد.

بررسی پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه، از فردا
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هفته قبل پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دولت تقدیم شد، گفت: هیئت وزیران از فردا کار رسیدگی به این پیش نویس را آغاز می کند. برنامه ششم توسعه در دو لایحه به مجلس تقدیم خواهد شد.

وی گفت: همه قوانین تکراری سال های قبل که الزاماً باید در لایحه برنامه ششم توسعه نیز گنجانده شود تحت عنوان لایحه تنظیم برخی مقررات و قوانین توسعه به عنوان لایحه اول اواخر شهریور یا اوایل مهر تقدیم مجلس خواهد شد.

نوبخت افزود: لایحه بودجه سال 95 نیز تا آذر به مجلس تقدیم می شود و امید است با برگزاری انتخابات موفقیت آمیز مجلس شورای اسلامی در ماه های آینده، لایحه دوم برنامه ششم توسعه پس از این انتخابات برای رسیدگی به مجلس تقدیم شود.

وی همچنین درباره  برخی شاخص های اقتصادی در لایحه بودجه سال 95 گفت: در بودجه سال 95 رشد اقتصادی 4.1 درصد و نرخ تورم 10 تا 11 درصد پیش بینی شده است و رویکرد بودجه در سال 95؛ حرکت به سمت رشد بیشتر اقتصادی و خروج از رکود است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: در حال حاضر هیچ تصمیمی مبنی بر اینکه در سال 95 قرار است حامل های انرژی را افزایش دهیم یا نه، گرفته نشده است.

وی گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها لزوماً به معنای افزایش قیمت حامل ها نیست و ما می توانیم با روند موجود ادامه دهیم اما نحوه توزیع منابع موجود را تغییر دهیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *