شرایط اقتصادی و فرهنگی موجب شده که ازدواج اولویت هفتم جوانان شود

2:40 - 18 شهريور 1394
کد خبر: ۷۴۸۲۷
خبرگزاری میزان- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ازدواج به صورت فطری در اولویت نخست جوانان قرارد دارد، تصریح کرد: اولویت‌بندی حال حاضر ازدواج در جامعه ایران تحت شرایط خاص اقتصادی و دوری از سبک زندگی اسلامی شکل گرفته است.
شرایط اقتصادی و فرهنگی موجب شده که ازدواج اولویت هفتم جوانان شوداحمد آریایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان در واکنش به اخباری پیرامون اولویت‌بندی جوانان در میل به ازدواج اظهار کرد: عدم میل به ازدواج ریشه‌های متعددی دارد اما به طور کلی این عدم رغبت، ریشه در دوری از سبک زندگی اسلامی دارد مقوله‌ای که علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری نه ازسوی مسئولین و نه از سوی خود مردم مود توجه قرار نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سبک زندگی اسلامی را جامع‌ترین مشق زندگی عزتمند عنوان و افزود: در سبک زندگی اسلامی با پیروی از دستورات اسلام می‌توانیم خانواده‌ای سالم و شاداب و موفق داشته باشیم. کانونی که فضای محبت و مودت و آرامش در آن حکم فرما است.
 
وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق در خانواده‌هایی که احکام اسلامی را بیشتر رعایت کرده و اعتقادات مذهبی قوی دارند کمتر دیده می‌شود خاطرنشان کرد: بحث اهمیت سبک زندگی ایرانی اسلامی در این مسئله به خوبی روشن می‌شود، اگر ما سبک زندگی اسلامی را الگوی خود قرار داده و مسائل شرعی و اسلامی را لحاظ کنیم به طور قطع در امر ازدواج موفق خواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص چگونگی ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه گفت: ایجاد کلاس‎های مشاوره زندگی قبل از ازدواج به منظور آموزش مهارت‎های زندگی مرتبط با آموزه‌های اسلامی، اهتمام خانواده‎‌ها به تربیت اسلامی فرزندان و ورود عامل تاثیرگذار رسانه خصوصا صدا و سیما در نهادینه سازی فرهنگ اسلامی از جمله راهکارهای ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به سبک زندگی اسلامی درامر ازدواج تصریح کرد: دین مبین اسلام در آیات و احادیث مختلفی شرایط ازدواج آسان را مطرح و خانواده‌ها را از انجام کارهای بی‌مورد و پر زرق و برق برحذر داشته است.
 
وی افزود: متاسفانه برای جوانان فضایی ایجاد شده که نمی‌تواند به ازدواج فکر کندو این موضوع ارتباطی به اولویت بندی شخصی جوانانان درتشکیل زندگی مشترک ندارد زیرا جوان به طور فطری بعد از بلوغ تمایل به ازدواج دارد و کمتر جوانی از این موضوع به تعبیر ارائه شده در گزارش وزارت بهداشت «فرار» می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی سخت شدن مقدمات ازدواج را دلیل اصلی کاهش آمار این امر مقدس در جامعه عنوان و خاطر نشان کرد: بر کسی پنهان نیست که نگرانی‌های اقتصادی بیشتر از هر دلیل دیگری جوانان را به مجرد ماندن ترغیب می‌کند. از هزینه‌های سرسام آور اجاره خانه گرفته تا فراهم کردن مقدمات یک جشن عروسی و به جا آوردن رسوم، همه و همه در منصرف کردن جوانان از ازدواج نقش دارند.

وی افزود: می‌توان مشکلات اقتصادی و معیشتی را به عنوان عامل اصلی دوری جوانان از ازدواج در نظر گرفت. در کشور ما با وجود سنت‌های که بار مالی زیادی را بر دوش خانواده‌ها می‌گذارند، اقدام برای ازدواج نیازمند پشتوانه فراوان مالی است و این موضوع باعث طفره رفتن جوانان از این تصمیم می‌شود. سنت‌هایی مثل جهیزیه کامل، هدیه‌های سنگین برای مناسبت‌های مختلف و بسیاری موارد دیگر، به ۲ جوان که پشتوانه مالی قوی ندارند اجازه تصمیم گیری در این مورد را نمی‌دهد. در بسیاری از موارد، خانواده‌ها هم امکان تحمل چنین بار مالی سنگینی را ندارند و برای ازدواج فرزندانشان پیش قدم نمی‌شوند.

در ادامه آریایی‌نژاد شیوع ارتباطاتِ غیر مشروعِ قبل از شروع زندگی مشترک را زمینه ساز کاهش نرخ ازدواج در کشور برآورد و دراین زمینه گفت: تجربه این معاشرت‌ها به‌خصوص اگر معاشرت‌ها متعدد و پیشرفته باشد، نه‌تن‌ها می‌تواند بر تمایل به ازدواج و سن ازدواج به‌خصوص در بین پسران تأثیر داشته باشد، یعنی موجب تمایل کمتر به ازدواج و افزایش سن ازدواج شود، بلکه می‌تواند اثر منفی در کیفیت ازدواج و احتمال بیشتر طلاق و تصمیم به جدایی داشته باشد؛ به‌طوری‌که این تجربیات تغییرات نگرشی و ارزشی نسبت به جنس مخالف در فرد ایجاد کرده و شخص با برآورده شدن نیازهای عاطفی و جنسی خود بدون هیچ گونه مسئولیت حقوقی، نیازی به مسئولیت پذیری تحت عنوان ازدواج نمی‌بیند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به گزارش اخیر وزارت بهداشت در مورد اولویت جوانان به امر ازدواج گفت: ازدواج اولویت هفتم جوان ایرانی به صورت فطری و وخود خواسته نیست بلکه شرایطی در جامعه و فرهنگ عمومی ایجاد شده است که جوان را مجبور به این اولویت بندی کرده به طوری که شخص با شرایط اقتصادی و فرهنگی موجود علی رغم تمامی گرایشهای فطری و ذاتی نمی‌تواند ازدواج را در اولویت نخست خود، قرار دهد. پس می‌توان گفت؛ میل به ازدواج در اولویت اول جوان قرار دارد و این شرایط است که باعث می‌شود این میل به اولویت هفتم تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در امر ازدواج حقیقت موضوع نادیده و به واقعیت‌های تلخ پرداخته می‌شود تصریح کرد: حقیقت امر خود مقوله ازدواج است که باید به درستی به آن پرداخته و تمامی واقعیت‌ها در خدمت به این امر قرار گیرد به صورتی که شرایط و زمینه‌های ازدواج باید به طور کامل مهیا و از نگرش شعاری به آن اجتناب گردد.

آریایی‌نژاد تغییر نگرش در فرهنهگ ازدواج را نیازمند همکاری و همیاری تمامی ارگان‌های مرتبط با این امر مقدس در جامعه ارزیابی و افزود: مسئله ازدواج جوانان در کشور را نمی‌توان به یک ارگان خاص در کشور محول نمود زیرا این موضوع دارای پیچیدگی‌هایی است که می‌بایست با هماهنگی لازم بین ارگان‌های فرهنگی و اقتصادی جامعه حل و فصل شود.

وی در خاتمه با تاکید مجدد بر سرمایه‌گذاری بیشتر در بسترسازی «سبک زندگی اسلامی» در جامعه خاطرنشان کرد: اگر در این موضوع مهم نتوانیم به خوبی عمل کنیم سبک زندگی ناسالم ارائه شده در فرهنگ عمومی تقویت و ناهنجاری‌های ناشی از عدم ازدواج جوانان به معضلات فراگیرتری تبدیل می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *