بازارچه‌های مرزی استان خراسان جنوبی با "افغانستان" غیر فعال شده است

0:27 - 23 شهريور 1394
کد خبر: ۷۶۰۵۳
خبرگزاری میزان - رئیس بازارچه‌های مرزی استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 4 بازارچه مرزی داریم که بازارچه‌های دوکوهانه، میل 73 و یزدان از طرف کشور افغانستان به علت نبود زیرساخت‌های کافی غیرفعال شده است.
به گزارش به نقل از خبرگزاری فارس ، «محمدرضا فخر» رئیس بازارچه‌های مرزی استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه واقع شده است، گفت: این بازارچه‌ در فاصله 90 کیلومتری مرکز شهرستان و 270 کیلومتری مرکز استان قرار دارد که فعالیت خود را از سال 72 شروع و در جوار گمرک قدیمی با قدمت 250 ساله که تا دوره پهلوی اول نیز فعال بوده، ساخته شده است.

فاصله این بازارچه تا اولین روستای افغانستان روستای کلاته نظر، 2 کیلومتر است. بازارچه در زمینی به مساحت 50 هزار مترمربع ساخته شده و در حال حاضر 7500 مترمربع زیربنا در آن ساخته شده و در حال بهره‌برداری است.

وی افزود: این بازارچه دارای ساختمان اداری، مهمانسرا، غرفه‌های تجاری، باسکول، جایگاه سوخت، 4 انبار 500 تنی، سردخانه، نانوایی، مسجد، سالن ملاقات تجار، چاه آب، برق، تلفن و جاده آسفالته است.

این بازارچه دارای مکانی برای استقرار ادارات مربوطه، سالن ملاقات تجار و سکوی تخلیه بار در مساحت 6 هکتار با 6444 متر مربع زیربنا و میزان سقف پوشش بیمه‌ای مورد تقاضا تا 15 میلیارد ریال است.

فخر با بیان اینکه بازارچه مرزی میل 78 ماهیرود تنها بازارچه فعال استان است، تصریح کرد: این بازارچه در فاصله 140 کیلومتری مرکز شهرستان سربیشه و 210 کیلومتری مرکز استان واقع شده که در زمینی به مساحت 150 هزار مترمربع ساخته شده و با توجه به جدید التأسیس بودن، امکانات و تأسیسات مورد نیاز آن در حال ساخت است.

بازارچه ماهیرود دارای ساختمان اداری، 11 کانکس غرفه تجاری، آب لوله‌کشی، برق، تلفن ثابت، پنج باب انبار، جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی، مکان استقرار اداره‌های ذیربط، باسکول 60 تنی و اتاقک‌های نگهبانی است.

این مقام ایرانی تصریح کرد: این پایانه به مساحت 15 هکتار است و 3690 متر مربع زیربنا دارد و تنها بازارچه فعال از هر 2 طرف است.

وی با اشاره به بازارچه مرزی دوکوهانه افزود: این بازارچه در‌ فاصله 95 کیلومتری مرکز شهرستان و 275 کیلومتری مرکز استان واقع شده و در زمینی به مساحت 67 هزار متر مربع ساخته شده است. در حال حاضر دارای ساختمان اداری، 4 باب انبار 500 تنی، 20 غرفه تجاری، مسجد، 2 جایگاه عرضه سوخت، باسکول و مهمانسرا است و تا میزان 5 میلیارد ریال پوشش بیمه‌ای دارد.

فخر با اشاره به بازارچه مرزی میل 73، خاطرنشان کرد: این بازارچه دارای ساختمان اداری، هشت باب انبار، سردخانه، جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی، چهل باب غرفه تجاری، مسجد، باسکول 60 تنی، امتیاز آب و برق، ساختمان‌های ورودی و خروجی «نگهبانی»، تأسیسات سیلندر پرکنی پرتابل، مهمانسرا، جاده‌آسفالته، مکان استقرار اداره‌های ذیربط، سالن ملاقات تجار و سکوی تخلیه بار به مساحت کل 8 هکتار و 7666 متر مربع زیربنا است که تا 30 میلیارد ریال بیمه‌ را پوشش می‌دهد.

رئیس بازارچه‌های مرزی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه فعالیت بازارچه‌های مرزی، امنیت اقتصادی ایران را تامین می‌کند، یادآور شد: هیات وزیران در تاریخ 11 اسد سال 71 بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های کشور و اقتصاد و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی، آئین‌نامه تشکیل بازارچه‌های مرزی را تصویب کرد و در سال 1372 بازارچه‌های مرزی در استان‌های مرزی شروع به فعالیت کرد.

وی ادامه داد: اهداف و فلسفه تأسیس بازارچه‌های مرزی شامل ایجاد و توسعه امنیت پایدار در مناطق مرزی، ایجاد بستر اشتغال و تأمین معیشت مرزنشینان در هر 2 سوی مرز، توسعه سرمایه‌گذاری و عمران منطقه‌ای و مرزی، افزایش صادرات غیرنفتی، جلوگیری از قاچاق کالا و سوخت، افزایش روحیه قانون مداری و تقویت توسعه واحدهای تولیدی استانی و کشور است.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *